Ska putsa denna mur. Leca. Står direkt mot marken, kallas väl kallmur.
Har införskaffat putsbruk B för ändamålet, putsnät samt putsnäthållare (kände inte till men det skulle va bättre än märlor, nu verkade ju inte killen vara jätteinsatt kanske. Det ska på ett plåttak med droppkant och sådär, en plåtslagare ordnar det så blir nog rätt.

Några frågor:
1. Tänkte sätta putsnäthållarna med cc60, 10 cm överlapp på nätet. De bygger ju typ 0.7-0,8 så tänker att man kör de istället för hyvlad list för att få d jämnt, kan d funka? Känns svårare... Vet inte riktigt hur jag ska få på list när nätet är där med dessa bara...
2. De hade inte grundningsbruk, har för mig att jag grundat med "vällingblandat" vanligt bruk innan, funkar eller?
3. Har förvattnat nu. Tänkte slå på lite mer vatten ett par gånger o grunda i eftermiddag o sen putsa på kvällen eller imorrn. Behövs mer tid för att förvattna muren?
4. Nåt annat viktigt att tänka?
 
  • Oputsad lecamur mot marken som ska förberedas för putsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
1. Hade varit enklare att fästa nätet med galvade/varmförzinkande bandhakar 75mm.
Men du nätar väl innan du grundar, är enklare.
2. Grunda med B bruket du köpt, tar för givet att det är 3mm bruk.
Ska vara löst, filmjölk, så man år stor spridning i slagen och är tunt.
Behöver inte var helt täckande.
3. Va lite försiktig med vattning, leca är väl den enda mursten som inte suger vatten.
Räcker med att vattna en gång innan grundning, och innan puts, dock är eftervattna bra.
4. Grunda, kanske dra lite med en käpp på 1 meter, så det inte sticker ut.
Dagen efter, slå eller dra på så du täcker nätet, och dra käppen, och skav bort bruk så det blir lite rakt.
22*95mm virke är bra som käpp.
Pausa en dag, så det får brinna lite.
Du bör sätta upp hörnkäppar med putshakar på gaveln och putsa den först, och sen vända käpparna.
Vet inte hur mycket bruk du köpt, men skulle vara enklare för dig att putsa med 1mm b-bruk.
Men vattna, slå på, skånska, käppa, riv med kanitz eller rivbräda.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
N neo11 skrev:
1. Hade varit enklare att fästa nätet med galvade/varmförzinkande bandhakar 75mm.
Men du nätar väl innan du grundar, är enklare.
2. Grunda med B bruket du köpt, tar för givet att det är 3mm bruk.
Ska vara löst, filmjölk, så man år stor spridning i slagen och är tunt.
Behöver inte var helt täckande.
3. Va lite försiktig med vattning, leca är väl den enda mursten som inte suger vatten.
Räcker med att vattna en gång innan grundning, och innan puts, dock är eftervattna bra.
4. Grunda, kanske dra lite med en käpp på 1 meter, så det inte sticker ut.
Dagen efter, slå eller dra på så du täcker nätet, och dra käppen, och skav bort bruk så det blir lite rakt.
22*95mm virke är bra som käpp.
Pausa en dag, så det får brinna lite.
Du bör sätta upp hörnkäppar med putshakar på gaveln och putsa den först, och sen vända käpparna.
Vet inte hur mycket bruk du köpt, men skulle vara enklare för dig att putsa med 1mm b-bruk.
Men vattna, slå på, skånska, käppa, riv med kanitz eller rivbräda.
1. Att näta innan grundning tänkte jag skulle bli knepigt då det liksom är distanser på de här nätfästena jag har köpt. Om jag förstår rätt så ska nätet nör man använder dessa inte ligga an mot muren utan ligga typ 5-6 mm utanför. Känns lite knepigt för att förstå hur det är menat, har letat utförligare beskrivning men inte hittat. Är det det vanliga, att nätet ligger en bit utanför? Annars lämnar jag nog tillbaka dessa o letar märlor istället. Nu måste jag ju både borra, plugga o sen på med distanserna o dra i ankarskruv där...
2. Ok perfekt
3. Ok, nu får d torka lite då, hittade inte min chuck för att blanda med borrhammaren...
Tänkte på hörnen, hur man får dem bra. Tänkte använda en bräda för mothåll, mdn kan kolla putshakar...
Tack för all hjälp!
 
N
Egentligen behöver man inte näta alls på leca, speciellt inte på en sån liten mur.
Men det är ju absolut inte fel heller.
Om du nätar efter grundning, blir det svårare att näta då väggen är ojämn.
Nätet kommer längre ut, och du måste putsa mycket tjockare för att täcka nätet.
Byt ut nätfästen till bandhakar 75mm, inte märlor.
Nätet kan ligga mot väggen, men behöver inte göra det överallt.
Nät är ju för putsbärare eller för att motverka sprickor.
Du har inga sprickor, men kan få, om nåt rör sig.
Lecan är putsbäraren, så där behövs inte nätet.
Man nätar ju inte tegel tex.
 
Redigerat:
N neo11 skrev:
Egentligen behöver man inte näta alls på leca, speciellt inte på en sån liten mur.
Men det är ju absolut inte fel heller.
Om du nätar efter grundning, blir det svårare att näta då väggen är ojämn.
Nätet kommer längre ut, och du måste putsa mycket tjockare för att täcka nätet.
Byt ut nätfästen till bandhakar 75mm, inte märlor.
Nätet kan ligga mot väggen, men behöver inte göra det överallt.
Ok, så bra! Lecan har varit putsad innan, har gått över med stålborste o tänkte ta nät för säkerhets skull.
Lämnar tillbaka de här distanserna o letar bandhakar 👍 men överväger nog att skippa nätet helt då faktiskt, känns onödigt att överarbeta det.

Väggen är väldigt ojämn, slår på nästan en cm på andra sidan (olika murar eller vad man ska säga) . Tänkte putsa en del för att få det jämnt först o sen putsa allt andra omgången.
 
N
Är väggen putsat med gammalt bruk, ska du ha nät.
Använd bandhakar.
Trodde den var nymurad.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått grejerna på plats. Känner mig lite dum för jag fattar inte hur jag ska få i bandhakarna. Lecan är väldigt hård. Det kanske inte är Leca. Meningen är väl att man slår i dem med den den spetsiga långa delen, ingen förborrning eller så? Vanlig hammare modell större funkar?
 
N
Om bandhakarna böjer sig är det inte leca.
Prova att slå in dom i fogarna om det funkar.
Annars får du borra med liten borr, och använda 1-3 bandhakar per hål.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Tror att det kan vara såna ihåliga block o att det är gjutet i mitten. Därför att det är hårt på sidan. Undrar hur jag ska tänks då med val av verktyg, borr med slag eller inte. Känns som att jag kanske först får borra med vanlig borr o sen slag när jag når betongen eller vad det är. Lecan tål väl inte slag. Blev rätt mycket omständligare än jag trodde detta
 
S Sigward skrev:
Tror att det kan vara såna ihåliga block o att det är gjutet i mitten. Därför att det är hårt på sidan. Undrar hur jag ska tänks då med val av verktyg, borr med slag eller inte. Känns som att jag kanske först får borra med vanlig borr o sen slag när jag når betongen eller vad det är. Lecan tål väl inte slag. Blev rätt mycket omständligare än jag trodde detta
Verkar funka med slag, är väl nån mursten. Borrar med 8 borr, plugg o sen slå i två bandhakar, verkar funka
 
En bandhake passar perfekt om man kör brun plugg. Var nån nylonplugg jag testade innan
 
N
Du får nog in 2-3 bandhakar i brunplugg.
Verkar vara betonghålsten du har.
 
N neo11 skrev:
Du får nog in 2-3 bandhakar i brunplugg.
Verkar vara betonghålsten du har.
Undrar det, känns väldigt lagom med en 🙂. Ja det kan det nog vara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.