Hej,

På väg beställa stort trähus från stor hustillverkare och kan alldeles för lite vad man ska ha, vad som är bra/bäst.
Standardhuset verka ha bra saker men finns massa tillval.

Vilka tillval var viktiga för dig? Vad önska du att du hade tänkt på men kanske missade?
T ex Råspont på vinden? Skiva bakom gips? Isoleringen? Annat?

Tacksam för alla tips, kanske till och med finns en lista?
 
R
Kyla.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
FTX och att jag inte byggde ett lösvirkeshus tillsammans med ett bra snickargäng som bryr sig om att lämna ifrån sig ett bra arbete till kund!

OSB i innerväggar och ytterväggar är bra. Är du ute efter ljuddämpning brukar säljare föreslå isolerade innerväggar, men sanningen är att isolerade innerväggar hjälper föga mot ljud. Har du FTX kan du skaffa dörrlist till innerdörrar och det minskar ljudet mycket. Samtidigt förmodar jag att dubbla lager gips hjälper mer än isolerade innerväggar.

Inför bygget ska du också granska alla dokument och särskilt det som skickas till kommunen. Titta på hur egenkontroller ser ut och se till att din kontrollansvarig verkligen befinner sig på plats för att göra sina arbetsplatsbesök och att du får utförliga rapporter från dessa. Se till att själv befinna dig på plats och dokumentera mycket och ta många bilder på fönsterinstallation, avlopp, vattenledningar osv. Ta kort på grejer som är svårt att se när huset väl är klart då allting är dolt bakom betong och ytskikt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Totte_S
Nu har jag inte byggt nytt, men ändå några tips efter +20 år av om/tillbyggnad och renovering:

Väggar det går att skruva i (skiva/spont bakom gips)
Skafferi, ev med kylaggregat
Bra ventilation ( Ftx)
Förvaringsutrymmen; kattvindar, klädkammare , platsbyggda garderober
Massiva trägolv
Bergvärme
Eldstad med utelufttillförsel
Isolerat Garage ihopbyggt med huset
Gott om plats i tvättstuga/groventré för tvätthantering, sopsortering, förvaring av diverse…


Annars generella råd; lägg inte pengar (om du inte har dom) på dyra ytskikt/inredning som är ”lätta” att byta, satsa på kvalitet i grund, stomme, isolering, tak och vattenburet värmesystem. Bra fönster och dörrar.
Placering av hus på tomten som möjliggör skyddade soliga uteplatser flera tidpunkter på dygnet.
Trevlig utsikt från kök och vardagsrum.
Låt byggarna bygga allt och färdigt - prioritera din tid till familjen! Bygg smågrejer som hobby.
 
Det här är kanske inte den typ av svar du är ute efter, men om jag byggt nytt hade jag försökt få alla sovrumsfönster i norr eller öster.
Idag är vårt sovrumsfönster åt nordväst så det är omöjligt att vädra på sommarkvällar. Solen steker på och det blir bara varmare om man försöker vädra. Nerdragen rullgardin är det som gäller.
 
För mig.

- Betong/teegelhus. (vägra måla)
-- Stort fristående garage.
- Kyla i hela huset
- placerat så inte grannar kan titta in på dig
- Smart draget med eluttag, och andra kontakter till nätverk.

Placerat även så att så lite sol som möjligt kan lysa så lite som möjligt in i huset. Och att man har så mycket skugga som möjligt under hela dagen. Men såklart möjlighet till att kunna sola. Dvs höga träd är ett måste ;)
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag har aldrig byggt nytt åt min själv men då man arbetar på byggen och bor i hus ser man ju en del:

-Kyla klarar man sig bra utan men värme är absolut nödvändigt. Det är jäkligt att inte ha råd med uppvärmd bostad på vintern. Inte heller roligt när det är strömavbrott och man är utan värme eller när någonting har havererar och rören fryser medan man arbetar desperat för att få igång värmesystemet. Sedan rinner det vatten på golvet när man har fått igång systemet igen och isen har tinat upp och rören läcker. Jag har upplevt båda och rekommenderar inte någondera.
Därför behövs någon slags möjlighet för vedeldning som inte är beroende av cirkulationspump.

-Väggar som går att fästa saker i. Det vill säga osb eller liknande bakom gipsskivorna.

-Inga överstora fönster mot söder. Det blir olidligt varm från dem på sommaren och kallt på vintern. Plantera gärna ett par björkar på sydsidan så fort huset är färdigt. De växer snabbt. På sommaren skuggar löven och ger en skön svalka. På vintern släpper de igenom det lilla solljus som finns.

-Vindfång innanför ytterdörren och inga onödiga ytterdörrar. Det vet jag efter att ha bott en vinter med ständig snö på köksgolvet utom när det var plusgrader ute då smalt snön inne också. Det är dyrt att byta dörr och tätningar har väldigt begränsad livslängd.

-16 amperes trefasuttag på ett par olika ställen. Det blir ett evinnerligt krångel för byggaren och onödigt dyrt för husägaren när man skall reparera någonting i nya hus utan trefasuttag och där det inte heller finns utrymme i centralen så man kan koppla in ett uttag. Du kanske själv också vill ha en bordscirkelsåg eller en svets eller en smärgel någon gång.

-Förvaringsutrymmen. Kallvind, skrubbar och garderober. Annars är det lätt hänt att bostaden blir förvaring och det är både onödigt dyrt att ha bostadsrum till förvaring och onödigt tungarbetat och opraktiskt att leva så.

-Någonstans att hänga arbetskläder. I många nya hus finns det ingenstans att torka våta stövlar och handskar och hänga en skitig overall som luktar till exempel svetsrök. Även om man för tillfället råkar ha ett renligt arbete själv vill man ju kunna hålla på med saker hemma på tomten. Någon gång kanske det finns barn som skall ha sommararbete. Det är ett elände att tvingas gå arbetslös i åratal för att boendet inte fungerar om man kommer hem med våta skitiga arbetskläder. Sådan har hänt bland bekantas bekanta.

-Praktiskt kök. Många trendiga kök är opraktiska. Diskbänk av rostfri plåt med två hoar är absolut nödvändigt för effektiv matlagning. Helst också torkskåp för disk enligt finländsk modell ovanför diskbänken. Tillräckligt mycket bänkyta på vettig höjd. Mathållningen tenderar att bli bättre och billigare om köket är praktiskt så matlagningen går effektivt.

-Fungerade garage och biltak. Bilar åldras i förtid av att stå ute och arbetsdagen blir märkbart längre om man måste börja med att skrapa och gräva fram en nedisad bil. Det räcker med ett tak för att bilen oftast skall vara isfri. Motorvärmaruttag behövs.

-Stuprör som slutar så högt att man kan ställa en vattentunna under. Det är ett onödigt slöseri att vattna trädgården med kranvatten medan regnvattnet leds bort.

-Inga inbyggda takrännor. I vårt klimat fryser sådana nästanalltid sönder och läcker och och de få som överlever så länge rostar sönder och läcker. Takrännor och stuprör är slitdelar som skal vara lätta och billiga att byta.

-Minst 12 graders lutning på alla tak. Platta tak börjar alltid läcka förr eller senare. Oftast förr.

-Tillgängliga kryprum och vindar. Det är emellanåt någonting som måste repareras eller bara inspekteras. det känns litet jäkligt att såga sönder huset med motorsåg för att ta sig in på vinden.

-Minst 30 cm gärna 40-50 cm utskifte på alla takkanter. I synnerhet med träfasad sparar det här mycket underhåll.
 
Viktigt för mig: mycket - och stora - ljusinsläpp och inifrån huset placerade fönster med siktlinjer och rumslighet samt krav på "rundgång" som får huset att kännas rymligare. Detta har jag och är mycket nöjd.

Vad jag missat (eller strök) var 50 cm längre bastu så att man kan ligga på laven (krävde i så fall förlängning av huset och det blev för dyrt) samt separat vedspis i köket (gick inte pga kökets placering).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.