RoTe
@Drben88 med fru hade gjort ett så in i helvete mycket bättre jobb på kortare tid än dessa jävla fanskap till skojare. Detta är vad som är så jävla trasigt med vår samtid. Du kan vara total jävla amatör och ändå göra ett bättre jobb än en så kallad yrkesman. Och då inte beaktat kostnaden.
 
  • Älska
Drben88
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag tror att du slog huvudet på spiken. För varje oseriös skitfirma finns det säkert 5 seriösa som får lida.
Exakt så. Jag är helt övertygad om att så är fallet att de flesta firmor är seriösa och har kunskap och någon form av yrkesstolthet, men det är inte kul som konsument att spela rysk roulette med 100k+ kronor i insats, det är inte rimligt tyvärr :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Det tråkiga är att det även blir så att folk misstror oss som gör rätt och riktigt och tror att alla hantverkare är blodsugande klåpare osv osv..
Exakt ❤️. Jag tror dock inte alla är det. Men det är tyvärr inte så att det står utskrivet i pannan på på klåparna att de är det :(
 
D Drben88 skrev:
Ger inte ett dugg för BKR överhuvudtaget, det är såååå jäkla svårt för oss konsumenter, vi, (min fru och jag) civilingenjör och jurist och pålästa och riskaverta och noggranna, gjorde ALLT enligt konstens regler för att leta rätt på en bra firma. Firman var behörig våtrum BKR, underentreprenör 1 för plattsättning/tätskikt var behörig våtrum BKR, underentreprenör 2 för plattsättning/tätskikt var behörig våtrum BKR, och resten är historia. Ogillar skarpt den där organisationen, de fyller ju knappt något syfte när de inte har koll på sina medlemmar. Kan skriva mycket mer på det området men jag har ingen lösning på utmaningen. Villkoren för att bli medlemmar är ju skrattretande, HELT seriöst så är jag rätt övertygad om att jag hade kunnat starta en firma, snickra ihop ett cv, gå kurs 1,2,3 klara dem och bli behörig våtrum och det tycker jag inte känns rätt. Jag lade bättre plattor i min hall än vad jag sett i mitt badrum….

Jag tvivlar inte en sekund Paul på att du är en stolt yrkesman som levererar enligt konstens regler så ta det inte personligt, dessutom har jag följt dig en massa senaste tiden och du vill genuint hjälpa människor i forumet. Det handlar om det generella upplägget med BKR, det håller inte.
Jag förstår er fullt ut... verkligen.🙈🙏🏼
Har även poängterat för BKR att jag tröttnat på och betala avgifter till dem då jag inte anser det ger mig något mervärde så länge de inte rensar ut klåparna.

Jag anslöt mig för en hel del år sedan för att några Brf krävde att det skulle anlitas behöriga företag, så för att få utföra jobben till mina kunder var jag tvungen att ansluta mig.

Numera gör jag i princip uteslutande arbeten i villor för kroppen är trött på slit och släp i trappor och det är så drygt med parkeringar när det är lgh så jag har funderat på att lämna BKR för det är inte mitt medlemskap där som ger mig jobb. 😉🙈

Hoppas verkligen du kommer fortsätta uppdatera tråden med hur det går för er och skicka gärna PM om ni hittar någon firma som kan ha möjlighet att hjälpa er så kan jag höra mig runt med kollegor om någon har koll.🥰
 
  • Gilla
  • Älska
reez och 5 till
  • Laddar…
U
Hur mycket bättre/noggrannare är GVK på att kontrollera sina medlemmar? De har ju typ samma branschregler som BKR.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ger inte ett dugg för BKR överhuvudtaget, det är såååå jäkla svårt för oss konsumenter, vi, (min fru och jag) civilingenjör och jurist och pålästa och riskaverta och noggranna, gjorde ALLT enligt konstens regler för att leta rätt på en bra firma. Firman var behörig våtrum BKR, underentreprenör 1 för plattsättning/tätskikt var behörig våtrum BKR, underentreprenör 2 för plattsättning/tätskikt var behörig våtrum BKR, och resten är historia. Ogillar skarpt den där organisationen, de fyller ju knappt något syfte när de inte har koll på sina medlemmar. Kan skriva mycket mer på det området men jag har ingen lösning på utmaningen. Villkoren för att bli medlemmar är ju skrattretande, HELT seriöst så är jag rätt övertygad om att jag hade kunnat starta en firma, snickra ihop ett cv, gå kurs 1,2,3 klara dem och bli behörig våtrum och det tycker jag inte känns rätt. Jag lade bättre plattor i min hall än vad jag sett i mitt badrum….

Jag tvivlar inte en sekund Paul på att du är en stolt yrkesman som levererar enligt konstens regler så ta det inte personligt, dessutom har jag följt dig en massa senaste tiden och du vill genuint hjälpa människor i forumet. Det handlar om det generella upplägget med BKR, det håller inte.
Usch, lider med er i allt detta... Det tipset jag kan ge är att leta efter ett företag med GVK behörighet. Där är man skyldig till att anmäla jobb, annars blir man av med behörigheten. Samt att dom ibland gör kontroller av arbetet.
 
Tror tyvärr inte det är så stor skillnad då båda är företag som måste gå med vinst och till stor del är deras medlemsavgifter en stor grund till deras ekonomi.

Sen ska man ju trots allt vara medveten om att GVK till huvudsak är inriktade på de som jobbar med plastmatta.

Bästa stället att söka hantverkare är oftast genom bekantskapskretsen där någon anlitat någon och varit nöjd.
 
  • Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
Ut med namnet nu så andra slipper lida av såna klåpare som ni haft
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
RoTe
davvelito davvelito skrev:
Ut med namnet nu så andra slipper lida av såna klåpare som ni haft
Hemligt pga svensson kan råka illa ut.
 
Kan tipsa om en kille i närheten Pxxx-Sxxxxxxxxx, pm om du vill ha hela namnet
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Tack! Mycket spännande tråd att följa! Men hur kan man vara så kass?

Det bekräftar också mitt intryck, att BKR och GVK i första hand behöver få in medlemsavgifter och deras "auktorisation" är vilseledande och borde heta "deltagit i kurs".

Det finns mycket tydliga anvisningar för allt, man behöver inte räkna, dimensionera eller förstå nånting utan bara göra exakt som det står i anvisningar som delvis är på nästan "serie"-nivå.

När jag gjorde tvättstuga hade jag hjälp av min snickare, jag fick dock läsa anvisningarna och vara mycket bestämd med att det skulle vara exakt så och inget eget hittepå eller genvägar.

Det tycker jag också är läskigt när man köper nyrenoverat. Hur vet man att det inte är skit under? De flesta kunderna är inte lika engagerade som TS utan I extremfall beställer badrum, reser bort, kommer tillbaka, har synpunkt på plattsättningen men ingen aning om det viktiga.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Och för firmans skull så hoppas jag inte de bjuder inte mig att lämna en recension nånstans.
Tror inte du behöver vara ett dugg orolig för de klarar nog så bra att skriva alla recensioner själva. 🙈🤣
Jag har bläddrat genom på bl.a Reco och de får toppbetyg och jag hittar inte ett enda negativt inlägg utan bara hur jäkla duktiga, proffsiga, kompetenta, lyhörda de är... jo men tjena 🤣🙈

Dessutom är där bara några få dagar mellan de flesta recensionerna och hur det går ihop när de inte ens kommit till godkänd tätskiktsnivå i ett badrum på 6v påvisar ju ännu mer att det till 99% bara är fejk.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Har faktiskt inte läst forumreglerna, vet inte om jag får skriva ut det. Skriver gärna i pm och du frågar där, det är i Malmö. BKR kommer förmodligen få in ett tips och Arn blir inblandade litegrann beroende på projektledarens reaktion på vår hävning av kontraktet. Och för firmans skull så hoppas jag inte de bjuder inte mig att lämna en recension nånstans. Återkommer på denna punkten, vill gärna ha ett ordentligt snack med firman innan jag hänger ut dem TOTALT
Det finns en avdelning för det: https://www.byggahus.se/forum/forums/referenser-hantverkare-entreprenoerer.54/
Så visst får du det.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan tipsa om en kille i närheten Pxxx-Sxxxxxxxxx, pm om du vill ha hela namnet
Har redan skrivit till Pxxx privat , han svarade inte ens. Har har ju sin policy kring att ragga jobb på Byggahus.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.