Hej. Jag har följande utmaning.

Vi har et hus ifrån 1900 med stor källare under hela boytan. Källaren är en kall källare med stor tjock stenmur som väggar.
Mellan reglarna i golvet mellan våningsplan och källare fins bara lera som isolation. Nu vill vi isolera gjennom att öppna taket i källaren och isolera nedanifrån. Min fråga är som följer.

Behövs det fukt eller vindskydd mellan reglarna, och om så kommer den upp mot våningsplan eller ned mot källaren ?
 
Espen64 Espen64 skrev:
Hej. Jag har följande utmaning.

Vi har et hus ifrån 1900 med stor källare under hela boytan. Källaren är en kall källare med stor tjock stenmur som väggar.
Mellan reglarna i golvet mellan våningsplan och källare fins bara lera som isolation. Nu vill vi isolera gjennom att öppna taket i källaren och isolera nedanifrån. Min fråga är som följer.

Behövs det fukt eller vindskydd mellan reglarna, och om så kommer den upp mot våningsplan eller ned mot källaren ?
Min snickare vill lägga plast upp mot golvet i våningsplanet, isolation för sen vindskydd med mot källaren. Blir osäker på detta med plast .
Någon med erfarenhet som kan tipsa?
Mvh Espen
 
Bilden visar hur källaren ser ut idag. Jag ska ta ned takpanelen och jordlager som ligger mellan reglarna och isolera på nytt. Nu undrar jag på hur gå till vägs ?
Huset är från 1900, och källaren är inte uppvärmd. Hur gör jag med fuktspärren? Ska den lega mot övervåningen eller ned mot källaren och vilken material typ/produk ska användas där?

Espen
 
  • Ostädad källare med nakna träbjälkar i taket, stengrundväggar och en frys till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.