F
Vår dörr på baksidan saknar tak så jag tänkte köpa ett skärmtak då det är en billig och enkel lösning. Men det finns ju 2 miljoner olika modeller som ser mer eller mindre likadana ut. Någon som kan rekommendera någon?

Jag har varit inne på denna:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...rden-aluminium-polykarbonat/p-1279426-1279427

Men på tillverkarens sida så står det

https://skottegarden.se/produkt/ent...-valvd-silver-svart-konsol-transparent-skiva/

"Färg: obehandlad plåt som rostar över tid"

Undrar vad de egentligen menar med det när det är gjort i aluminium och plast? 🤔 Mejlade tillverkaren men får inget svar.
 
Förmodligen tillverkas många av de olika taken på samma fabrik under olika namn åt olika kedjor. Det är så med rätt mycket härivärlden. Förmodligen är det också därför kedjorna inte har en aning om vad det är de säljer.

Så det är ingen idé att finkma handeln på jakt efter det optimala skärmtaket; köp ett som ser bra ut bara, och leta inte efter grönare gräs på andra sidan.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
ricebridge ricebridge skrev:
Förmodligen tillverkas många av de olika taken på samma fabrik under olika namn åt olika kedjor. Det är så med rätt mycket härivärlden. Förmodligen är det också därför kedjorna inte har en aning om vad det är de säljer.

Så det är ingen idé att finkma handeln på jakt efter det optimala skärmtaket; köp ett som ser bra ut bara, och leta inte efter grönare gräs på andra sidan.
Ja, har också fått den känslan. Samma skit alltihopa. Föll för denna då man fick CC måtten iaf.

Jag har vanlig stående träpanel som fasad. Tänkte bara skruva fast med fransk träskruv. Något speciellt att tänka på där? T ex längd på skruvarna?
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Jag har vanlig stående träpanel som fasad. Tänkte bara skruva fast med fransk träskruv. Något speciellt att tänka på där? T ex längd på skruvarna?
Fransk träskruv är väldigt trevligt. Förborra dock.

Se till att skruvarna inte bara fäster i panelen, utan i reglarna bakom den.

När skruvarna börjar kittla sambon i håret därinne så är de för långa.
 
  • Haha
Fideliox
  • Laddar…
F
Köpte Julas,

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/entretak/entretak-024169/

Tyvärr så är själva fästet i väggen 150mm så plastskivan tog i takfotsbrädan (eller vad det heter, brädan under hängrännan). Man vill ju nog ha 5-10mm mellan åtminstone.

Jag tror om jag lyckas hitta ett fäste som är 130mm funkar det nog. Alternativt ett 1500mm tak med konsollerna på sidan så det kommer utanför dörren, då kan jag sätta det längre ned.
 
  • Entrédörr till hus med detalj av takfotsbräda ovanför, som visar avståndet till hängrännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Alternativt ett 1500mm tak med konsollerna på sidan så det kommer utanför dörren, då kan jag sätta det längre ned.
Ja det tror jag blir mycket snyggare, annars finns det risk att det ser ut som någon som har på sig en för liten hatt, i ett rum där det dessutom är för lågt i tak, om du förstår vad jag menar.
 
F
ricebridge ricebridge skrev:
Ja det tror jag blir mycket snyggare, annars finns det risk att det ser ut som någon som har på sig en för liten hatt, i ett rum där det dessutom är för lågt i tak, om du förstår vad jag menar.
Ja. Man får nog bygga ett eget då. Inget färdigt skärmtak har konsollerna tillräckligt långt ur dessvärre.
 
F Fideliox skrev:
Ja. Man får nog bygga ett eget då. Inget färdigt skärmtak har konsollerna tillräckligt långt ur dessvärre.
Transparent entrétak i akrylplast, storlek 150 x 91 cm, monteringsdetaljer syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dethär borde väl funka?
 
Ifall det bara är plasten som tar emot och fästena faktiskt får plats så kanske det räcker att sätta något mellan så överkanten av fästet kommer ut lite så själva taket lutar mer än standard?
 
F
BengtH BengtH skrev:
[bild]

Dethär borde väl funka?
Hmm så skivan bara kläms där. Ja det kanske går då man kan sätta konsollerna var man vill? Får ju lite sämre hållfasthet mot snö men nog tillräckligt bra. Längst in som skyddas av takfoten blir det ju ingen snö ändå. 😃
 
Redigerat:
F
J Jensa86 skrev:
Ifall det bara är plasten som tar emot och fästena faktiskt får plats så kanske det räcker att sätta något mellan så överkanten av fästet kommer ut lite så själva taket lutar mer än standard?
Ja kanske, men risk att taket tar i dörren kanske?
 
I såna fall så låter det ju inte som om ett bredare skulle hjälpa heller. Alternativet är ju att försöka sätta den precis under stuprännan, kanske får bygga på ett litet fäste då dock. Så här ser tex min jag gjorde ut på baksidan. Den är som synes mer för funktion än utseende. Jag tröttnade tillslut på att behöva stänga dörren när det började regna och man äntligen hade chansen på att få in lite sval luft så blev lite av en panikåtgärd. Men det går ju att göra liknande betydligt snyggare om man vill. Egenbyggd, funktionell dörröverbyggnad under stupränna på husets baksida för att skydda mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord markis av tyg och metall ovanför en öppen dörr för att skydda mot regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
J Jensa86 skrev:
I såna fall så låter det ju inte som om ett bredare skulle hjälpa heller. Alternativet är ju att försöka sätta den precis under stuprännan, kanske får bygga på ett litet fäste då dock. Så här ser tex min jag gjorde ut på baksidan. Den är som synes mer för funktion än utseende. Jag tröttnade tillslut på att behöva stänga dörren när det började regna och man äntligen hade chansen på att få in lite sval luft så blev lite av en panikåtgärd. Men det går ju att göra liknande betydligt snyggare om man vill.[bild][bild]
Mja, om jag kan sätta konsollerna utanför fodret så kan jag ju sätta det längre ner så att säga. Men ja ett fäste är värt att fundera på.
 
F
Köpte biltemas justerbara nu, kan nog funka. Blir dock inte riktigt klok på montering... Bultarna man fick med typ expanderar? Så man borrar 10mm hål lika långa som skruvarna? Jag köper nog några franska träskruvar istället. 🤓
 
  • Monteringsanvisning för justerbara byggbeslag med en expanderande bult liggandes på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.