Gul och svart Kärcher våt-/torrdammsugare på trägolv, sladdar anslutna, modell SE 4002.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag har en Kärcher textiltvätt som inte pumpar fram vatten längre. Pumpen låter och jag har blåst alla slangar men den pumpar ändå inte fram något.
Någon som har något tips?
Kan man ta isär den och de om pumpen fastnat?
 
Är du helt säker på att du fått ihop slangkopplingen riktigt mot maskinen, hade samma problem men då hade jag inte tryckt i kopplingen tillräckligt.
 
Har haft liknande problem på en Kärcher Puzzi 10, pumpen gick inget kom fram i munstycket. Förberedde mig på att mecka isär hela apparaten när det plötsligt började fungera igen. Jag gissar på antingen luft på fel ställe eller något som blockerade som flyttade sig självmant.

Jag skulle iofs kunnat haft samma problem som @saabdea beskriver ovan, för jag tog också loss alla slangar och satte ihop det igen.

Annars är det nog bara är att följa slangen från insug till pump och vidare och se hur det ser ut. Maskinerna är ju rätt enkla i konstruktionen.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
[bild]
jag har en Kärcher textiltvätt som inte pumpar fram vatten längre. Pumpen låter och jag har blåst alla slangar men den pumpar ändå inte fram något.
Någon som har något tips?
Kan man ta isär den och de om pumpen fastnat?
Hade samma problem precis. Har använt kärchers tvättmedel i puck-form med ett tunt plastomslag som ska lösas upp i vattnet i tanken. Men nu när det strulade så tog jag upp slangen ur tanken och såg att filterhålen var igensatta av en genomskinlig plasthinna. Lyckades borsta rent och allt funkar som det ska nu.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
P Peter Ekevig skrev:
Hade samma problem precis. Har använt kärchers tvättmedel i puck-form med ett tunt plastomslag som ska lösas upp i vattnet i tanken. Men nu när det strulade så tog jag upp slangen ur tanken och såg att filterhålen var igensatta av en genomskinlig plasthinna. Lyckades borsta rent och allt funkar som det ska nu.
Det där ska jag också kolla på. Tack för tipset.
 
tensiden tensiden skrev:
Det där ska jag också kolla på. Tack för tipset.
Och nu har jag kollat och mycket riktigt var inloppsfiltret helt igenmurat med plast. Nu går maskinen som en klocka igen!
 
  • Gilla
Peter Ekevig
  • Laddar…
Kan tillföra en annan grej som verkar tämligen vanlig på de här maskinerna, ålder/slitage så sluter de inte tätt (och det kan vara sporadiskt först, en gång blir det tätt, en annan inte), där sugslangen går in i maskinen när man monterat/demonterat vattenbehållaren. Den tenderar att böjas/deformeras och inte sluta tätt vilket gör att pumpen suger luft. På min har jag till slut bytt ut hela sugslangen till en gummislang som passar bra i anslutningshålet.

Skulle säga att det är en ganska dålig konstruktion med hur det kopplas ihop där tyvärr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.