Vi har bott ett år i huset vars nuvarande planlösning är enligt bild 1. En skillnad mot bilden är att kyl är ersatt med kombinerad kyl/frys och frys är ersatt med ugn och mikro. Det vi främst vill ha är ett lite större och luftigare kök med köksö och större separat kyl/frys. Något annat vi inte heller riktigt gillar är att den enda utsikten från burspråket är grannhuset som är ca 8m bort och de har insyn från två fönster.

Vi funderat på att göra om som i bild 2. Ett annat alternativ är bild 3 men då har vi fortfarande kvar den tråkiga utsikten mot grannen.

Altanen är mot sydväst. Insynen på framsidan är begränsad och det är ingen större trafik eller rörelse då det är en återvändsgata längre ner.
 
  • Grundritning av enplansvilla med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum, inklusive måttangivelser och noteringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med markerade köksapparater och möbler, där K står för kyl och F för frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett hus med kök, vardagsrum och övriga rum, kyl/frys markerad som kombination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg in kyl/frysen i väggen som på bild 3, låt sedan resten vara som det är.

Att burspråket bara har utsikt mot grannen är sånt som man får leva med tyvärr. Det är inte utsikten i första hand som är viktig här utan ljuset. Bygger ni som på bild 2 blir det mörkt utav 17.

Om grannarna inte har annat för sig än att titta in på er så sätt upp tunna gardiner som släpper in ljus men stänger ute voyeuristerna. Eller överväg att klä rutorna med frostad plast.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Bygg in kyl/frysen i väggen som på bild 3, låt sedan resten vara som det är.

Att burspråket bara har utsikt mot grannen är sånt som man får leva med tyvärr. Det är inte utsikten i första hand som är viktig här utan ljuset. Bygger ni som på bild 2 blir det mörkt utav 17.

Om grannarna inte har annat för sig än att titta in på er så sätt upp tunna gardiner som släpper in ljus men stänger ute voyeuristerna. Eller överväg att klä rutorna med frostad plast.
Tack för svar. Ja ljuset är såklart viktigt, men eftersom det är två nya fönster i rummet som vi öppnar upp så tänker jag att det inte borde bli någon större skillnad. Tänker du att insläppet från dem blir sämre?
 
J JLeo skrev:
Tack för svar. Ja ljuset är såklart viktigt, men eftersom det är två nya fönster i rummet som vi öppnar upp så tänker jag att det inte borde bli någon större skillnad. Tänker du att insläppet från dem blir sämre?
Det vet jag ju iofs inte eftersom jag inte varit hemma hos er 😊 men eftersom köket är långsmalt och ligger mitt i huset så ser det redan ut som om den klara dagern har det kämpigt med att leta sig in dit.

Dessutom förlorar ni ju ett sovrum med alternativ 2, och det kan bli ett bekymmer senare, medan man uppriktigt sagt kan fråga sig vad det nya rummet med burspråket ska användas till. Risken finns att det blir ett dödutrymme, och såna är aldrig särskilt bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.