Hej alla,
Jag köpte ett 1,5 planshus där ventilationen är omgjord. Det är självdrag med inlopp via fönsterventiler på båda våningarna. Utlopp är omgjord och går enbart via paxfläktar via badrum på ovanvåningen och nedre våning. När paxfläktarna är avstängda så ändras ibland flödesriktningen och så blir det ett tillopp istället.

Stundvis så är det dålig luft i huset.

Till min fråga - borde det inte finnas en centralfläkt på ovanvåningen med kallrasskydd för att skapa ett undertryck? Eller har ni något annat tips?

Tacksam för svar!

/ David
 
Varför inte bara ändra inställningarna på pax fläkten så de går hela tiden? 🤔
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
BirgitS
Eller byta till den sorts Pax-fläkt som är avsedd att gå kontinuerligt och ökar luftflödet när fukten ökar i rummet.

Ska man ha bra ventilation utan att vädra så bör man ha ett frånluftsflöde på 0,35 l/s och kvm, dock minst 4 l/s och person i sovrum. För att uppnå detta behöver man normalt frånluftsfläktar på 15 l/s i badrum, 10 l/s i kök, tvättstuga och toalett, samt kan behöva ytterligare 1-2 frånluftsfläktar i t.ex. klädkammare, hall.
 
Hur bra fungerar dina fönsterventiler? Dem generar generellt inte speciellt mycket tilluft.
 
Att köra pax kontinuerligt låter ju en del tycker jag men det är såklart en enkel lösning.

Bra med lite siffror men jag har ingen flödesmätare så jag tänker att jag köper in en rörfläkt med rätt flöde och placerar den med insuget i garderoben på ovanvåningen och kapar ut ventilationsspringor i dörrarna så att de släpper in luft genom de olika rummen. Det kanske får duga?
 
BirgitS
Menar du att du ser till att luften kan röra sig från rummen med tilluftsventiler till rummen med frånluftsfläktar och att du stoppar in ytterligare en frånluftsfläkt i en garderob?
I så låter det som att du tänker rätt.

Man kan hyra luftflödesmätare.
 
  • Gilla
David123abc
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du ser till att luften kan röra sig från rummen med tilluftsventiler till rummen med frånluftsfläktar och att du stoppar in ytterligare en frånluftsfläkt i en garderob?
I så låter det som att du tänker rätt.

Man kan hyra luftflödesmätare.
Precis, det är rätt. Va bra men då ska jag sätta igång med mitt miniprojekt 🙂 tack!
 
David123abc David123abc skrev:
Att köra pax kontinuerligt låter ju en del tycker jag men det är såklart en enkel lösning.

Bra med lite siffror men jag har ingen flödesmätare så jag tänker att jag köper in en rörfläkt med rätt flöde och placerar den med insuget i garderoben på ovanvåningen och kapar ut ventilationsspringor i dörrarna så att de släpper in luft genom de olika rummen. Det kanske får duga?
Har en PAX fläkt i vårt förråd som kör i konstant läge, den går att ställa in olika nivåer och för mig räcker det på lägsta nivån och då är den nästan ljudlös. Nya paxfläktar kan ha två olika inställningar, en för konstantdrift och sen ökas upp vid behov. Exempelvis i samband med att lampan tänds eller luftfukten ökar.
 
Jag har låtit en firma installera fläkt uppe på takhuven där alla kanaler går upp. Badrum, toa övervåning, bastu och dush i källaren. Blev stor skillnad på inomhusluften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.