Läser igenom en besiktningsprotokoll för ett hus jag är intresserad att köpa (1,5 plansvilla/fritidshus). Jag är intresserad i uppgifterna lämnade kring ett takfönster (se nedan)

Uppgift från säljare
- Läckage vid takfönster inträffade för några år sedan när det var mycket snö på taket

Observation besiktningsman Tak
Vid ena sidan om takfönstret finns för stora glipor mot pannor som måste tätas. På insidan av fönstret syns spår av fukt. Se riskanalys.

Riskanalys
Läckagetecken har noterats runt takfönster. Takfönster är en känslig konstruktion för läckage kan inträffa med i värsta fall bakomliggande fuktskador som följd på fönster och bakomliggande byggkonstruktioner. Enda sättet att till fullo kontrollera förhållandet är via friläggande av konstruktioner.


Mina frågor
vad är bäst/värst/troligast scenario (i tid och pengar) för att åtgärda detta?
vad tycker ni man bör göra, alltså steg och tajming i relation till husköpet?

Tack för hjälpen
 
Vi har själva takfönster med samma problem som säljarna visste om men undanhöll (tidigare läckage). Tyvärr fanns inga synliga tecken så det missades på överlåtelsebesiktningen. I vårt fall berodde läckaget på att takfönstermodellen inte tål snö (say what??).

Hur som helst:

Ni kan fråga säljaren vad det är för fönstermodell samt vad de gjort för att utreda det vidare (beror väl lite på hur gammalt huset är, men jag får intrycket av att det är ganska nytt?) Det finns modeller som alltså inte tål snö.

Det är också många moment i ett takfönstermotange och det är inte osannolikt att byggaren helt enkelt gjort fel. Det är ju tyvärr också ganska svårt att hitta var läckaget uppstår, då mycket är dolt och måste demonteras för att undersöka om det är rätt gjort.

Att byta ett takfönster kan kosta allt från kanske 30-100 tkr beroende hur många fönstermoduler det rör sig om och var det är monterat. Tyvärr kan det nog vara svårt att hitta en byggare som faktiskt vill byta det, eftersom det ofta är problem med takfönster. Kostnader för att åtgärda eventuella fuktskador tillkommer också.

För er tycker jag ni ska räkna med att behöva lägga ut en summa för en åtgärd och känn efter hur det påverkar det pris ni vill betala. Sannolikt är ni inte ensamma att fundera. Är huset i övrigt i behov av renovering? Är det ert drömhus? Mycket påverkar. Ni är säkert redan varse om att det inte kan bli fråga om något dolt fel här, oavsett omfattning av eventuell skada eftersom er undersökningplikt utökas av formuleringen i riskanalysen.

P.s. ett alternativ till takfönster är takkupa, som är mycket mer läckagesäkert och sällan kräver bygglov. D.s.

Plundraren
 
Byta takfönster kostar ca 30.000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.