Hej

Vi har 3 st rabatter 5- 10 meter långa. De är utsatta för mycket sol och behöver bevattning.

Våra semestrar på annan ort har oftast med katastrof då ingen har kunnat vattna.

- Jag skulle vilja lägga ut 3 slingor, en för varje rabblat, och styra dessa separat.
- Automatiseringen sker antingen via timer eller om jag kan koppla upp via internet med någon app. ( Fuktsensor är överkurs)
- Slangsystemet ut måste vara frost säkert. Slipper jag tömma systemet varje hös är det plus.
- Reglerutrustning som behövs måste också vara frostsäker. Vill inte tömma varje höst eller koppla loss och ta in.

Gardena har olika system även om jag inte förstått hur man kopplar ihop delarna och om de uppfyller mina önskemål.
Finns det även andra leverantörer?
 
Vi har ett Gardena-baserat system. Kan förklara hur det funkar om du har en mer specifik fråga. Men det uppfyller nog inte kriteriet om vintersäkring. Vissa delar behöver tas in (dock inte slangar). Dina två första punkter går att lösa.
 
Om rabatterna redan finns med växter är det kanske inget alternativ, men annars kan du anlägga en ”wicking bed” med inbyggd vattenreservoar. Skulle nog fungera ganska bra med dina förutsättningar, men ganska stora rabatter blir nog både mycket jobb och relativt dyrt.
Fyll på reservoaren och åk på semester.
https://deepgreenpermaculture.com/2016/04/03/wicking-bed-construction-2/?amp=1
 
En droppslang som lämnas över vintern i respektive rabatt och sedan en bevattningsdator per slinga om de olika rabatterna har signifikant olika bevattningsbehov. Om behoven är liknande så färre bevattningsdatorer och grenkoppling. Bevattningsdatorn måste givetvis tas in innan frosten kommer men då har ofta bevattningsbehovet sedan upphört
 
M myrstack skrev:
En droppslang som lämnas över vintern i respektive rabatt och sedan en bevattningsdator per slinga om de olika rabatterna har signifikant olika bevattningsbehov. Om behoven är liknande så färre bevattningsdatorer och grenkoppling. Bevattningsdatorn måste givetvis tas in innan frosten kommer men då har ofta bevattningsbehovet sedan upphört
Är slangarna, dropp och "matning" frostsäkra?
"Matningsslangen" kommer delvis ligga under befintlig veranda.Det går trä in den. Glöm frostsäkert djup.
 
Droppslangar brukar vi ta in, men de kanske klarar sig egentligen. Matarslang, både 13 mm och 4,6 mm får vara kvar. Vi har dem delvis nedgrävda, men typ 15 cm.

Vill du ha flera slingor men en dator kan du köpa en gardena master och en vattenfördelningsbox så får du upp till sex separata vattningsscheman. För tre slingor är det gränsfall om det är billigare tror jag, men enklare att hålla koll på en dator än flera.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Är slangarna, dropp och "matning" frostsäkra?
"Matningsslangen" kommer delvis ligga under befintlig veranda.Det går trä in den. Glöm frostsäkert djup.
Droppslangar som jag använt på lösmeter är frostsäkra. Dels är materialet lite elastiskt och dels så dräneras de ut per automatik. Matningen till dessa måste frostsäkras om du inte kan se till att denna ligger med ett fall från bevattningsdatorn/tappstället. Kör du tunn PEM där och med ett fall mot droppslangen kommer denna dräneras ut och då bli frostsäkras. Om du har bakfall så du har fickor av vatten i den matningen måste du troligtvis acceptera att du får ta in denna slangen.

Droppslangen jag förutsätter i dessa tips är den som är i grovlek som en 1/2 gardenaslang och inte de som är betydligt tunnare och av hårdare plast. Modellen "svettas" ut vätskan genom slangväggarna
 
M myrstack skrev:
Matningen till dessa måste frostsäkras om du inte kan se till att denna ligger med ett fall från bevattningsdatorn/tappstället.
Det är detta som bekymrar mig.
Optimalt vore att hitta en frostsäkert bevattningsslang.
 
Skulle tro att det är svårt att hitta nåt där det bara är att slå av vattnet inför vintern
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skulle tro att det är svårt att hitta nåt där det bara är att slå av vattnet inför vintern
Vaknade med nyheten att Tullverket ska utveckla AI 😁
Är det mycket begärt att i varje fall hitta frostfria slangar??
 
Det går liksom inte att upphäva naturlagar. Vatten fryser när det blir minusgrader och expanderar.
Enklast är att du blåser ur systemet på hösten innan frosten kommer så du får ur det mesta vattnet, särskilt så det inte står i fickor.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det går liksom inte att upphäva naturlagar. Vatten fryser när det blir minusgrader och expanderar.
Enklast är att du blåser ur systemet på hösten innan frosten kommer så du får ur det mesta vattnet, särskilt så det inte står i fickor.
Försöker inte upphäva naturlagar. Försöker hitta en slang som är frostfri. 😎
 
Slangen klarar nog det mesta. Kopplingarna är känsligare.
 
G Genomklok skrev:
Slangen klarar nog det mesta. Kopplingarna är känsligare.
Till Gardena finns det dräneringsventiler som sätts på lägsta punkt och automatiskt dränerar slangen. I teorin. Sen finns väl tillfällen när de där fallerar.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Precis, systemet behöver kunna tömmas på vatten på ett eller annat sätt om det ska hålla över tid och jag ser inte att det skulle vara ett reellt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.