På sommarstugan har vi separett toa med ventilationsrör enligt bild.

Om vi är där sen höst / tidig vår så blir det kondens i röret. Börjar droppa inne efter någon dag vid anslutning toa.

Sitter fläkt inne i röret direkt vid toan som går hela tiden när vi är där. (troligen är den lite för klen?)

Sitter även en vindfläkt längst upp på röret som typ alltid snurrar.

Delade på röret när jag bytte panel för några veckor sedan. Rann ut 1-2 dl äckligt luktande vätska.

Kan jag borra ett litet hål i 90 graders böjen för att vatten ska droppa ut? sabbar det draget?

Kan det räcka med att isolera röret?

Andra förslag? Ventilationsrör på husvägg för toalett med vindfläkt på tak och 90 graders böj nära marken.
 
Om du ansluter en slang i botten som hänger ner och avsluas med en uböj så får du ett vattenlås så att luften inte kan ta den vägen.

Helt okunnig på om det behövs.
 
Ser ut att bli bakfall på röret. Försök pressa upp röret, om det kan glida i takgenomföringen, eller korta röret något, så det horisontella röret pekar något upp mot höger istället för nedåt. Så det inta kan samlas vatten i böjen. Det skall rinna nedåt i avloppet inte stanna i röret..

EDIT:
Såg nu att det droppar på insidan. Då kanse det inte räcker. Uppfattade först att det var ansamling i rörböjen som var problemet. Bör oavsett inte ha ett fall nedåt. Sätta en dränering borde ge samma effekt som att få rätt fall på röret.
(Missade även att det inte var en vanlig avloppsluftning).
 
Kan det avra så att när et är vår/höst så är det kyligt och fuktigt inne . Samtidigt som sepretten ventilerar uppvärmd luft. Vilket ger kondensutfällning.
Kan du isolera det invändiga röret?
 
M mojjen skrev:
Ser ut att bli bakfall på röret. Försök pressa upp röret, om det kan glida i takgenomföringen, eller korta röret något, så det horisontella röret pekar något upp mot höger istället för nedåt. Så det inta kan samlas vatten i böjen. Det skall rinna nedåt i avloppet inte stanna i röret..
Förstår din tanke men det är inget avlopp på insidan. Det är ventilationen från separettoan. Stugan saknar avlopp och har 12v el. Blir "skitäckligt" om vattnet rinner tillbaka in...
 
M Mikael K. skrev:
Förstår din tanke men det är inget avlopp på insidan. Det är ventilationen från separettoan. Stugan saknar avlopp och har 12v el. Blir "skitäckligt" om vattnet rinner tillbaka in...
Insåg det strax efter mitt svar. lutningen är vesäntlig oavsett. tror en isolering av kanalen invändigt kan vara en bra ide.
 
B
Tror inte invändig isolering hjälper. Varm fuktig luft från toan kondenserar ju på vägen ut, och rinner tillbaka. Då hjälper väl inte isolering, mot kondensproblemet. Invändigt inomhus lär ju inte röret vara kallt, det borde ju värmas av utgående luft? Men visst, man kanske sparar lite energi eller får lite varmare på toan om man isolerar.

Jag hade nog bara borrat ett litet hål i botten. Det borde inte behöva ledas nånstans, det är ju små mängder vatten vi pratar om. Hålet kanske fryser igen vintertid, i alla fall om det är litet.

Litet hål lär ju inte försämra draget..däremot så kan väl ett stort hål innebär att viss lukt förekommer om man har otur. Så jag hade börjat med litet hål.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
  • Längböj för förbränningstoalett Separett 90° skarvrör Ø110mm med avtappning för kondensvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tack för alla tankar!

Lutar åt att testa ett litet hål. Gör det i 90 böjen så får jag väl byta om det blir fel...

Insidan av röret är bara typ 30-40 cm så inte mycket att isolera. Isolera utsidan åtminstone en bit är nog bra... Toan är det enda på stugan som vi inte renoverat ännu så kommer bygga om den med men det blir inte i år i alla fall... Så hyffsat enkel lösning nu är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.