Hej,

Jag är osäker på om jag får borra genom 12 mm spånskivan och plastfolien under, eftersom jag är orolig för att fukt kan tränga igenom hålen där plugg och skruvarna kommer att vara och skada parketten som jag ska lägga på spånskivorna.

Jag behöver bygga en vägg mellan vardagsrummet och sovrummet. Jag undrar hur jag ska fästa en träregel 45 x 70 på golvet när jag har 12 mm spånskiva på golvet. Det finns inga träreglar under spånskivan, bara plastfolie och betong. De har gjutit ett betonggolv och på betongen lagt en tunn plastfolie och ovanpå den 12 mm spånskiva.

Jag förstår inte hur dessa spånskivor är fästa vid betongen eftersom det inte finns några skruvar någonstans.

Får jag borra genom plastfolien under spånskivan och sätta plugg i betongen som ska hålla regeln för väggen?

Jag har ritat hur golvet ser ut och hur jag tänker sätta pluggar i träregeln.
 
  • Handritad skiss som visar hur man planerar att fästa en träregel i betonggolv med spånskiva och plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar som du har ett flytande spånplattegolv och de skall man inte fästa i betongen
 
T tergo skrev:
verkar som du har ett flytande spånplattegolv och de skall man inte fästa i betongen
Jag funderar bara skruva fast träregeln i spånskivan. Undrar om det kommer att vara tillräckligt stabilt?
 
T tergo skrev:
verkar som du har ett flytande spånplattegolv och de skall man inte fästa i betongen
T tergo skrev:
använd en plåtgolvskena och monteringslim i mellan och 12 mm skruv och sen kapar de stående reglarna en aning styva

[länk]
Menar du att jag ska kapa de stående reglarna lite längre för att de ska sitta bättre fast mellan taket och golvet? I taket är det betong, så där kan jag använda träregel. Betyder det att jag bara ska använda plåtgolvskena på golvet?
 
B Broz skrev:
Menar du att jag ska kapa de stående reglarna lite längre för att de ska sitta bättre fast mellan taket och golvet?
ja 1mm för långa
B Broz skrev:
Betyder det att jag bara ska använda plåtgolvskena på golvet?
om man vill så kan man använda plåtskena i taket oxså och stående träreglar
 
  • Gilla
Broz
  • Laddar…
T tergo skrev:
ja 1mm för långa

om man vill så kan man använda plåtskena i taket oxså och stående träreglar
Tack Tergo!!!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.