Hej!

Solen ligger på hela dagen i mina fönster så jag måste göra något åt detta och tänkte att fönstermarkiser är ett bra sätt.

Har ni någon koll på om mörka eller ljusa markiser är bäst för att stänga ute värmen?

Och någon som har markiser I sk screentyg?

Sånt tyg som man ser ut genom inifrån?

Jag har trädkronor utanför fönsterna, så det är härligt att se grönskan på sommaren. Tänkte att screentyg kanske är en bra lösning. Om man har fönstermarkiserna helt nedfällda då så kommer ju bara lite ljus in men man ser ut.

Eller om det är bäst att ta vanligt tyg, om prio ändå är att få det svalt?

Jag har frågat markisfirmor men inte fått något konkret svar..

Tack på förhand:)
 
I
Fick markiser installerade förra sommaren, och det gjorde en stor skillnad. De ger en bekvämare inomhusmiljö, även ljudmässigt, så det händer att de är nere även när det inte är strålande sol.

Enligt företagen vi kontaktade spelade färgen på markisen inte så stor roll. Man skulle annars kunna tro att svart ger mer värme. Grejen är att värmen stoppas på utsidan av huset och ventileras bort redan där, så den tar sig inte in i huset. Det är bara om man drar ner markiserna så långt att de blir dåligt ventilerade som det kan påverka.

När det gäller blekning över tid, enligt företaget vi köpte av, bleks de inte längre så länge man köper rimlig kvalitet.

Jag har ingen erfarenhet av markiser man kan se igenom.
 
Vill man garanterat ha det svalt är det dock luftkonditionering som gäller plus att man måste ha persienner eller motsvarande i fönstren så solstrålarna inte har fritt inträde.
 
Tack! Värdefull information!
Jag tycker eg ljusgråa är snyggare, så om tygen inte bleks känns det lockande att ta det då.
Va bra att det hjälper inomhusmiljön så mycket!

Min lägenhet blir verkligen en bastu!!!!

Det är ett trähus av dålig kvalité så man märker verkligen hur hela huset värms upp.

Nu ska jag hyra ut lägenheten till en 75 årig man över sommaren och jag tycker synd om honom att bo i den bastun.


Lika bra att investera i markiser. Risken är att han säger upp den annars och att den står tom, då är det bättre att lägga ner pengar från början på att skapa en bra inomhusmiljö.
 
J Josth skrev:
Vill man garanterat ha det svalt är det dock luftkonditionering som gäller plus att man måste ha persienner eller motsvarande i fönstren så solstrålarna inte har fritt inträde.
Men fönstermarkiser kan man väl fälla ner hela vägen så att de täcker fönatrena?

Tänkte att man kan ha de nerfällda dagtid och sen i vanligt läge på kvällen efter jobbet, så att man får in lite ljus också.
 
Om det är en lägenhet i brf så kräver markiser normalt godkännande av styrelsen först. Kan även finnas bestämmelser om färgval och firma man ska anlita etc.
 
S Sara00K skrev:
Men fönstermarkiser kan man väl fälla ner hela vägen så att de täcker fönatrena?

Tänkte att man kan ha de nerfällda dagtid och sen i vanligt läge på kvällen efter jobbet, så att man får in lite ljus också.
Vertikalmarkiser kan man dra ner framför hela fönstren. Men även vanliga markiser som fälls ut från väggen döljer för det mesta hela fönstret utom kanske tidigt på morgonen eller på kvällen då solen står snett från sidan.
 
I
J Josth skrev:
Vill man garanterat ha det svalt är det dock luftkonditionering som gäller plus att man måste ha persienner eller motsvarande i fönstren så solstrålarna inte har fritt inträde.
Det var också min uppfattning först, så vi installerade en stor luft/luft-AC. Visst gjorde den skillnad, men om man inte befinner sig i samma rum som AC:n försvinner effekten snabbt, särskilt om kylan måste ta sig igenom rum med stora fönster och mycket solinsläpp. Man kan förstås höja effekten på AC:n, men då blir det obalans i husets temperatur och kostnaderna ökar.

Efter några år bestämde vi oss för att sätta upp markiser på de problematiska fönstren, och det gjorde en enorm skillnad.

Mycket beror på planlösning och placering. I vårt fall skulle jag i efterhand ha börjat med markiser, de hade helt klart störst påverkan.
 
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
Utan någon solavskärmning alls kan solen värma med ca 1000 W per kvadratmeter fönster så det blir stora effekter om man har ett antal helt oskyddade fönster mot söder.
 
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är en lägenhet i brf så kräver markiser normalt godkännande av styrelsen först. Kan även finnas bestämmelser om färgval och firma man ska anlita etc.
Yes Tack det har jag koll på
 
I
Japp, det är precis vad vi har. Vi testade med mörkläggande gardiner samt persienner, även om vi på förhand visste att det troligen inte skulle hjälpa.

Problemet med persienner, toning och mörkläggande gardiner är att även om solljuset stoppas, har värmen redan tagit sig in i huset. Det sprider sig kanske inte lika mycket, men avskärmningarna fungerar som väldigt varma element i huset.
 
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Japp, det är precis vad vi har. Vi testade med mörkläggande gardiner samt persienner, även om vi på förhand visste att det troligen inte skulle hjälpa.

Problemet med persienner, toning och mörkläggande gardiner är att även om solljuset stoppas, har värmen redan tagit sig in i huset. Det sprider sig kanske inte lika mycket, men avskärmningarna fungerar som väldigt varma element i huset.
Ok! Bra info, tack! Vilken färg och nyans tog ni på markiserna?

Brukar ni behöva fälla ner dem helt för att få bra effekt mot värmen?

Eller funkar det att ha dem i vanligt läge?
 
Jag har 3 fönster och en balkong i lägenheten, med balkongdörrar med glas bara ovantill.

Insåg att det blir för dyrt med terassmarkis över balkongen..

Men tänkte att jag kanske kan lösa det genom att ställa ett parasoll på balkongen. Det kommer blockera en del iaf. Och sen skaffa billiga mörkläggande plissegardiner från Ikea på balkongdörrarna, plus att jag har gardiner man kan dra för.

Hade varit bättre med markis även vid balkongdörren men blir för dyrt med markis där...

Vanlig fönstermarkis skulle få önskad felt, eftersom balkongdörren är exakt lika bred som fönsterna. Men det skulle ju se lite udda ut med en fönstermarkis vid balkongdörren ://
 
S Sara00K skrev:
Ok! Bra info, tack! Vilken färg och nyans tog ni på markiserna?

Brukar ni behöva fälla ner dem helt för att få bra effekt mot värmen?

Eller funkar det att ha dem i vanligt läge?
Du fäller ju ner markiserna så mycket att solen inte når fönstret, det varierar ju under dagen och årstid.
 
S Sara00K skrev:
Och någon som har markiser I sk screentyg?
Vi har vertikalmarkiser med screentyg till fönsterna i uterummet. Vi valde det tyg som var tätast och mörkast. Det gör mycket stor skillnad mot värmen och trevligt att man kan se igenom.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.