Vi har ett gammalt timmerhus som vi ska göra om kök, hall och badrum på. Det är "renoverat" 1960 nångång och då har de satt spånskivor på väggarna. Dessa tänker vi oss ta bort eftersom vi ska dra lite ny el och att det som sitter där faktiskt är rejält slitet av tidens tand. Huset är ett timmerhus och jag misstänker att det är reglat med 2"x2" på väggarna som sedan spånskivorna är spikade i. Min fråga är nu, är det ok att använda spånskiva igen? Jag ser egentligen inget fel med spånskivor men efter lite sökande här på forumet så tycker många att den inte är "formstabil" (dvs - tapeter osv riskerar att spricka när materialet under rör sig). Dock ska sägas att den spånskiva som sitter där idag inte rört sig nämnvärt och detta bekräftas av olika inlägg här på byggahusforumet där många säger att det går utmärkt att tapetsera på spånskiva.

Det är inte av snålhet jag vill ha spånskiva istället för gips, jag vet att gips är formdött och inte rör sig men å andra sidan får jag NIPPRAN av att fästa saker i gipsväggar. Ok, det finns fästmodeller för gips men det är kasst och de som jobbat med gips vet vad jag menar. Numera är spånskivor tydligen mycket mer giftfria än förr och borde därmed gå utmärkt att använda?

Jag undrar även om man använder sk "melaminspånskiva", dvs sådan skiva som är laminerad på bägge sidor, är den bättre i formstabilitet än en vanlig spånskiva? Om man fortskrider och använder spånskiva på väggarna och vill tapetsera på dessa. Hur gör man med skarvarna. En gipsskiva är ju anpassad för spackling och är tunnare i kanterna än i mitten. Det är inga spånskivor jag sett hittils, sätter man en glasfiberremsa på en spånskiva kommer man ju få en nivåskillnad över skarven som syns som en oceanångare under en tunn tapet (skitfult?). Hur löser man det isf?

Det finns ju även sk "byggskivor", Timell älskar dem tydligen och de ser ut som kryssfaners/plywoodskivor men är av enklare material (ingen fin yta), går det att använda sådana och tapetsera på? Är plywood formstabilt eller är det en galenskap att få till en sådan lösning???

Tacksam för tips!!
 
Älvsbyhus tapetserar ju på spån och det verkar ju gå relativt bra. Byggskivor aka fulplyfa rör sig en del och ytan är ju trist. Med fulplyfa ska man lämna ett antal mm rörelsemån mellan skivorna, tror inte det är så lyckat att lägga spackel där.

Varför inte fulplyfa/spån/vad du nu har lust och råd med och sedan kanske renoveringsgips/vanligt gips på det för ytan och spacklingens skull?
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
Plocka bara ner spånskivorna där du ska dra den nya elen, montera sedan tillbaka samma skiva eller om de är trasig en ny. Sen sätter du upp gipsskivor utanpå spånskivorna. Då får du ett bra underlag för tapet, målning, kakel och du har ett hyggligt underlag för att fästa saker på väggarna.

I badrummet ska det vara ett annat skivmaterial.
 
  • Gilla
Kjell-Anders
  • Laddar…
Har samma skepsis till gips, men som yta är det ju oslagbart.
Men numera är det väl standard att sätta en tunn byggplyfa bakom gipsen för att man just skall kunna fästa saker?

Om du inte vill återanvända spånskivorna (pga dåtidens giftiga lim), så är det kanske en lösning att sätta OSB/byggplyfa och sen en tunn spackelvänlig gipsskiva ovanpå!
 
Vi har spånskiveväggar i 60-talshus. Skarvarna är förstärkta med pappersremsor och spacklade. Det är ju en liten upphöjning men inget jag stör mig överdrivet på. Det beror förstås på hur känslig man är.
 
Jag satt och funderade lite på hur det kommer bli i främst köket och i vårt är nog det primära ändå en bra "skruvbar yta" som är lätt att sätta upp köksskåp och annat på. Vi ska INTE ha kakel vid spisen osv och då klarar man sig utan gips antar jag? Dessutom kommer inte bli mycket tapet i köket så det är nog ett problem mindre. Det är bara en enda vägg av vikt som kommer synas och där funderar vi på att sätta målad pärlspontpanel, då kanske man inte ens behöver ha spånskiva bakom utan bara spika träpanel på reglarna på den väggen?

Spånskiva överhuvudtaget, är de fortfarande giftiga och släpper "gaser" från limmet osv? Är alla spånskivor och då räknar jag även MDF dit farliga isf? Verkar ju konstigt för det är ju RÄTT många hus som har spånskivor på väggarna utan att folk trillar av pinn och dörr i plågor pga det?

Hur funkar det i badrum. Jag har talat med 3 olika personer med "sakkunskap" och alla har väl i princip sagt olika saker och svävar på målet. Det verkar nästan som att de vet men inte VILL säga med tanke på om det skulle bli fel osv. Jag tänker inte lasta någon för ev fuktskada i framtiden men det måste väl finnas nån rekomendation och praxis när folk bygger badrum/våtrum idag?? En sa att gips är förbjudet, en annan sa att man kan ha specialgips med glasfiberyta, den tredje sa att det är skitsamma, du får ändå inte ut en spänn på försäkringen om du får fuktskador, en kommentar som faktiskt får mig att undra vilken väg man ska vandra? Tanken var att ev installera vattenburen golvvärme i badrummet och de slingorna ska ju läggas i just SPÅNSKIVA?? Läggs gips ovanpå isf eller är det bara om man vill ha klinker/kakel på golvet? Oavsett behöver man väl en golvskiva ovanpå slingorna, oavsett om man väljer matta eller keramik?

Nu är badrummet byggt som ett "rum i rummet" i detta gamla hus. Dvs att det är luftspalt bakom väggarna och taket. Golvet är gjutet i betong men ovanpå ligger troligen en uppreglad stomme (fråga mig inte varför det är gjort så men det ser ut att vara byggt så) med matta ovanpå. Är det läge att bygga på samma sätt när vi gör det nya eller hur går det till? Måste det vara en spalt med luft mellan tätskikt och timmervägg eller går det att köra kloss an mot timmret? (skulle hellre göra så tror jag eftersom varje cm i ökning av ytan vore av godo.

Tack för alla åsikter och tips!
 
Du kan ändå inte skruva köksskåp direkt i spånskiva, du bör ha en regel bakom.
 
Jag har sett att vissa skruvar och sätter fast skåp rakt in i en 19mm spånskiva utan problem. Det är nog så att man inte kan belasta hur som helst men det borde ju hålla rätt bra trots allt. Det var iaf ett bra tips som jag tar med mig. Det är nog bra att ha en bastant regel på baksidan av spånskivan när man sätter överskåp i köket.
 
Ang. gips i våtrum råder det tydligen lite delade meningar. Den information jag fått från Länsförsökringar bl.a. är att gips med pappbeklädnad (alltså även den gamla blå våtrumsskivan) är förbjuden. Gyproc har tagit fram en gipsskiva där pappen är utbytt mot glasfiber, Glasroc. Det är alltså inte gips som är förbjudet i våtrum utan pappen (organisk).
 
Vanligt i byggnadsvårdskretsar är ju att man spikar den tunnaste gipsskivan direkt mot timmerväggen, detta för att få en slät men inte alltför jämn yta. Den tunna gipsen ska smyga efter timmerstommen och följa de små ojämnheter som finns. Nu vet jag ju inte hur gammalt ert hus är, men i vårt timmerhus (200år) vill vi absolut inte sätta in något spikrakt - när allt annat är en smula snett skulle det se hemskt ut...

Vi har inte testat själva än, men funderar på att göra det i ett rum. Svårigheter med upphägning har jag inte funderat på, tar man nen tillräckligt lång spik kommer man ju genom gipsen in i timret, och då sitter det rejält.
 
Sara_B skrev:
Vanligt i byggnadsvårdskretsar är ju att man spikar den tunnaste gipsskivan direkt mot timmerväggen, detta för att få en slät men inte alltför jämn yta. Den tunna gipsen ska smyga efter timmerstommen och följa de små ojämnheter som finns. Nu vet jag ju inte hur gammalt ert hus är, men i vårt timmerhus (200år) vill vi absolut inte sätta in något spikrakt - när allt annat är en smula snett skulle det se hemskt ut...

Vi har inte testat själva än, men funderar på att göra det i ett rum. Svårigheter med upphägning har jag inte funderat på, tar man nen tillräckligt lång spik kommer man ju genom gipsen in i timret, och då sitter det rejält.
Nja, jag ska inte räta upp väggarna, det kommer inte gå men samtidigt tror jag inte jag kan leva med "vågiga" väggar (då blev jag nog sjösjuk ;-). Satt i köket och glodde igår kväll för att försöka begripa mig på vad jag tror är bäst och de som gjort detta jobb för 50 års sedan (förra renoveringen) insåg antagligen samma sak som jag gjorde att det såg bäst ut att regla och slå upp spånskiva. Det får bli något liknande i mitt fall men att allt "synligt" kommer få pärlspont istället för tapet/målat. Det tror jag blir bäst i köket. Sen har vi ju badrummet och det är en helt annan historia. Vet inte hur man ska tänka där faktiskt. Har inte stor lust att släppa in en kakel fetishisterande hantverkare som bara gjort nya hus, det tror jag blir en katastrof. Badrummet är helt och sant ett oskrivet blad. När jag ringde försäkringsbolaget så verkade de frågande till mina spörsmål angående om de hade några krav och normer på badrum? "Nä, vaddå" fick jag förvånat i andra änden av luren. Ja, så lär det knappast låta på skadeavdelningen när man väl fått mögelskador av bibiska mått pga felkonstruktion i våtrummet... :surprised:

Nåja, fortsättning följer antagligen. Tack för alla åsikter, fortsätt och ös på, gärna om någon vet hur modern spånskiva är inomhusmiljömässigt. (vore otrevligt om vi vaknar en morgon med 3 ögon och svans) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.