Mnotera dubbeldörrar så är det ett garage?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mnotera dubbeldörrar så är det ett garage?
På samma tema kan man ju montera ett innertak så takhöjden blir för låg?🤔
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det mesta sånt här löses ju genom att kommunens tjänstemän har stora skygglappar, d v s att man låtsas som att man inte ser överträdelsen och den blir det aldrig en fråga som du och tjänstemännen måste hantera i nämnden. Den "dubbelmoralen" är ju det som får samhället att fungera och inte utvecklas till den lätt fascistoida polisstat Sverige är på lagstiftningsplanet. Samhället blir s a s rimligt att bo i för att byråkratin systematiskt bryter mot lagarna.
Precis, de kan helt enkelt låtsas inte känna till lagar och därmed inte hittar någon överträdelse. Och att när de väl ställs inför dylika situationer väljer att tolka i mest mån till fördel för medborgarna istället för att till absurdum övertolka lagar så det blir omöjligt för människor att leva.
 
S Sona2012 skrev:
Precis, de kan helt enkelt låtsas inte känna till lagar och därmed inte hittar någon överträdelse. Och att när de väl ställs inför dylika situationer väljer att tolka i mest mån till fördel för medborgarna istället för att till absurdum övertolka lagar så det blir omöjligt för människor att leva.
Nej, vi kan inte låtsas att vi inte visste när informationen kommit in och är diarieförd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, skygglappsfiltret ligger i steget före.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, vi kan inte låtsas att vi inte visste när informationen kommit in och är diarieförd.
Bara för att någon random receptionist diariefört något betyder ju inte att tjänstemän eller politiker tagit del av den informationen. Kanske är lite mer ordning och reda i din kommun men i min kommun är det everyday business att hålla på med liknande fiffel.
 
Claes Sörmland
J Joel_S skrev:
Bara för att någon random receptionist diariefört något betyder ju inte att tjänstemän eller politiker tagit del av den informationen. Kanske är lite mer ordning och reda i din kommun men i min kommun är det everyday business att hålla på med liknande fiffel.
Samma erfarenhet här, det är mycket som inte tycks hamna under byggnadsnämndens strålkastare och som man bortser ifrån. Finns det grannskap/sakägare som driver frågan så ökar naturligtvis engagemanget påtagligt. Och sen av skäl som är svåra att förstå utifrån så går ibland någon medarbetarna igång på något ärende.
 
J Joel_S skrev:
Bara för att någon random receptionist diariefört något betyder ju inte att tjänstemän eller politiker tagit del av den informationen. Kanske är lite mer ordning och reda i din kommun men i min kommun är det everyday business att hålla på med liknande fiffel.
Precis!
Finns ingen sakägare som driver ärendet behöver inte byråkraterna hålla på in absurdum utan hellre visa sig mänskliga och medmänniskor som hellre välvilligt låter saken bero. Typexempel på byråkraternas ivran att övertolka är fiaskot med valborgs eldandet. Där någon hittat en luddig tex från EU och skulle hårddra den till förbud av svensk tradition ....

Ärkebänglarna är Migrationsverket som förstör/ dödar liv utan gagn för samhället utom nazist/ faschisten som i sin paranioa såg kriminella gäng. Han hade/ har full rätt att känna rädsla men när man fabulerar ihop gäng utav 2-3 barn och bygger en politisk karriär, politiskt partiprogram baserat på det behövs mer än terapi, lobotomi kanske passar??!!!
 
S Sona2012 skrev:
Precis!
Finns ingen sakägare som driver ärendet behöver inte byråkraterna hålla på in absurdum utan hellre visa sig mänskliga och medmänniskor som hellre välvilligt låter saken bero. Typexempel på byråkraternas ivran att övertolka är fiaskot med valborgs eldandet. Där någon hittat en luddig tex från EU och skulle hårddra den till förbud av svensk tradition ....

Ärkebänglarna är Migrationsverket som förstör/ dödar liv utan gagn för samhället utom nazist/ faschisten som i sin paranioa såg kriminella gäng. Han hade/ har full rätt att känna rädsla men när man fabulerar ihop gäng utav 2-3 barn och bygger en politisk karriär, politiskt partiprogram baserat på det behövs mer än terapi, lobotomi kanske passar??!!!
Om du inte förstår varför inte alla som vill komma hit inte kan tas emot av samhället, då behöver du utbildning i ekonomi och samhällskunskap. Kanske läge att återuppta studierna? Det finns fristående kurser om du inte vill studera på heltid.
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du inte förstår varför inte alla som vill komma hit inte kan tas emot av samhället, då behöver du utbildning i ekonomi och samhällskunskap. Kanske läge att återuppta studierna? Det finns fristående kurser om du inte vill studera på heltid.
När folk som har fast arbete med god inkomst, bättre än jag, blir hemskickade pga petitesser som att de över 1 år haft 30kr för lite i månaden, vilket justerats i senaste lönehöjningen då är det paragrafrytteri som inte har något med samhällsekonomi eller kunskap att göra. Jag säger inte att alla som vill hit ska tas emot, men vansinnet att skicka barn till länder där de inte känner någon och inte kan språket är bara idioti. Men det kanske vi borde göra med dina barn/ barnbarn oxå??? Barn som är väl anpassade i samhället och uppskattade kamrater, berikar med att dela med sig av deras kultur
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J Joel_S skrev:
Bara för att någon random receptionist diariefört något betyder ju inte att tjänstemän eller politiker tagit del av den informationen. Kanske är lite mer ordning och reda i din kommun men i min kommun är det everyday business att hålla på med liknande fiffel.
Nu är det inte någon random receptionist som sköter diariet i någon kommun överhuvudtaget. Men ja, min kommun sköter det hela väldigt bra. Handläggningstiden för ett bygglovsärende är tex ca 2 veckor om det är komplett från början och det inte finns några tveksamheter om tex detaljplan, strandskydd eller annat.
 
Jag tror mig veta att man får sätta upp tält på sin tomt, alltså icke permanent. Kanske kan en lösning vara att bygga ett tält av en stor pressening över det befintliga huset? Lösningen påminner om "kranbilsvaianten" ovan men mkt billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.