vi ska börja renovera ett rum och vi tänkte sätta över renoveringstapet på den gamla tapeten. Den nuvarande tapeten är den typiska 60 tals tapet (textil) så frågan är ifall man kan sätta sätta renoveringstapeten utan några problem?
Hittar inget om detta när jag googlar så tänkte att detta forumet är nog bäst för att hitta svaret jag söker☺️
 
BirgitS
Renoveringstapet täcker endast mindre ojämnheter så det brukar inte räcka till ovanpå textiltapeter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Renoveringstapet täcker endast mindre ojämnheter så det brukar inte räcka till ovanpå textiltapeter.
Saken är den vi är inte ute efter att täcka strukturerna och ojämnheterna som tapeter ger en, vi är ute efter att få ny tapet så man kan måla men även slippa det äckliga som fastnar i tapeten (värsta som finns). Så täcka ojämnheter är inte det vi riktigt söker.
 
E Emerson Mejia skrev:
Saken är den vi är inte ute efter att täcka strukturerna och ojämnheterna som tapeter ger en, vi är ute efter att få ny tapet så man kan måla men även slippa det äckliga som fastnar i tapeten (värsta som finns). Så täcka ojämnheter är inte det vi riktigt söker.
Dra ner textiler först sen kan ni sätta renoveringstapet
 
T TheGame skrev:
Dra ner textiler först sen kan ni sätta renoveringstapet
Vi vill helst slippa det, Då det är förjävligt att dra ner det. Vi gjorde det i ett rum och det tog många timmar att få bort allt. Materialet som är bakom tapeten är inte gips eller liknande, det är träfiberboard som användes på 60 talet…
 
D
Sätt upp renoveringstapeten bara då. Du har ju redan bestämt dig.
 
  • Gilla
Saaallss
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sätt upp renoveringstapeten bara då. Du har ju redan bestämt digvarför ens skriva när du
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sätt upp renoveringstapeten bara då. Du har ju redan bestämt dig.
varför ens skriva något om du inte ha enågot vettigt i säga. Gå och gör något vettigt i livet istället….
Lägg din energi på annat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
E Emerson Mejia skrev:
Saken är den vi är inte ute efter att täcka strukturerna och ojämnheterna som tapeter ger en, vi är ute efter att få ny tapet så man kan måla men även slippa det äckliga som fastnar i tapeten (värsta som finns). Så täcka ojämnheter är inte det vi riktigt söker.
Man brukar kunna måla direkt på textiltapeter så gillar man strukturen etc. så finns det ju ingen anledning att sätta upp renoveringstapet, vars syfte är just att göra det slätare. Dock ingen aning om vad det är för äckligt som fastnar i tapeten men efter målning borde det vara svårare för något att fastna i tapeten.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det kommer gå jättebra att göra som ni tänkt.
Men det går åt mycket lim då det lägger sig i skårorna på textiltapeten.
Använd den tjockare 10m renoveringstapeten. Recover.
 
Har ni någon gammal vägg/takfärg kan ni måla tapeten först så suger den mindre lim. Alterantivt köpa en färg på typ rusta i ljus kulör.

Jag skulle ändå skära bort ojämnheter, lösa flikar och skarvar samt spackla det värsta innan ni sätter tapeten. Målar ni först är det mycket lättare att se vart det ska spacklas.

Jag är amatör och tycker det är enklare, en målare som är skickligare gör säkert på ett annat sätt som är snabbare för dem.

Har använt rustas renoveringstapet/lim med gott resultat.
 
D
E Emerson Mejia skrev:
Lägg din energi på annat.
Bra tips faktiskt, ska följa! :)
 
  • Gilla
aneng
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar kunna måla direkt på textiltapeter så gillar man strukturen etc. så finns det ju ingen anledning att sätta upp renoveringstapet, vars syfte är just att göra det slätare. Dock ingen aning om vad det är för äckligt som fastnar i tapeten men efter målning borde det vara svårare för något att fastna i tapeten.anledninge
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar kunna måla direkt på textiltapeter så gillar man strukturen etc. så finns det ju ingen anledning att sätta upp renoveringstapet, vars syfte är just att göra det slätare. Dock ingen aning om vad det är för äckligt som fastnar i tapeten men efter målning borde det vara svårare för något att fastna i tapeten.
anledningen till att vi inte bara vill måla över är för att då kommer det fortfarande samlas skit, vet inte riktigt om du vet hur mycket skit dem samlar, det blir rätt äckligt
 
Har testat lite olika metoder i mitt 60-tals hus.

Satte man renoveringstapet direkt på så fanns det risk att det blev små skador där underlaget va lite vasst av färg/lim.

Lägger man ner arbete på att slipa/skära bort ojämnheter så blev det bättre men det tog lite tid och du kommer aldrig få det så slätt som på en ny gipsvägg men ok ändå.

Provade att riva ner den gamla tapeten och det blev så gropigt att vi satte renoverinsgips efteråt. Dok inte i källaren där det satt på puts och lossnade utan problem.

Behöver jag göra det här nån mer gång så är frågan om inte jag river ner tretexen och sätter gipsskivor. Passar på att isolera samtidigt för innerväggarna har hittills varit ihåliga.
 
E Emerson Mejia skrev:
vi ska börja renovera ett rum och vi tänkte sätta över renoveringstapet på den gamla tapeten. Den nuvarande tapeten är den typiska 60 tals tapet (textil) så frågan är ifall man kan sätta sätta renoveringstapeten utan några problem?
Hittar inget om detta när jag googlar så tänkte att detta forumet är nog bäst för att hitta svaret jag söker☺️
Ett alternativ är att skruva upp renoveringsgips. Är ju lite meck att spackla skarvar o skruvhål, men resultatet blir perfekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.