Ett annat tips/fusk jag gjorde en gång och som passar under denna rubriken var när jag öppnade upp mellan två rum, och kom på att taket i det mindre rummet var riktigt fult tillsammans med spännpappen som var i det andra rummet.
I det mindre rummet satt det någon typ av smutsig gipsplatta som var ca 60 x 100 cm och hade synliga skarvar.
Efter att ha rivet en vägg, lagt nytt golv, tapetserat, bytt golvlister och foder, hade jag inte lust till att skruva gips, spackla, slipa, lista om och måla. Utan jag funderade på en lättare lösning.
Det jag gjorde var att tapetserade taket med renoveringstapet, det gjorde taket slätt och dom synliga gipsskarvarna försvan.
Det var lite bökigt men vi klarade det på två personer, jag och min oäkta fru.
Rummet är ca 3,5 x 4,5 meter och tapet rullen var 1,5 meter bred, och med lite hjälp av massonit behövde vi bara sätta upp två border. Jag limmade tapeten med våtrums lim, och för att den inte skulle trilla ner innan den torkat använde jag en häftpistol runt kanten närmst väggen. Behövde inte vara noga i kanterna utan bara på mitten där tapeten sitter kant i kant. .
Efter det sågade jag vanlig massonit i 40 cm remsor och satte som en kant runt rummet för att dölja tapet kanten och häftklammrar . Massoniten kunde jag dessutom stoppa in under kanten på skugglisten(tak listen). Efter det spaklade jag och målade och fick ett resultat som är nästan snyggare än mina gipstak.

Som vanligt blir aldrig bilder så bra som verkligheten, särskilt inte när man fotar något vitt med blixt.
Detta taket är slätt och fint och inte alls så flamigt det ser ut här.
 
  • IMG_1709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BUS skrev:
Ett annat tips/fusk jag gjorde en gång och som passar under denna rubriken var när jag öppnade upp mellan två rum, och kom på att taket i det mindre rummet var riktigt fult tillsammans med spännpappen som var i det andra rummet.
I det mindre rummet satt det någon typ av smutsig gipsplatta som var ca 60 x 100 cm och hade synliga skarvar.
Efter att ha rivet en vägg, lagt nytt golv, tapetserat, bytt golvlister och foder, hade jag inte lust till att skruva gips, spackla, slipa, lista om och måla. Utan jag funderade på en lättare lösning.
Det jag gjorde var att tapetserade taket med renoveringstapet, det gjorde taket slätt och dom synliga gipsskarvarna försvan.
Det var lite bökigt men vi klarade det på två personer, jag och min oäkta fru.
Rummet är ca 3,5 x 4,5 meter och tapet rullen var 1,5 meter bred, och med lite hjälp av massonit behövde vi bara sätta upp två border. Jag limmade tapeten med våtrums lim, och för att den inte skulle trilla ner innan den torkat använde jag en häftpistol runt kanten närmst väggen. Behövde inte vara noga i kanterna utan bara på mitten där tapeten sitter kant i kant. .
Efter det sågade jag vanlig massonit i 40 cm remsor och satte som en kant runt rummet för att dölja tapet kanten och häftklammrar . Massoniten kunde jag dessutom stoppa in under kanten på skugglisten(tak listen). Efter det spaklade jag och målade och fick ett resultat som är nästan snyggare än mina gipstak.

Som vanligt blir aldrig bilder så bra som verkligheten, särskilt inte när man fotar något vitt med blixt.
Detta taket är slätt och fint och inte alls så flamigt det ser ut här.
Snyggt! Det gillade jag.
Undrar om det fungerar att göra så här... de har spikat masonit mellan takbjälkarna ngn gång på 50-talet. Från början lär taket varit pappspänt, eftersom bjälkarna fortfarande är "pappade" om än lite trasigt. Att pappspänna på riktigt verkar krångligt.
 
B BUS skrev:
Förra året funderade jag mycket på vad jag skulle ha i taket på en utbyggnad som vi höll på med.
Tyckte att det kunde va kul med något annat än slät gips, och alla typer av takplattor som finns tycker jag både är fula och dyra.
Som ett alternativ till släta gipstak, kanske någon annan kan ha nytta av vår lösning som vi tycker blev riktigt bra.

Plank. Samma typ av ohyvlad (finsågad) granplank som man använder till fasader, glesspikade vi över svart byggpapp.
Personalen på Beijer ställde upp och soterade fram extra bra kvalitet, då det inte går så bra med plank som är krokiga, kvistiga eller med för mycket kåda.
Jag var lite orolig att plankorna skulle spricka då den torkade, men på ca 35 kvm tak har inte en enda planka sprucket.
Vi blandade 4 5 och 6 tums plankor, men det kan man göra som man vill.


Tycker själv att man får bra liv i taket, och det ljuddämpar lite mer än ett slätt tak.
Däremot blir bilder aldrig lika bra som verkligheten.
Detta gillade jag! Snyggt!
Hur tror ni det blir tillsammans med ett trä golv? Iofs så ska det stå en säng över golvet och det kommer inte synas så mycket av det
 
Sara_B skrev:
Vi skulle helst vilja ha ett helt slätt, vitmålat tak, något som ser ut som pappspänt, fast utan särskilt mycket jobb.
Hmmmm... varför inte ha pappspänt?
Jag har fått uppfattningen att det går snabbare och är billigare att sätta upp ett papptak, än att använda gips e.d.
 
Sven skrev:
Hmmmm... varför inte ha pappspänt?
Jag har fått uppfattningen att det går snabbare och är billigare att sätta upp ett papptak, än att använda gips e.d.
Jag har spänt ett antal tak vid det här laget och det tar verkligen inte lång tid. Ett normalstort rum spänner man på kanske 2-3 timmar, sedan ska det bara torka och målas... och så snyggt det blir... :)

Visst, det är lite jobb med att skära till våder och fukta och det är lite jobbigt att hålla medan man spikar men är man två pers så är det inget större problem.
 
jon_h skrev:
Jag har aldrig upplevt att väven behövs. Har aldrig fått sprickor utan, och alltid fått det helt slätt ändå.
Ursäkta trådskapare men jag skulle vija citera detta med "aldrig fått sprickor" men känner att detta är en ny tråd, jon h du kanske kan hjälpa mig med att flytta denna till en ny tråd, eller förklara hur jag gör.

Nu till saken, jag har spacklat ett 20-tal tak och har sett vi minst 6 gånger hantverkare göra detta och efter säg ett halvt år har jag alltid sett sprickor i skarvarna.Självklart pratar vi träbjälklag i både nya och gammla hus.
När du skriver "aldrig fått sprickor" blir jag intresserad hur du gör då jag skulle säga att jag aldrig har fått det utan sprickor om jag inte har använt micro väv som jag alltid använder nu?
 
Äh, vi kan låta den ligga kvar här tycker jag.

Jag vet inte vad det är jag gör annorlunda än de som råkar ut för sprickor. Jag sätter pappersremsa och spacklar som vanligt.
 
jag skulle en gång själv fuska upp ett gipstak med skarvar som skulle ha vävremsor, och vävsäljaren frågade direkt varför jag ville pyssla med remsor och spackel istället för att bara sätta upp en väv över hela ytan—det var busenkelt med en borste, max 2 timmar och efter torkning ''ett slags spänd väv''. men att rolla skulle jag akta mig för —raggiga mönster som ger noll känsla och accentuerar skarvar. Bättre att pensla alltsamman—så får man trevligare släpljusuttryck.
 
Nej, vadå? Rätt rollad får man en helt homogen yta som inte ger några mönster eller så. Precis som målade väggar. Eller rekommenderar du penselmålning på väggar också..? :)
 
jon_h skrev:
Eller rekommenderar du penselmålning på väggar också..? :)
Jag såg att gysinge gjorde det beträffande sin matta linolefärg...
 
Jo, den färgen har jag målat med med pensel på mitt torp. Funkade bra.
 
Ska du ha något enkelt och med lite robust känlsa så varför inte prova gleaspanel som målas alternativt lite glest uppspikad råspont som målas.
 
Ungefär som B Bus bilder längre upp?
 
Jag har kört med gisplattor 120x60cm med synliga skarvar. Smälter bra in med tretexplattorna i övriga rum. Måla med helmatt takfärg.
 
Mattias69 skrev:
Ska du ha något enkelt och med lite robust känlsa så varför inte prova gleaspanel som målas alternativt lite glest uppspikad råspont som målas.
Vi satte upp råspånt i taket förra vintern och inte behövde man glesspika den - springorna kom alldeles av sig själva vare sig vi ville eller inte när råspånten hade suttit uppe i något halvår.. I efterhand har jag fått höra att råspånt tydligen inte är lika mycket torkad före försäljningen som annat virke, därför krymper det extra mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.