Hej - någon som har en bra checklista inför slutbesiktning - har surfat runt lite här men utan lycka...?
(eller typiska saker man glömmer att titta på...):cool:
 
Det viktiga i huset är sådant som får stora konsekvenser om de inte fungerar eller är fel.
Därför all teknisk anläggning, fasader, tak. Är viktigt. Om det är nåt spikhål i sockeln eller nåt jack i väggen är av mindre vikt, men det som många lägger kraft på då detta är något som syns tydligt.
 
Kontrollera att inte golven lutar (släpp en kula eller annar runt på golvet), också att golven är jämna. Om underlaget till ett parkettgolv är ojämt så kan det bli svikt i golvet på vissa ställen, test genom att gå över golvet i något lagom tätt mönster så känner man om det sviktar någonstans. Viktigt som ofta missas är att kontrollera att det är fall i badrummet. Kontrollera att besiktningsmannen verkligen kollar detta. En variant är att man själv spolar lite med duschen, och "slabbar" lite så att det blir vatten på så stor del av golvet som möjligt, och kolla så det inte blir några kvarvarande pölar.


Saker som jag tror lätt missas är på pappersområdet, det skall finnas protokoll från injusteringar av värmeanläggning och ventilation och liknande. Alla manualer för vitvaror och övriga maskiner i huset skall finnas.

På det lite petiga området så kan man ta med sig en stark sladdlampa, gärna typ strålkastare. Lys utefter målade ytor så det blir släpljus, då avslöjas obarmhärtigt alla skavanker i underarbete. Obs med den metoden ser man FÖR mycket, vissa ojämnheter får man acceptera, med sådant ljus ser även de acceptabla felen hemska ut. Men då får man en bättre möjlighet att bedömma ex. en dåligt slipad spackling.

Och om det funnits några problem under byggets gångs så är det väldigt viktigt att man påtalar detta för besiktningsmanne så att han ev. kan kontrollera att dessa åtgärdats på rätt sätt. Sådant kan ju vara inbyggt nu, då kanske det bara handlar om att besiktningsmannen kontrollerar att dokumenatationen från rättningarna finns i den mån man kan kräva dokumentation.

Sedan gäller det nog lite att sätta sig ned och fundera på vad som rimligen inte kan vara fel, och ändå se till att det blir kontrollerat. En tidigare kollega upptäckte själv och var tvungen att påpeka för besikningsmannen att ett rum var 4kvm för litet. Totalentrepenören hade lämnat fel version av ritningarna till fabriken. Det känns lite som att man tänker att det är ju bara inte möjligt, jag inbillar mig. I hans fall så var det så oerhört mycket problem genom hela bygget så ingenting var förvånande.
 
På min kallelse till slutbesiktning står det att besiktningmannen inte kommer att besiktiga;
el, tele, ventilation och värme.

Är det standard att det utesluts, jag tycker det borde vara det som man verkligen behöver en besiktningsman till....?
 
Det är vanligt att en besiktningsman kollar bygg och målning, medan en annan kollar vent och rör och en tredje el och vitvaror.
 
Apprentice skrev:
Det är vanligt att en besiktningsman kollar bygg och målning, medan en annan kollar vent och rör och en tredje el och vitvaror.
Inte på villabyggen!



Det viktigaste är att se till att man får en duktig och noggrann besiktningsman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.