Klurar på att köpa en vertikalskärare/mossrivare. Har väldigt mycket mossa. Tänkte först en som går på el. Men när man läser på nätet om olika sorter så verkar de vara dålig kvalité, de går lätt sönder.

Nu såg jag att Biltema har en bensindriven. Vad tror ni om den? Kanske ingen här som har hunnit prova den än.

https://www.biltema.se/fritid/tradg...tselmaskiner/vertikalskarare-gs400-2000045370

18-494_xxl_2.jpg

Den liknar (Webb PLS400P):
webb-pls400p-scarifier_1.jpg
Och (Einhell 3420020)
:
41kdmWI5raL.jpg
 
Har testat liknande. Man får en enorm mängd mossa att köra till återvinningen men sprider sporer ”all over the place”. Kortvarig och tveksam effekt och jag tror inte på detta alls idag.

Vad som behövs är att ha rätt gödning på gräsmattan vilket varierar vår-sommar-höst, kolla kalkbalans osv. Har du tex ek som försurar marken och gynnar mossa så får du kompensera med mer kalk. Finns ju även järnsulfat man kan köra men inte haft behov att gå den vägen ännu.

Skapa rätt betingelser för gräs så tar det över snabbt, det gör man inte med mossrivare/vertikalskärare enligt min begränsade erfarenhet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Har testat liknande. Man får en enorm mängd mossa att köra till återvinningen men sprider sporer ”all over the place”. Kortvarig och tveksam effekt och jag tror inte på detta alls idag.

Vad som behövs är att ha rätt gödning på gräsmattan vilket varierar vår-sommar-höst, kolla kalkbalans osv. Har du tex ek som försurar marken och gynnar mossa så får du kompensera med mer kalk. Finns ju även järnsulfat man kan köra men inte haft behov att gå den vägen ännu.

Skapa rätt betingelser för gräs så tar det över snabbt, det gör man inte med mossrivare/vertikalskärare enligt min begränsade erfarenhet.
Vad jag har sett på youtube är att de säger att gräsmattan inte mår bra av en massa gräsrester (de kallar det thatch på engelska) som lägger sig som en matta och inte förmultnar (kväver gräsmattan). Och att jorden/rötterna behöver ha mer syre. Och att jorden även kan vara för kompakt. Fixar man detta kommer gräset växa bättre och tränga undan mossan.

Och ingen fara att sprida mossa för jag har redan mossa överallt tycker jag. Har även sett att de någon dag innan sprider järnsulfat på mattan för att döda en del av mossan. Så det kanske man kan göra först.
 
Det var många år sedan jag övergav vanlig traditionell gräsklippning så jag kan inte uttala mig om detta, har kört enbart robotklippning senaste fem åren.

Min erfarenhet av frekvent robotklippning är att man inte får någon kvävande filt av gamla gräsrester. Den täta klippningen stimulerar tillväxt i sig självt och resterna är finfördelat som snabbt tillgodogörs av gräsmattan.

Tillväxten stimuleras ytterligare av att göda med rätt blandning beroende på säsong, plus att ha koll på försurade områden som behöver balanseras upp med kalk.

Har använt vertikalskärare en gång för ca 15 år sedan men det gav egentligen ingenting alls mer än en enorm massa mossa att frakta iväg till ÅVC. Strategin därefter var att skapa balans och rätta betingelser för gräset vilket har fungerat mycket mera effektivt.
 
Det är viktigt att svara på själva frågan, därav det sena svaret.

Biltema GS400 är från samma leverantör som de övriga, varför priset 2.500:-
är att betrakta som ett fynd, dvs på en helt annan kvalitétsnivå än normalt.

Således passar samma reservdelar rakt över, bl a från Einhellstore via nätet eller via Amazon.de där priset för bl a en ny kompl. skärrulle (utan lager) är ca. 300:-

Motorn är den vanliga Hondakopian från Loncin, som är stark och fungerar bra. Så bra att den kan fungera som hyresmaskin. (Då behöver dock
lager/lagerhus bytas mot ett std. INA /se lagerkatalog för båda sidor.)
Hjulen är svaga plasthjul, men Biltemas röda plåthjul för 60:-/st löser detta.

Har kört 2st hårt under några år, efter byte av hjul och lagerhållare
går det att köra hårt under några år till (Syntetolja och regelbundna oljebyten då motorn saknar oljefilter.) En stark köprekommendation så länge den finns kvar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Har man inte så stor gräsmatta så kan det vara en idé att hyra betalade ~400 för 4timmar idag..
 
- En mossrivare har pinnar som sprätter upp mossa.
- En vertikalskärare har knivar som luftar rötterna.
Den sistnämnda förbättrar livsbetingelserna för gräset och ska användas under växtsäsong (inte innan).
Och det finns kombovarianter, jag vet.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Nu levereras Biltema´s GS400 med två (2) valsar, en vertikalskärare och en mossrivare som man själv får byta beroende på vad man vill ha.

Via nätet (tyskland) kan man beställa alla möjliga valsar till detta std. chassi
bl a en vals med Y-slagor som gör den till en slagklippare, vilket motorn
faktiskt klarar om man inte kör för tungt. Det ligger dock utanför vad som är avsett
och kan påverka såväl garanti som säkerhet (CE-märkning) i detta fall.
 
M MagHam skrev:
- En mossrivare har pinnar som sprätter upp mossa.
- En vertikalskärare har knivar som luftar rötterna.
Den sistnämnda förbättrar livsbetingelserna för gräset och ska användas under växtsäsong (inte innan).
Och det finns kombovarianter, jag vet.
Den luftar inga rötter, till det behövs en piphålsluftare
 
K kraft1 skrev:
Det är viktigt att svara på själva frågan, därav det sena svaret.

Biltema GS400 är från samma leverantör som de övriga, varför priset 2.500:-
är att betrakta som ett fynd, dvs på en helt annan kvalitétsnivå än normalt.

Således passar samma reservdelar rakt över, bl a från Einhellstore via nätet eller via Amazon.de där priset för bl a en ny kompl. skärrulle (utan lager) är ca. 300:-

Motorn är den vanliga Hondakopian från Loncin, som är stark och fungerar bra. Så bra att den kan fungera som hyresmaskin. (Då behöver dock
lager/lagerhus bytas mot ett std. INA /se lagerkatalog för båda sidor.)
Hjulen är svaga plasthjul, men Biltemas röda plåthjul för 60:-/st löser detta.

Har kört 2st hårt under några år, efter byte av hjul och lagerhållare
går det att köra hårt under några år till (Syntetolja och regelbundna oljebyten då motorn saknar oljefilter.) En stark köprekommendation så länge den finns kvar!
Jag har en sånhär maskin och har redan fått byta lager två gånger på ena sidan. För en som inte är så kunnig om olika lager och begrepp, kan du länka till vad jag bör köpa? Skulle vilja hitta en ny skärrulle och de där lager och lagerhusen du skrev 😆 Tacksam för svar!
 
Tyvärr är det nu några år sedan jag höll på med dessa, och har inte längre art nr i huvudet, men
INA¨s lagerkatalog finns på nätet, där finns lagerhållare med rätta mått som stämmer mot axel-
diameter och hålbild för båda sidor, dvs fast och genomgående axel. Dessa hus har då separat
smörjning via en nippel. Även hjulen bör bytas ut. Numera tror jag plåthjulen är vita hos Biltema.

När det gäller skärrulle finns dessa på Amazon från flera lev. Kostar runt 325:- + frakt.
 
K kraft1 skrev:
Tyvärr är det nu några år sedan jag höll på med dessa, och har inte längre art nr i huvudet, men
INA¨s lagerkatalog finns på nätet, där finns lagerhållare med rätta mått som stämmer mot axel-
diameter och hålbild för båda sidor, dvs fast och genomgående axel. Dessa hus har då separat
smörjning via en nippel. Även hjulen bör bytas ut. Numera tror jag plåthjulen är vita hos Biltema.

När det gäller skärrulle finns dessa på Amazon från flera lev. Kostar runt 325:- + frakt.
Tack så mycket för svar! Ska försöka hitta rätt prylar 😄
 
K kraft1 skrev:
Tyvärr är det nu några år sedan jag höll på med dessa, och har inte längre art nr i huvudet, men
INA¨s lagerkatalog finns på nätet, där finns lagerhållare med rätta mått som stämmer mot axel-
diameter och hålbild för båda sidor, dvs fast och genomgående axel. Dessa hus har då separat
smörjning via en nippel. Även hjulen bör bytas ut. Numera tror jag plåthjulen är vita hos Biltema.

När det gäller skärrulle finns dessa på Amazon från flera lev. Kostar runt 325:- + fra
K kraft1 skrev:
Tyvärr är det nu några år sedan jag höll på med dessa, och har inte längre art nr i huvudet, men
INA¨s lagerkatalog finns på nätet, där finns lagerhållare med rätta mått som stämmer mot axel-
diameter och hålbild för båda sidor, dvs fast och genomgående axel. Dessa hus har då separat
smörjning via en nippel. Även hjulen bör bytas ut. Numera tror jag plåthjulen är vita hos Biltema.

När det gäller skärrulle finns dessa på Amazon från flera lev. Kostar runt 325:- + frakt.
Känner mig sämst men hittar en skärrulle på tyska amazon som inte går att skicka till Sverige för 350spännn, på svenska sidan kostar den 950. Lager/lagerhus går jag helt bet på och hjul på Biltema hittar jag inga som är samma diameter som de som sitter på maskinen original, då detta påverkar skärdjupet 🤔
 
K kraft1 skrev:
Skärrulle är lätt att hitta på nätet: (förutom Amazon, finns den på flera nordiska platser)

[länk] 3420021

GC-SC2240 P - Reservdelar / Tillbehör - Einhell Service(einhell-service.com)

För skärrulle, slå på: Einhell 3420021

Dessa länkar blir fort gamla, och forumet är inte lämpligt för en större mängd länkar.
Tack för svar igen! Jag gjorde som så att jag ringde Biltema och dom beställer en ny rulle för 230kr. Men har letat mig blind på lagren du tipsade om, känns som att det är maskinens akilleshäl då remskyddet mer blir som en uppsamlare så skiten det äter upp lagret. Min fråga om däcken från biltema kvarstår, däck med en annan diameter påverkar väl skärdjupet? Hade gärna bytt däcken då dom känns rappliga. Uppskattar verkligen att du lägger tid på att svara, tack ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.