Hej!

Vi håller på att byta tak på vårt hus och garage och har enligt godkänd offert beställt Bender Palema Candor (svart) men nu idag när snickarna lagt pannor så såg jag följelistan från byggvaruhuset att vi fått Monier Jönåker Elegant.

Dom har lagt klart pannorna på ena sidan garaget (sadeltak) och lastat upp resterande pannor och portionerat ut på garaget och huset.

Har talat med planeraren på byggfirman och han säger att det låter konstigt, att han inte minns vilka pannor vi beställt (det är ett år sedan vi godkände offert och har väntat på jobbet tills nu) och att "det var längesedan han kollade på offerten".

Nu vill jag ha lite hjälp av er som kan lite mer om tak, hur ska vi gå vidare med detta? Vi valde Bender-pannan med anledningen att den skulle ha en bättre ytbehandling.

Är Monier Jönåker Elegant eller Bender Palema Candor den bättre pannan?

Mvh Michael
 
Candor har en extra ytbehandling jämfört med Elegant. Moniers motsvarighet heter Protector
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Candor har en extra ytbehandling jämfört med Elegant. Moniers motsvarighet heter Protector
Tack för svar. Tror/tycker du personligen att den 'finare' pannan som vi faktiskt valt är värd det?
 
L Larsson_Power skrev:
Tack för svar. Tror/tycker du personligen att den 'finare' pannan som vi faktiskt valt är värd det?
Det är ju en smaksak. I teorin tar det ju längre tid innan det börjar växa mossa på den, att den är blankare är ju en smaksak vad man gillar.. Har lagt båda sorterna hos mängder av kunder så svårt stt svara på om det är ”värt det”

Jag har själv lagt candor på mitt eget hus och är nöjd Hade jag däremot fått felleverans på mitt eget tak och redan lyft upp pannorna hade jag inte lyft ner dom igen.

Hade jag tabbat mig hos en kund hade dom fått bestämma vad vi skulle göra. Plocka ner eller prisavdrag motsvarande kanske dubbla kostnadsskillnaden eller nått sånt.

Prisskillnaden är ca 1kr/panna
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det är ju en smaksak. I teorin tar det ju längre tid innan det börjar växa mossa på den, att den är blankare är ju en smaksak vad man gillar.. Har lagt båda sorterna hos mängder av kunder så svårt stt svara på om det är ”värt det”

Jag har själv lagt candor på mitt eget hus och är nöjd Hade jag däremot fått felleverans på mitt eget tak och redan lyft upp pannorna hade jag inte lyft ner dom igen.

Hade jag tabbat mig hos en kund hade dom fått bestämma vad vi skulle göra. Plocka ner eller prisavdrag motsvarande kanske dubbla kostnadsskillnaden eller nått sånt.

Prisskillnaden är ca 1kr/panna
Jag förstår, tack!

Väldigt nonchalant av planeraren att säga att det "var så länge sedan" han kollade på offerten så han glömt bort..

Vi får se vad dom kontrar med men min sambo och jag har sparat ihop pengar till detta under lång tid för att kunna köpa det här taket utan att låna pengar och till och med byter till råspont från underlagstak i plast.. då vill man förmodligen ha det man bestämt från början.
 
  • Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
L Larsson_Power skrev:
Jag förstår, tack!

Väldigt nonchalant av planeraren att säga att det "var så länge sedan" han kollade på offerten så han glömt bort..

Vi får se vad dom kontrar med men min sambo och jag har sparat ihop pengar till detta under lång tid för att kunna köpa det här taket utan att låna pengar och till och med byter till råspont från underlagstak i plast.. då vill man förmodligen ha det man bestämt från början.
Stå på er att dom ska byta pannorna. Är dom fortfarande buntade så är det bara att skicka ut kranbilen och plocka ner dom igen. Ett par timmars jobb på ett normalt hus. Sen upp med nya. Tråkigt men har man gjort bort sig så har man
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Stå på er att dom ska byta pannorna. Är dom fortfarande buntade så är det bara att skicka ut kranbilen och plocka ner dom igen. Ett par timmars jobb på ett normalt hus. Sen upp med nya. Tråkigt men har man gjort bort
Uppdatering: chefen på byggfirman har varit hemma hos oss och gett oss erbjudande om avdrag på drygt 37.000kr och bjuder på div måleriarbeten och övrigt pyssel mot att vi behåller pannorna som redan är beställda.

Stort av honom och vi har tackat ja till det erbjudandet. 😄
 
  • Gilla
CM1234 och 6 till
  • Laddar…
Det låter som en riktigt bra affär för er
 
Här kommer en förhoppningsvis sista fråga.. här har snickarna borrat och dragit slang för den nya avluftningen till avloppet men som ni ser är det hål där den gamla avluftningen suttit. Dom trodde ju säkert att det skulle gå att använda det gamla hålet.. är det här något att oroa sig för? Det man ser är alltså pappen....
 
  • Ny avluftningsslang installerad för avlopp, med synligt hål från gamla avluftningen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.