Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag tycker att du kan ta åt dig.
Vi som varit med länge, "hela tiden", liksom du, vet ju att du jobbat med sånt här mycket länge och har koll på alla regler.
Så det blir liksom typ facit, när du skriver något. :) 👍


nino som jag också ser här i tråden är en annan gammal kakelräv som också har koll!
Sen finns det väl en massa som har koll, men dessa två arbetar väl yrkesmässigt med detta.
Jag hade lite koll för 10 år sedan, då jag gjorde de egna badrummen,
Men sen har jag glömt mycket samtidigt som regler och material har ändrats.
Ja jobbar inte längre med det, har bytt bana helt, så inte helt uppdaterad på det senaste.
 
  • Gilla
Drben88 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Naivt ja... för de kommer knappast att bila upp och göra om badrummet för att byta givarkabeln så då lär ni få leva utan golvvärme från den dagen kabeln gjort sitt... tyvärr... 😪

Är det inte för sent hade jag sett till och ändrat det medan tid
.
 
  • Gilla
s67johansson
  • Laddar…
Z Zit skrev:
Är det inte då bättre använda sig av rumstermostaten istället för att inte ha någon värme alls
Så klart men det är ännu bättre att utföra det korrekt medan tid är och innan man flytspacklar och bygger in saker. 😉
 
Det håller på ta över mitt liv… nu var jag ute igen och tog en titt. Varför i helvete gör de inte det rätt när det är tredje försöket. Har lärt mig så pass mycket. Vvsare var ju ute och fixade till wcavloppet som varit fel i flera omgångar tidigare även det, vvsaren knappast medveten om att en klack skulle gjutas runt en dag senare. Och nu är vi tillbaka till mindre än 40mm över tätskikt för wcavlopp, även om de gröpt ur till en liten smidig vallgrav runt avloppet för att försöka uppnå 40mm. 35mm om man räknar snällt är det över det de nu gjutit med känns som grus. . Hur löses det lilla delproblemet?
Förstår att det kanske inte är HELA världen eller, men ändå, hur jävla hårt får man lov att faila gång på gång?
 
  • WC-avloppsrör omgivet av nygjuten betong med otillräckligt överlagringstjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WC-avlopp med otillräcklig höjd över tätskikt, visar måttband bredvid avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
B
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Just av den anledningen som mina elektriker använder 16mm flexslang istället för de vet vem som åker på att byta givarkabeln om det behövs 😜🤣
Bra råd. Kostar ju ca 5kr mer med en grövre flexslang.

Jag har en ingjuten för smal flexslang där det definitivt är omöjligt att dra ut kabeln pga skarp böj, så jag hoppas att jag aldrig behöver göra det, för det kommer helt enkelt inte gå...
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vad är det vita för nåt som minskar diametern så avsevärt? Är det en WC-stos?

Ansluts inte WC-fixturen mot ett 110-rör?

När det dessutom är så skidoförskjutet behöver de ju mickla till nåt med 45-vinkel?

När jag gjorde min toa fick det stå ut 20 cm för jag visste ju inte golvhöjden, kapade röret sen när plattsättningen var klar.
 
N nb. skrev:
Vad är det vita för nåt som minskar diametern så avsevärt? Är det en WC-stos?

Ansluts inte WC-fixturen mot ett 110-rör?

När det dessutom är så skidoförskjutet behöver de ju mickla till nåt med 45-vinkel?

När jag gjorde min toa fick det stå ut 20 cm för jag visste ju inte golvhöjden, kapade röret sen när plattsättningen var klar.
Ingen aning tyvärr. Hoppas inte det där är ännu ett fel, utan att det ser ut som det ska. Tidigare så satt det ett grått 110 rör som dock bara stack upp en cm eller två, det kapade nya vvsare och körde ner den nya vita du ser där istället. Såhär såg det ut tidigare.
 
  • Ett vitt plaströr som sticker upp från ett betonggolv vid sidan av ett måttband som visar höjden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Ingen aning tyvärr. Tidigare så satt det ett grått 110 rör som dock bara stack upp en cm eller två, det kapade nya vvsare och körde ner den nya vita du ser där istället. Såhär såg det ut tidigare
Hmm, nu har jag visserligen aldrig monterat en vägghängd toa men är lite sugen på att renovera badrummet i höst, så jag skummade lite anvisningar och fick intrycket att de vill ha 110-muff.
Men stosen + en gummimanschett i motsvarar kanske 110 muff?
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
N nb. skrev:
Hmm, nu har jag visserligen aldrig monterat en vägghängd toa men är lite sugen på att renovera badrummet i höst, så jag skummade lite anvisningar och fick intrycket att de vill ha 110-muff.
Men stosen + en gummimanschett i motsvarar kanske 110 muff?
Denna sitter ovan på, tänker mig att det kanske ser ut som det ska förutom att de gjutit för högt runt den
 
  • Avloppsrör som sticker upp från ett nygjutet betonggolv i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Denna sitter ovan på:
Då är det nog 110 det där, så det blir nog bra. Behövdes kanske för att få till extra höjden.
 
  • Gilla
Drben88
  • Laddar…
D Drben88 skrev:
Det håller på ta över mitt liv… nu var jag ute igen och tog en titt. Varför i helvete gör de inte det rätt när det är tredje försöket. Har lärt mig så pass mycket. Vvsare var ju ute och fixade till wcavloppet som varit fel i flera omgångar tidigare även det, vvsaren knappast medveten om att en klack skulle gjutas runt en dag senare. Och nu är vi tillbaka till mindre än 40mm över tätskikt för wcavlopp, även om de gröpt ur till en liten smidig vallgrav runt avloppet för att försöka uppnå 40mm. 35mm om man räknar snällt är det över det de nu gjutit med känns som grus. . Hur löses det lilla delproblemet?
Förstår att det kanske inte är HELA världen eller, men ändå, hur jävla hårt får man lov att faila gång på gång?
De kan ju börja med att ta bort den där jävla hittepågjutningen 🤬🙈
 
  • Haha
Drben88
  • Laddar…
Är 90mm avlopp på vägghängda

Säkert så är det gjutet med rot bruk, den kan vara lite grov.

Jag skulle nog inte haka upp mig på 35 istället för 40mm, om det hade varit enda felet
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Hade amatörerna gjort rätt från början när hela golvet var öppet så hade de bara låtit 110mm röret sticka upp typ 10cm minst och då hade allt varit frid och fröjd.
Nu har rörläggaren gjort en fullösning med excentern och att utloppshålet i den är mindre än 110mm spelar ju ingen jättestor roll då hålet ut på baksidan av toaskålen inte är mycket större.

MEN varför inte göra rätt från början 🤬🤬
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är 90mm avlopp på vägghängda

Säkert så är det gjutet med rot bruk, den kan vara lite grov.

Jag skulle nog inte haka upp mig på 35 istället för 40mm, om det hade varit enda felet
35 el. 40mm är egentligen inte livsviktigt för om det varit ett 110mm som stack upp så kapar man ändå det jämnt med golvplattorna sedan och trycker i en stos men klacken och en del andra saker fördärvar ju ALLTIHOP för att få till ett godkänt bra fuktskydd. 🙈
 
  • Gilla
Drben88 och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag skulle nog inte haka upp mig på 35 istället för 40mm, om det hade varit enda felet
Instämmer 👍. Som jag skrev. Inte hela världen med 35mm istället för 40mm, men nu är det inte första gången som något inte riktigt håller måttet i detta bygget, tålamodet är förbrukat. Det ska fan vara rätt annars behöver de inte fortsätta.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.