Hej,

Jag funderar på att helrenovera badrummet i min lägenhet och undrar vilka möjligheter det finns att flytta placeringen av avloppen i samband med detta. Jag skulle tex vilja ha avloppen för toalett och handfat i väggen istället för i golvet som nu, så att man kan välja porslin som är vägghängt (ser snyggare ut och är lättare att städa). Eventuellt behöver jag även flytta placeringen av golvbrunnen.

Är det alltid möjligt att genomföra ovan nämda ändringar, eller beror det på hur tjock betongen är i golv och väggar? I så fall, hur får man reda på hur tjock betongen är och hur tjock den måste vara?

Tack på förhand!
 
Det går bra det. Beroende på hur det ser ut finns olika lösningar. Antigen reglar man ut väggen och därigenom döljer rören eller så bilar man in dem i väggen, då spelar tjockleken roll.

Golv är värre men även det går.

Det låter som du inte tänker göra det själv och är det så så är det ju bara att säga hur du vil ha det så är det upp till hantverkaren att finna en lösning.
 
Hur vet man om det går att lägga rören i väggen? Hur tjock måste väggen vara, och hur tar man reda på hur tjock den är?

Angående golvet så skrev du "Golv är värre men även det går". Vad är det som gör att det är svårare att lösa för golv än väggar? Och finns det inte risk att man hackar sig igenom golvet och hamnar hos grannen under?

Slutligen, blir jobbet betydligt dyrare att få utfört om man vill flytta avloppen som beskrivits ovan? Jag kan ju nämna att det är ett ganska litet badrum på ca 4 m^2.
 
Jag skulle säga att minimitjockleken är runt 50 mm men då är det grymt tajt och man får ha 32mm från handfat etc. 70 mm (2"x3")har jag där mina rör ska gå och jag anser det som "tajt".

Tjocklek tar man reda på mha ritning, ägare eller måttar. Sista hand så är det fram med borrmaskinen.

Precis det är värre om du ramlar ner än åt sidan. Firmor har såklart försäkring medans om du gör det själv så kan det bli en riktig kalldusch. Bilar man i golvet stagar man underifrån så att man inte riskerar att rasa ner.

Klart det blir dyrare att flytta runt anslutningar det är ju merjobb men det är svårt att säga om det blir "betydligt" dyrare. Kanske måste du ändå byta golvbrunn om den är för gammal då kan kostnaden vara väldigt liten för just golvavloppet.

Men du svarade inte på frågan om du tänker göra det själv, om inte så är det ju bara att fråga firman om vad kostnaden blir för varje delmoment.

Lägger till att jag bara är lekman så ta inget av detta som fakta.
 
"Bilar man i golvet stagar man underifrån så att man inte riskerar att rasa ner."

Om man bor i lägenhet, har man då rätt att kräva att få staga upp golvet genom att sätta stöttor (eller vad som behövs) hos grannen som bor under en!? Kan tänka mig att en del personer inte blir så glada över att tvingas ha en massa byggprylar uppriggade hos sig för att någon annan ska renovera sitt badrum?
 
Jag vet ej hur man löser detta. Normalt bilar man det mesta på en dag antar jag. Jag är inget proffs på vare sig juridik eller badrum så detta kan jag inte svara vidare på.
 
Jag läste någonstans att man bör se upp med vägghängda toastolar, eller snarare bör man se upp så att ingen tungviktare som väger 130 kg eller mera sätter sig på stolen. Risken för ras bedöms då som stor :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.