Är det någon här som kan länka till ett grundbruk som jag behöver. Den kc grunden från weber kostar 199kr
Finns det någon som känner till någon annan och kan länka den. Den ska vara bra
 
  • Gilla
terjevigen
  • Laddar…
H hans.p skrev:
[länk]
Tack för den
 
Jag har inte grundat någon av mina murar, men har kört med stenlim...
En katt sitter ovantill på en murad vägg med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det lite fläckigt här och var men fogar syns inte...
Utomhus trädgårdshörna med sittplats, gröna växter och trappa. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdspaviljong med vitt tyg, rottingsoffa, gröna buskar och blå himmel på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom poolgrund, gröna buskar, soligt, gräsmatta i bakgrunden, skottkärra till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag har inte grundat någon av mina murar, men har kört med stenlim...
[bild]

Nu är det lite fläckigt här och var men fogar syns inte...
[bild]
[bild]
[bild]
Jättefint juh! Vart det svårt att få det rakt och fint i 90graders vinklarna? Där tak möter vägg?

Du kanske hade vinkel spade ?
 
  • Utomhusterrass, gröna växter, röd cirkel markerar något, gardin, smartphone skärmdump, e-postikon, batteriikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har såna 90 graders metallhörn inlagda under putsen... Kantsten och asfalt möter betong och stenplattor, texturer och linjer kontrasterar, diagonal komposition, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att få en bild, men ungefär mitt på där ser man att det har skavt av lite och metallhörnet sticker fram lite.
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har såna 90 graders metallhörn inlagda under putsen... [bild]

Svårt att få en bild, men ungefär mitt på där ser man att det har skavt av lite och metallhörnet sticker fram lite.
Ajuste, där kan man se lite av den.
Det va smart! Jobbet måste blivit mycket enklare 😀
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Ajuste, där kan man se lite av den.
Det va smart! Jobbet måste blivit mycket enklare 😀
Ja väldigt mycket enklare... Jag använde putsbanor i metall också och körde 40 cm breda banor.
Jag tog bort banorna ganska tidigt och lade i lite ny puts innan jag sen drog över allt igen.

Ångrar lite att jag inte glättade (eller vad det nu heter) lite finare yta.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja väldigt mycket enklare... Jag använde putsbanor i metall också och körde 40 cm breda banor.
Jag tog bort banorna ganska tidigt och lade i lite ny puts innan jag sen drog över allt igen.

Ångrar lite att jag inte glättade (eller vad det nu heter) lite finare yta.
Du har gjort ett fint jobb! Bravo 👏🏽
En fråga.. Använde du grundning till toppen på muren också eller körde du bara puts där?
 
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Du har gjort ett fint jobb! Bravo 👏🏽
En fråga.. Använde du grundning till toppen på muren också eller körde du bara puts där?
Tack, nej, bara puts där också...
 
Jag byggde ett annexhus med isolerade lecablock (både grundmur och väggar) för drygt 20 år sedan. Putsade med grundningsbruk och putsbruk enligt Finjas anvisningar, men bara med ett lager putsbruk. Grundade och målade med vit silikatfärg.
Ser fortfarande bra ut. Inga rutmönster ens efter långa regnperioder.
När jag kör runt i bygden ser jag ofta murade hus där alla fogar syns tydligt även långt efter senaste regn. Putsen sitter säkert bra fast i lättklinkern, men snyggt är det inte.
Nu bygger jag på boningshuset, åter med isolerblock. Skulle aldrig putsa utan grundbruk. Det avslöjas obarmhärtigt senast några år därefter.
Men själva grundbruket slafsar jag på rätt slarvigt och ojämnt. Är bara noga med att fogarna blir ordentligt täckta.
 
  • Gilla
OcceL och 1 till
  • Laddar…
B Bilybianca skrev:
Jag byggde ett annexhus med isolerade lecablock (både grundmur och väggar) för drygt 20 år sedan. Putsade med grundningsbruk och putsbruk enligt Finjas anvisningar, men bara med ett lager putsbruk. Grundade och målade med vit silikatfärg.
Ser fortfarande bra ut. Inga rutmönster ens efter långa regnperioder.
När jag kör runt i bygden ser jag ofta murade hus där alla fogar syns tydligt även långt efter senaste regn. Putsen sitter säkert bra fast i lättklinkern, men snyggt är det inte.
Nu bygger jag på boningshuset, åter med isolerblock. Skulle aldrig putsa utan grundbruk. Det avslöjas obarmhärtigt senast några år därefter.
Men själva grundbruket slafsar jag på rätt slarvigt och ojämnt. Är bara noga med att fogarna blir ordentligt täckta.
Mina murar har stått mellan 6 och 8 år och har inte några spår av fogar i putsen... Som sagt tidigare, så är de limmade och det kan delvis bero på det, att det inte är olika "bruktyper" bakom.
 
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
stjäler tråden lite med en fråga.. jag började putsa en mur till mitt växthus igår idag ser jag spår av fogarna trots grunding med grundnings bruk A.. är de kanske något som försvinner när det helt brunnit?
 
D
O OcceL skrev:
stjäler tråden lite med en fråga.. jag började putsa en mur till mitt växthus igår idag ser jag spår av fogarna trots grunding med grundnings bruk A.. är de kanske något som försvinner när det helt brunnit?
Det är fullt normalt, putsen är tjockare vid fogarna.
 
  • Gilla
OcceL
  • Laddar…
Hej, hur länge behöver man vänta efter man har grundat innan man börjar lägga puts tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.