Hej,
Förra sommaren planterade jag lite blandade buskar och perenner på tomten i Västerbottens kustland. Efter en kall vår har allt nu kommit igång och har åtminstone små gröna löv/blad. Utom vildvinet som ska klättra över min pergola, som ser helt dött ut.

Det planterades i början av förra sommaren och såg ut att ta sig bra med nya små grenar under sommaren och gröna blad hela säsongen. Nu kan jag inte se minsta tendens till att det är blad på gång. Ska det var så tråkigt att det har tvärdött, eller är det bara väldigt sent igång?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Förra sommaren planterade jag lite blandade buskar och perenner på tomten i Västerbottens kustland. Efter en kall vår har allt nu kommit igång och har åtminstone små gröna löv/blad. Utom vildvinet som ska klättra över min pergola, som ser helt dött ut.

Det planterades i början av förra sommaren och såg ut att ta sig bra med nya små grenar under sommaren och gröna blad hela säsongen. Nu kan jag inte se minsta tendens till att det är blad på gång. Ska det var så tråkigt att det har tvärdött, eller är det bara väldigt sent igång?
Jag skulle ge det ett par veckor innan jag dödförklarade det. Mitt väletablerade vildvin i zon 2 har precis börjat spricka upp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Jag skulle ge det ett par veckor innan jag dödförklarade det. Mitt väletablerade vildvin i zon 2 har precis börjat spricka upp.
Tack för svar.
Vi är ju zoon 5 om jag fattat det rätt, så då kanske det inte är kört. Vore väldigt trist då jag verkligen vill att den ska komma igång och klättra på min pergola.
 
Min har precis fått några knoppar, Stockholmstrakten.
 
Mitt vildvin (Zon 2) frös ihjäl för några vintrar sedan. Torka och kyla i kombination på vårkanten gillade det inte.
 
Nu har det gått några dagar till och jag är inte optimistisk. Dels visar den inga synliga livstecken alls i form av nya knoppar och dels tycker jag den känns torr och risig i grenarna. Framförallt fjolårets skott är torra och går lätt att bryta av.

Så ska det väl ändå inte vara?
 
Sannolikt död efter vintern. Har du tur kommer det nya skott från roten.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Sannolikt död efter vintern. Har du tur kommer det nya skott från roten.
Trist. Kan man göra något för att uppmuntra det? Och vad kan ha gått fel?
 
N nybyggarn3 skrev:
Trist. Kan man göra något för att uppmuntra det? Och vad kan ha gått fel?
Nu vet ju inte jag vilken sorts vildvin det är du har men jag tror zon 5 är på gränsen för vad även de härdigaste klarar. Vintern vi hade var ganska elak i stora delar av landet, bland annat har jag ett träd här som dött efter att ha klarat 15 år och växt superbra. Så du kan ju köpa en ny planta och försöka igen och hoppas på att det dröjer länge till nästa riktigt hårda vinter. Plantera på en riktigt varm och skyddad plats, som dock inte får vara för torr.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Nu vet ju inte jag vilken sorts vildvin det är du har men jag tror zon 5 är på gränsen för vad även de härdigaste klarar. Vintern vi hade var ganska elak i stora delar av landet, bland annat har jag ett träd här som dött efter att ha klarat 15 år och växt superbra. Så du kan ju köpa en ny planta och försöka igen och hoppas på att det dröjer länge till nästa riktigt hårda vinter. Plantera på en riktigt varm och skyddad plats, som dock inte får vara för torr.
Undvik att plantera nära berg, när det blir riktigt kallt så agerar berget frysklamp snarare än värmelagring. Här på västkusten så har jag främst haft problem med frusna växter om de står vid berg under kalla vintrar. Samtidigt så växer just de plantorna säkert knakar när det varit milda vintrar.
 
Enligt skylten som satt kvar på plantan ska den tåla -40, och här var det aldrig kallare än -37 i vintras:)

Sen kanske det inte blev så bra med delvis upphöjd bädd med en plåtkant på en sidan och en stenmur på andra.
 
  • Etikett för Parthenocissus quinquefolia 'Engelmannii' med planteringsinstruktioner och temperaturtolerans -40°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjd bädd med plåtkant och stenmur, jord och en nyligen planterad planta, uteplats i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upphöjd bädd med plåtkant och stenmur under konstruktion i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så enkelt är det inte. Sverige ligger långt upp i norr och dessutom på västra sidan av kontinenten. Vår sommar är kall och kort jämfört med andra ställen som i extremfall också kan få -40 grader. Golfströmmen och västliga vindar luras. Eller med andra ord, plantan kanske skulle klara -40, men bara om den fått en lång och varm sommar att förbereda sig, och en lång och förutsägbar höst så den han invintra på rätt sätt. I svenskt klimat kan du inte förvänta dig att den skall klara -37 grader.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Men så enkelt är det inte. Sverige ligger långt upp i norr och dessutom på västra sidan av kontinenten. Vår sommar är kall och kort jämfört med andra ställen som i extremfall också kan få -40 grader. Golfströmmen och västliga vindar luras. Eller med andra ord, plantan kanske skulle klara -40, men bara om den fått en lång och varm sommar att förbereda sig, och en lång och förutsägbar höst så den han invintra på rätt sätt. I svenskt klimat kan du inte förvänta dig att den skall klara -37 grader.
Jag misstänkte nästan det
 
Min vinplanta idag.
Vinplanta med nakna grenar fäst vid vit stödnät framför röd vägg, en ung skott syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
nybyggarn3 och 2 till
  • Laddar…
Ska du plantera vin igen där så ös ur bädden och plantera i omgivande marknivå eller djupare i sandblandad jord. Sen kan du återkalla runt den etablerade plantan med vädrenerad jord. Bör garantera att rotsystem och åtminstone några tillväxtpunkter är skyddade från den värsta kylan samtidigt som rankan kommet sätta rätter högre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.