Vi ska lägga om taket på verandan men är osäker på hur jag ska göra med uppviket av takpappen mot fasaden.
Taket på huvudbyggnaden går förvisso ut en bra bit över verandan vilket minskar exponeringen vid regn, men tänker att det ändå bör vara så tätt som möjligt.
 
  • Takpapp på veranda med uppvik mot rödfärgad träfasad och vit hörnlist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvik på trekantig list som läggs mot väggen är det som gäller. Större list ger naturligtvis bättre fukttålighet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Uppvik på trekantig list som läggs mot väggen är det som gäller. Större list ger naturligtvis bättre fukttålighet.
nja, det kommer aldrig bli tätt.

korrekt är att pappen ska in bakom panelen och ett beslag över alternativt spåras in
 
O oliven1 skrev:
nja, det kommer aldrig bli tätt.

korrekt är att pappen ska in bakom panelen och ett beslag över alternativt spåras in
Huset på bilden har ingen panel...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Huset på bilden har ingen panel...
precis därför jag skrev spåra.

du kommer ju aldrig få de tätt med en trekantslist med uppvik.
 
Beror väl på typen av veranda? Är den öppen spelar täthet mindre roll och spåra känns som onödig förstörelse. Är den stängd och kanske tom uppvärmd så kan man ju anstränga sig lite mer för att få det tätt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Huset på bilden har ingen panel...
Jo, kika noga så ser du spikarna.
 
F fribygg skrev:
Jo, kika noga så ser du spikarna.
Du har rätt, jag trodde det var hela stockar.
 
Rickard.
Jag skulle verkligen inte börja riva panel för ett litet skyddat skärmtak, det tycker jag är ett totalt slöseri med tid. Ett lämpligt uppvik (helst 30cm) mot panelen och en plåt som på lämpligt sätt tätas uppifrån är alldeles tillräckligt.

Trekantlister använder man generellt inte för sånt här längre utan det är inga problem att vika pappen 90⁰, det är helt enkelt bara att följa montageanvisningarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Såhär gjorde plåtslagaren på mitt hus, tänker att det borde gå att göra motsvarande med pappen. Har också gammal grov enkelfas panel. Rödmålat hus med vitkantade fönster och metalltak, detalj av plåtarbeten kring fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.