Jag funderar på det här med snabbkopplingar. En snabbkoppling har alltid samma dimension i själva anslutningen oavsett om du kopplar till en kran med 2/3 och till en slang 2/3 eller till en kran med 1/2 och slang 1/2.

Det blir alltså alltid en strypning om man använder vanliga snabbkopplingar eller finns det snabbkopplingar för 2/3 i själva kopplingen?

De markerade sidorna på kopplingarna är alltid densamma.
 
  • Snabbkoppling för slang markerad för att visa enhetlig dimension.
  • Snabbkoppling för trädgårdsslang märkt "GARDENA", markerad del som illustrerar standardstorlek.
När det är vatten som flödar blir strypningen av flödet i det närmaste försumbar när skillnaden är så pass liten (inte samma sak om du har ex ett rör med Ø20 mm och en strypning med Ø1 mm)..

(Få) Kortare minskningar i diameter ger ingen större påverkan alls på applikationer med så lågt tryck som vanligt tappvatten har, däremot kan det ge upphov till ljud när vattnet strömmar förbi strypningen
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Googla gardena profi, de har ett litet sortiment för större flöde.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
När det är vatten som flödar blir strypningen av flödet i det närmaste försumbar när skillnaden är så pass liten (inte samma sak om du har ex ett rör med Ø20 mm och en strypning med Ø1 mm)..

(Få) Kortare minskningar i diameter ger ingen större påverkan alls på applikationer med så lågt tryck som vanligt tappvatten har, däremot kan det ge upphov till ljud när vattnet strömmar förbi strypningen
Så när jag byggt mitt koppel av T-rör (fördelare) hade jag lika väl kunnat använda r15-rördelar istället för r20?
 
Beror lite på hur långa rören är och väggtjockleken på de olika rördelarna samt hur de anslutande rören ser ut (antal böjar och hur skarpa böjarna är)

Jag har själv bytt ut mina gamla 25, 28 och 30 mot 20 på inkopplingen av mitt vatten..
Gav om något bättre flöde och tryck på vattnet..
 
Det gäller min bevattnings-”lösning”
 
  • Verktyg och delar till en bevattningsanordning på trägolv utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blir bra med R20 som du valde i andra tråden och med ventilerna i samma dimension. Som sagt en förträngning någon cm lång och inte alltför liten diameter gör inte mycket. Det är där du bygger långa sträckor eller slangar redan lite klenare dimension gör skillnad. Och även i din knutpunkt där flödet in kan vara stort och vinklar, ventiler osv ger motstånd motsvarande ganska lång raksträcka om du har den för klen.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.