Hej!

Har en vanlig marmorbänkskiva som jag behöver borra ett hål i för en ny blandare. Hålet behöver inte vara mer än 1.5 cm. Bänkskivan är 25mm tjock. Hålet behöver borras ganska nära vägg.

Något jag bör tänka på? Är det vanlig kakelborr som gäller? Och att börja med typ 4mm och jobba sig uppåt?
 
  • Marmorbänkskiva i kök nära vägg, med tappat batteri och fläckar i diskhon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jobba sig uppåt skall du undvika.
Vänta in bättre förslag då marmor är skört.
Jag har möjligheten att prova på spillbitar så jag skulle ta en hålsåg med speciell beläggning för sten (kommer inte ihåg vad det heter).
Håll ut, snart svarar en som vet på riktigt :)
/W
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jobba sig uppåt skall du undvika.
Vänta in bättre förslag då marmor är skört.
Jag har möjligheten att prova på spillbitar så jag skulle ta en hålsåg med speciell beläggning för sten (kommer inte ihåg vad det heter).
Håll ut, snart svarar en som vet på riktigt :)
/W
tack!

Någon annan som hsr svar eller tankar?
 
Jag hade kontaktat närmsta stenleverantör och köpt hjälpen av dem för det är inte kul om man förstör skivan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har borrat hål i glas. Fungerar bra med hålsåg med diamant på. Långsam borrhastighet och inget tryck. Typ skruvdragare. Tålamod. Och kylande vatten som rinner sakta över hålet. Lera för barn som inte torkar kan användas för att hålla vattnet där det ska vara och en slang för att leda fram det. Assistent med vattenkanna för blommorna fungerar ju också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För att följa upp och avsluta tråden så borrade jag nyss hål.

Jag använde en 25mm diamantborr (torrversionen). Borrade först i sned vinkel för att till slut hamna rakt ovanifrån. Gick väldigt smärtfritt. Kanske för att jag tog pauser och körde långsamt varvtal (förhållandevis). Rocky 2 samtidigt gjorde att jag kunde vara distraherad länge nog för att borren inte skulle bli varm.

Peppar peppar så märkte jag inga sprickor eller dylikt.

Lite felpositionerat men det löser jag med positioneringen av kranen.
 
  • Nyligen borrat 25mm hål i kakel med diamantborr, inga sprickor, lätt felpositionerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen borrat hål i betong med diamantborr, ser smidigt ut utan sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.