Har idag mekanisk frånluft och upplever att det är mycket damm i huset främst på övervåningen. Huset är från 1979 och relativt renoverad inomhus från nya fönster med mera. Huset har mekanisk frånluft och luftuttag badrum tvättstuga och kök. Dottern upplever att hon börjar få rinnande näsa och kliar i ögonen. Hon har björk och kvalster allergi , då undrar jag om jag installerar FTX-system kommer det bli mindre damm eller räcker det att jag skaffar en luftrengörare ?
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Har idag mekanisk frånluft och upplever att det är mycket damm i huset främst på övervåningen. Huset är från 1979 och relativt renoverad inomhus från nya fönster med mera. Huset har mekanisk frånluft och luftuttag badrum tvättstuga och kök. Dottern upplever att hon börjar få rinnande näsa och kliar i ögonen. Hon har björk och kvalster allergi , då undrar jag om jag installerar FTX-system kommer det bli mindre damm eller räcker det att jag skaffar en luftrengörare ?
Vad har ni för friskluftsventiler? Det finns sånna du kan montera pollenfilter i. En luftrenare av god kvalitet som placeras i dotterns rum kan göra stor skillnad. Har en själv och upplever mkt mindre besvär av pollen när jag sover med den på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemma har jag i stort sett inga allergiproblem alls pga. pollen sen jag började med luftrenare.
 
  • Gilla
Klargplutte och 2 till
  • Laddar…
FTX kan absolut ge bättre resultat, men är en rätt stor investering och tar en hel del tid att installera.
En luftrenare kommer ge effekt på ett par timmar.
Tänk bara på att inte snåla med filtren. Bra filter kostar tyvärr rätt mycket, men är väl värt det!
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hemma har jag i stort sett inga allergiproblem alls pga. pollen sen jag började med luftrenare.
Vilken luftrenare kör du?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
FTX kan absolut ge bättre resultat, men är en rätt stor investering och tar en hel del tid att installera.
En luftrenare kommer ge effekt på ett par timmar.
Tänk bara på att inte snåla med filtren. Bra filter kostar tyvärr rätt mycket, men är väl värt det!
Jag funderar på ftx om det är säkert att det kommer hjälpa. Vilken luftrenare och vilket filter tycker du man ska ha?
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Har idag mekanisk frånluft och upplever att det är mycket damm i huset främst på övervåningen. Huset är från 1979 och relativt renoverad inomhus från nya fönster med mera. Huset har mekanisk frånluft och luftuttag badrum tvättstuga och kök. Dottern upplever att hon börjar få rinnande näsa och kliar i ögonen. Hon har björk och kvalster allergi , då undrar jag om jag installerar FTX-system kommer det bli mindre damm eller räcker det att jag skaffar en luftrengörare ?
Tänk ett steg längre, är det verkligen pollen, eller har ni pga fönsterbyte etc gjort huset tätare och på så sätt behållt mögel eller gasen från gammal syll i huset, som leder till rinnande näsa, det hände hos mig efter fönsterbyte. Fördelen är att nu är syllen bytt. Hus från -75, platta på mark.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Tänk ett steg längre, är det verkligen pollen, eller har ni pga fönsterbyte etc gjort huset tätare och på så sätt behållt mögel eller gasen från gammal syll i huset, som leder till rinnande näsa, det hände hos mig efter fönsterbyte. Fördelen är att nu är syllen bytt. Hus från -75, platta på mark.
Skulle du kunna förklara mer för jag är inte så kunnig inom detta område. När jag mäter fukten i alla rum så är den på 30% vilket inte är högt och den ska vara mellan 30-60. Vilket gas fåen vilken syll vad är det?
 
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
Elvir85 Elvir85 skrev:
Skulle du kunna förklara mer för jag är inte så kunnig inom detta område. När jag mäter fukten i alla rum så är den på 30% vilket inte är högt och den ska vara mellan 30-60. Vilket gas fåen vilken syll vad är det?
Att, tillägga dotter har varit hos vc där hon fick till sig att, det, var björkallergi och kvalster
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Elvir85 Elvir85 skrev:
Skulle du kunna förklara mer för jag är inte så kunnig inom detta område. När jag mäter fukten i alla rum så är den på 30% vilket inte är högt och den ska vara mellan 30-60. Vilket gas fåen vilken syll vad är det?
Hela huset är renoverad från från golv till allt. Vi hittade inget mögel i huset eller på fönstren heller dessutom har jag fönster ventiler på de nya, fönster
 
luftrenare gör hyffsat stor skillnad så det kan vara värt att köpa. Den vi har reagerar rätt fort tom med på brödrosten och matlagning och tycker att det är mikropartiklar i luften.
En personlig erfarenhet är att huset blir dammigare om min fru hanterar tvättandet eftersom hon inte tycker man behöver göra rent filtret i torktumlaren medan jag alltid dammsuger filtret
 
BirgitS
Elvir85 Elvir85 skrev:
Vilken luftrenare kör du?
Jag har två, en liten flyttbar som jag kan flytta mellan sov- och arbetsrum, en Blueair Joy S, och en stor som renar luften i de allmänna utrymmena, öppen planlösning om ungefär 60 kvm, en Coway AP-1516D. Den större köpte jag först men när jag upptäckte att det var svårt för den filtrerade luften att komma in i de mindre rummen så kompletterade jag med den lilla. Ikea har (hade?) någon liten luftrenare och det hade nog blivit den om inte Blueair-renaren hade haft kraftigt nedsatt pris.
 
Elvir85 Elvir85 skrev:
Har idag mekanisk frånluft och upplever att det är mycket damm i huset främst på övervåningen. Huset är från 1979 och relativt renoverad inomhus från nya fönster med mera. Huset har mekanisk frånluft och luftuttag badrum tvättstuga och kök. Dottern upplever att hon börjar få rinnande näsa och kliar i ögonen. Hon har björk och kvalster allergi , då undrar jag om jag installerar FTX-system kommer det bli mindre damm eller räcker det att jag skaffar en luftrengörare ?
Hej. Vi har också mekanisk frånluft. Hade även problem med att jag nyser hela tiden när jag är hemma. Tog kontakt med ett företag som mätte hur mycket lufr den mekaniska trycker ut och hur mycket som ventilerna släpper in. Vi kom fram till att luftkvaliteten skulle bli mycket bättre med två extra ventiler. En i mitten av huset, dvs vardagsrummet, och en i stora sovrummet.
Det blev direkt mycket bättre och nysningarna slutade.
Enligt företaget spelar det inte någon större roll om man har extra ventiler eftersom det inte kommer ändå in mer luft än det trycks ut. För lite ventiler gör att det blir ett undertryck och då dras det in luft från alla hål som finns vilket kan resultera i att den drar in luft där det inte finns något filter.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Så kontentan av det hela blev att ni drog nya två ventiler och blev mycket bättre? Men enligt företaget skulle det inte bli bättre
 
Så kontentan av det hela blev att ni drog nya två ventiler och blev mycket bättre? Men enligt företaget skulle det inte bli bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.