Bor på en ö. Huset är byggt 1934. Torparegrund och en källare. Runt huset finns bara berg. Avrinningen från tomten går genom en vägtrumma under en enskild väg och ut till ett handgrävt dike. Vägtrumman och diket anlades för 50 år sedan. Jag har pratat med markägarna men de är inte intresserade av översvämningen i min källare som nu är lägsta punkten. Är det någon som har något tips omhur jag skall gå till väga.
 
Nekar markägarna dig att utföra rensning av diket?
Eller vad är det som är problemet? Kanske behöver vägtrumman sänkas ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Nekar markägarna dig att utföra rensning av diket?
Eller vad är det som är problemet? Kanske behöver vägtrumman sänkas ?
Ja jag har bett dom om hjälp för det är ju deras mark. Vägtrumman måste bytas ut det är ett gammalt brtongrör. Den ligger riktat mot ett träd som vuxit upp i diket. Eftersom inget underhåll är gjort på 50 år
Nu skall markägarna ha betalt för detta men den markägare som äger vägbute vill inte göra något.
 
A annmmit skrev:
Ja jag har bett dom om hjälp för det är ju deras mark. Vägtrumman måste bytas ut det är ett gammalt brtongrör. Den ligger riktat mot ett träd som vuxit upp i diket. Eftersom inget underhåll är gjort på 50 år
Nu skall markägarna ha betalt för detta men den markägare som äger vägbute vill inte göra något.
Det skall vara att den markägaren som äger vägtrumman vill inte göra något. Vägtrummorna under vägen längre ner har man bytt ut men det är andra markägare. Vägföreningen som finns har bara hand om ytskiktet på vägen. Diket är övertäckt med kvistar och bråte efter avverkade träd. Ja jag vet inte vad jag kan göra.
 
Claes Sörmland
Ok, det finns en vägförening. Då är det den som är ansvarig för underhållet av trumman under vägen, d v s att hålla den rensad och fungerande. Detta är lagreglerat i anläggningslagen så inte valbart för vägföreningen. Markägaren har inget med vägtrumman att göra:

Utdrag från anläggningslagen som beskriver att väganordningar som trummor ingår i väghållningens ansvar.

Även att hålla vägdiket funktionellt, t ex avlägsna träd som blockerar vattenflödet genom trumman ligger på vägföreningen.
 
A annmmit skrev:
Bor på en ö. Huset är byggt 1934. Torparegrund och en källare. Runt huset finns bara berg. Avrinningen från tomten går genom en vägtrumma under en enskild väg och ut till ett handgrävt dike. Vägtrumman och diket anlades för 50 år sedan. Jag har pratat med markägarna men de är inte intresserade av översvämningen i min källare som nu är lägsta punkten. Är det någon som har något tips omhur jag skall gå till väga.
Men vägföreningen säger nej.det är en enskild väg och därför är det markägaren ansvar. Vägföreningen har bara ansvar för ytskiktet såå det är ett stort nej de vill inte bli inblandade.
 
Claes Sörmland
A annmmit skrev:
Men vägföreningen säger nej.det är en enskild väg och därför är det markägaren ansvar. Vägföreningen har bara ansvar för ytskiktet såå det är ett stort nej de vill inte bli inblandade.
Det stämmer inte. En vägtrumma är en en väganordning, d v s den förvaltas av vägföreningen enligt 46 § anläggningslagen. Det är inget vägföreningen kan eller får lasta över på markägaren utan ansvaret (underhållsåtgärder och kostnader) ligger helt på samfällighetsföreningen. Markägaren har inget ansvar för att en samfälld väg av denna typ och dess anordningar. Din motpart gällande vägtrumman är vägföreningens styrelse.

(Eller menar du att det inte är en vägförening du bara kallar den så, att det inte är en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen?)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det stämmer inte. En vägtrumma är en en väganordning, d v s den förvaltas av vägföreningen enligt 46 § anläggningslagen. Det är inget vägföreningen kan eller får lasta över på markägaren utan ansvaret (underhållsåtgärder och kostnader) ligger helt på samfällighetsföreningen. Markägaren har inget ansvar för att en samfälld väg av denna typ och dess anordningar. Din motpart gällande vägtrumman är vägföreningens styrelse.

(Eller menar du att det inte är en vägförening du bara kallar den så, att det inte är en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen?)
Ja förlåt det är en samfällighetsförening. Jag kan inte allt som du förstår. Vi betalar samfälligheten för vägen och det är en gemensamhetsanläggning. Det är kanske därför som de hänvisar till markägarna. Jag har pratat med markägarna och den som äger denna bit av vägen förnekar till mig att det är hans. Men lantmäteriets karta visar att det är hans. Vägföreningen/samfälligheten säger samma sak. Den andra markägaren med diket på sin mark har lagt ris och bråte över densamma. Och han kan tänka sig att gräva på sin mark om han får betalt.
 
  • En övervuxen del av en vägkant med ris och bråte, omfattad av gröna växter och märken efter möjligt grävarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ok, vägen är verkligen en gemensamhetsanläggning som förvaltas av en samfällighetsförening. Då ligger ansvaret juridiskt på samfällighetsföreningen. Det är bara så att styrelsen inte förstår det.

Markägaren är helt utan ansvar.

Du får försöka bilda styrelsen i frågan så att din motpart förstår sitt ansvar. Är vägföreningen med i REV så kan de ju ringa deras jurister och få höra samma sak som du har fått höra här.

Notera att vägföreningen inte är ansvarig för avvattningen av din fastighet, det är du själv. Men vägföreningen med dess vägstrummor får inte hindra flödet så att din fastighet skadas. Föreningen och de enskilda styrelseledamöterna som inte tar sitt ansvar sitter med skadeståndsansvar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jaha men min avrinning fungerar inte om inte det blir dikat och vägtrumman fixas. Jag kan inte sätta en pump på berget för att få bort dagvattnet då rinner det tillbaka i min källare. Jag har hållit på nu i ett år med detta. Men tack för alla fina svar. De har stärkt mig i mina funderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.