Hej! Jag har ett litet gästhus som står på femton plintar. De tio som är längst ifrån kameran på bilden nedan verkar stå stabilt på den upplagda terrassen, likaså plinten längst till höger i den främre raden. Vid gaveln till höger är golvet helt rakt. Övriga plintar i den främre raden har sjunkit och några lutar åt olika håll. En tidigare ägare (minst 25 år sedan) har lagt olika sorters klossar och stenplattor på plintarna, men plintarna har fortsatt sjunka och huset har med tiden antagit en bananliknande form. Även reglarna som bär upp golvet har blivit böjda, inomhus märks det tydligt att halva golvet lutar mot väggen. Taket har tidigare haft en läcka och nästa sommar kommer jag byta hela taket, innan dess vill jag gärna ha fått huset rakt igen.

Ett gästhus på plintgrund med några luten och sjunkna plintar i förgrunden, och en skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min plan är att räta upp en plint i taget genom att lyfta huset med domkraft, och sedan palla upp med nya klossar ovanpå plintarna så att golvet kommer i våg. Därefter kommer jag gjuta på en ordentlig fot på varje plint för att försöka förhindra att de fortsätter sjunka, se min ritning nedan (ignorera perspektivfelet, jag kan inte rita). Jag kommer borra och sätta armeringsjärn rakt igenom plintarna. Låter det som en bra plan?

Gästhus upphöjt på ojämna plintar, några lutar, med ritad markering och byggtimmer intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intill plintarna ligger impregnerat byggtimmer. Det är möjligt att de är inköpta för något annat projekt och sedan bara råkat hamna här, men jag misstänker att de är tänkta att ha en stabiliserande funktion. När jag tar bort timret, borde jag fylla upp med t ex grus istället för att stabilisera slänten?

(Jag är medveten om att plintarna är gjutna i ventilationskanaler av eternit som innehåller asbest. Någon verkar ha fått ett bra pris på dem för de dyker upp som stuprör, blomkrukor m m på olika ställen på tomten.)
 
Jag hade stämt upp på båda sidor om plint och grävt upp, lyft plinten och gjutit i ett svep för att slippa en massa klossar.
 
Funderat på orsaken till att de sjunker? Syns inga hängrännor på taket, dvs allt regnvatten hamnar i marken bredvid plintarna och mjukar upp marken?
Bara en tanke.
 
K Kontoristen7 skrev:
Jag hade stämt upp på båda sidor om plint och grävt upp, lyft plinten och gjutit i ett svep för att slippa en massa klossar.
Tack för förslaget, jag ska fundera på det.
 
BengtH BengtH skrev:
Funderat på orsaken till att de sjunker? Syns inga hängrännor på taket, dvs allt regnvatten hamnar i marken bredvid plintarna och mjukar upp marken?
Bara en tanke.
Ja, jag har funderat på just det och det stämmer att det saknas hängrännor. Min misstanke är att byggtimret lades just där takdroppet slog i marken. Jag kommer att sätta dit en hängränna och leda bort vattnet när jag bygger om taket nästa år.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.