C
P Pappa1986 skrev:
Sen hur lång tid det tar för dem att avveckla har jag ingen aning om 🤣
Sök på orgnumret på Bolagsverkets Företagsinformation och Post- och Inrikes tidningar:
https://foretagsinfo.bolagsverket.se
https://poit.bolagsverket.se

Där kan du se aktuell status och alla händelser relaterade till bolaget.
 
C cotillion skrev:
Finns det verkligen en laglig väg som inte ger problem vid en revision?
Fakturor får väl egentligen inte ens ha felstavade bolagsnamn, att betala i fel bolag blir väldigt konstigt.
Det finns inget som helst förbud för privatpersoner att betala pengar till företag.

Det mottagande företaget har normalt inte något krav på sig att kontrollera vem som utförde betalningen så länge det är för tjänst eller vara de faktiskt levererat osv.

Betalare syns inte i typiska bankfiler osv.

Vill TS betala ex gratia så får TS.

Om räkningen skickas till likvidatorn som sedan skickar motsvarande krav till TS (hur ser avtalet ut mellan er och likvidatorn om ej kända skulder?) så kan det vara mer praktiskt att bara betala, men kan ha viss negativ skatteeffekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
@Vardagsrum är verkligen definitionen av "God Svensk". Vi ska hjälpa till oavsett om det blir bra eller inte.
Klart att man försöker vara både en god svensk och en god människa. 🙂 Försöker inte du det, eller du satsar mer på att vara en så dålig svensk som möjligt? Man ska smita undan allt som man inte juridiskt kan ställas till ansvar för.

”Oavsett om det blir bra eller inte”.. Aja, det blir ju bra för den som får betalt förstås! Men inte ska man hjälpa till om det inte blir bra för någon.

Tror mig förstå vad du menar, men jag delar nog inte din definition kring vad det innebär att vara en god svensk.

Även om jag förstår att du nog raljerade lite med ditt inlägg 🙂
Fotografen Fotografen skrev:
Hur, med vad och varför?
Det är en fordran till ett företag, juridisk person man inte har någon bindning till och som uppgått i något annat. Den var redan från början inte någon fordran på TS.
Hur och med vad? Kanske genom fakturan med betalningsuppgifterna och då förslagsvis med pengar (om det nu är det som man avtalat om ska användas som betalningsmedel).

Varför? Kanske för att man var överens och för att man troligen har fått det som man avtalat om. Således har den andra parten uppfyllt sin del av avtalet.

Jag får dock medge att jag inte är alltför bevandrad i juridiken. Att det finns en uppsjö av fullt legala sätt att komma undan/skjuta upp/bestrida/obstruera betalning av fakturor, det är jag fullt medveten om.

Men så vitt jag vet, så står det också var och en fritt att betala precis vad man vill och till vem man vill (förutsatt att det gäller legala varor/tjänster) oavsett om det är till fysisk- eller juridisk person

I normala fall skulle jag dock tro att den som köper ett bolag också brukar köpa innestående fordringar och skulder. Men det kan tänkas finnas avtal runt själva köpet som stipulerar annat.
 
  • Gilla
Lhagse och 4 till
  • Laddar…
Avgörande är om bolaget är likviderat eller ej. En likvidation tar ca 7 månader. Kallelsetiden till okända borgenärer (som kan ha fordringar/fakturor) är sex månader och går inte att ändra. Annonseras i Post och Inrikes Tidningar.

Om företaget är sålt till Bolagspartner januari 2024 så har de sannolikt initierat likvidation men den är sannolikt ännu inte slutförd. @Pappa1986 har skyldighet genom avtalet till Bolagsparten att betala de fakturor som trillar in om företaget ej hunnit bli slutlikviderat.

Jag hade ett liknande fall där jag sålde bolaget till en bolagstjänst som skötte likvidation till sk frivillig likvidation. Likvidation slutfördes. Några månader senare dörk det upp en förfrågan från bolaget som hanterade likvidationen, typ hur ställer du dig till denna fordran (liten mobilfaktura som inte var på något högt belopp). Jag svarade att bolaget är likviderat och borgenären (som skickade fordran) kan inte längre kräva betalning från bolag som är likviderat. Ingenting mer hände. Det var 14 år sedan.

Så det var en väsentlig skillnad mot hur Pappa1986 troligen har det. Du har ju skyldighet att behålla bokföringen 10 år bakåt i tiden så det borde gå att belägga ifall fordran är korrekt eller falsk.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Hela finessen med att ha bolag (AB) är ju att man inte är personligt ansvarig för bolagets skulder ( så länge minst hälften av aktiekapitalet finns kvar).

Säljer man bolaget så följer betalningsansvaret med bolaget, nye ägaren kan sätta bolaget i konkurs och slippa betala skulder privat, precis som gamle ägaren kunde.

Jag och mitt bolag är två helt separata juridiska personer med helt separata ekonomier.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Finns det en vilja så finns det en väg! 🙂
Finns inte företaget så kan ingen betala. Solklart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A Allbert skrev:
Du har ju skyldighet att behålla bokföringen 10 år bakåt i tiden
Är det inte aktiebolaget som har den skyldigheten?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A Allbert skrev:
Du har ju skyldighet att behålla bokföringen 10 år bakåt i tiden
Nuvarande regler säger att bolaget måste ha den sparad i ordnad form, inom landet, i 7 år.
Upphör bolaget att existera försvinner kravet för vem är bolaget då?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Klokt inlägg av @Allbert ovan. TS eventuella ansvar är sannolikt avtalsmässigt reglerat med avvecklingsbolaget. Betalningsskyldigheten som kan uppstå blir därmed som en avräkning mot det, genom en minskning av vad TS får betalt för det avvecklade bolaget.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tack för alla svar.
Vi skickar de i retur och skriver att företaget har upphört. 😄
Huvudregeln är att en skuld preskriberas efter 10 år för företag. Skulderna gäller aktiebolaget så följer de med, om ni inte har gått i personlig borgen. Så ni skall hänvisa dem till dem som senast ägde AB. Att skicka i retur och att företaget inte finns längre hjälper inte. Ni skall i er bokföring ha tagit upp skuld om ni inte gjort det så är det bokföringsbrott. Alla skuld skall redovisas även om ni inte tror att ni skulle behöva betala dem av en heller annan anledning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Ni skall i er bokföring ha tagit upp skuld om ni inte gjort det så är det bokföringsbrott.
Skulden uppstår väl när fakturan inkommer?
Man bokför väl inte något innan dess?
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller egentligen fakturorna, och varför har de inte betalats tidigare. Om man drivit ett företag så vet man hur mycket "skit" man blir pådyvlad. Det ringer försäljare tio gånger per dag, minst lika många erbjudande kommer i brevlådan. Ibland skickas också produkter som man inte beställt, som sedan faktureras.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad gäller egentligen fakturorna, och varför har de inte betalats tidigare. Om man drivit ett företag så vet man hur mycket "skit" man blir pådyvlad. Det ringer försäljare tio gånger per dag, minst lika många erbjudande kommer i brevlådan. Ibland skickas också produkter som man inte beställt, som sedan faktureras.
Fakturorna är från ICA maxi och de har glömt skicka ut dessa fakturor eller då att deras system har havererat på något vis. Dessa upptäcktes när de bytte fakturasystem.
Givetvis hade vi betalat om vi hade haft kvar företaget men vi får se vad som händer. Återkommer när jag får ev svar från butiken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.