K kniv skrev:
Utan att veta annat renoveringsbehov på huset i övrigt så hade jag sett till att dränerat om inom 2-3 år. Och inom 3-5 år rivit ut innergolvet och innerväggarna och gjort om dem med stålreglar osv.
Under tiden hade jag använt mig av en avfuktare, den kommer garanterat hjälpa dig att få ner RF
Okej, toppen! Stort tack för tipset!
 
H
Jag säger som en bekant sa om källare.

Källare, där ska man inte bo, där ska man ha pärer (potatis).

Att hitta en felfri källare är svårt å ännu svårare om den är isolerad med uppreglade golv och väggar med träpanel på insidan.
 
Jacob Gi Jacob Gi skrev:
Tack för svar! Förstår att det här är en "omöjlig" fråga att svara på men om det inte varit något problem med fuktskador tidigare i huset, (det har nämligen haft samma ägare sen 1969), hur troligt är det att detta behöver göras direkt innan man flyttar in? Eller är det snarare så att det är ett problem som kan finnas risk för i framtiden? svår fråga jag vet men alla tankar/spekulationer kring detta är hjälpsamma!
Första frågan !
Har du kollat hur dräneringen är utförd å fungerar. I äldre hus finns ofta dräneringar som inte fungerar på tillräckligt sätt.
Det är ofta dålig drän. som orsakar hög fukthalt i btg bjälklag.
 
Jacob Gi Jacob Gi skrev:
För mig som inte har så bra koll på de här grejerna? Är det svårt att, med hjälp av en avfuktare, få ner luftfuktigheten så pass mycket?
Nej det är inte svårt alls det tar bara lite tid.

Jag har gått från dyblött betonggolv (översvämning, stående vatten) till torrt på tre veckor med vanlig avfuktare.

Dina värden är inte uppseendeväckande höga så ta det lugnt.
 
Jag tycker tvärt om jämfört med vissa här.
Strunta i dräneringen, den funkar nästan alltid.

Riv ut allt på golv och väggar i källaren och ha klinker på golv och puts på väggarna. Helt säkert mot fukt.

Får du efter det fukttecken på väggarna är det dags att se över dagvatten och dränering.
Golvet kommer alltid vara "fuktigt" om du inte bilar upp, gräver och isolerar och har dig.
 
Jacob Gi Jacob Gi skrev:
Hej,
Jag ska kika på ett hus där besiktningsmannen gett utlåtande gällande gillestugan. Jag har noll erfarenhet av husköp och blir osäker på hur jag ska tänka. Har förstått att det här kan vara rätt vanligt för hus byggda den här tiden (år 1964). Normal lukt upplevdes och dränering är gjord 1991.

Hur ska man tolka utlåtandet? Okej eller dåligt?

Från besiktningsprotokollet:
Golv:
Vid kontroll av golvkonstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes. Grundläggningen består av en betongplatta på mark utan underliggande isolering och med ett uppreglat isolerat golv samt vägg dikt an grundläggning. Den relativa fuktigheten uppmättes till 86 % vid 15,5 grader.
Kontroll utförd under tröskel.

Vägg:
Konstruktion beskriven: Grundmur, träreglar, mineralull, träpanel. Fuktkvoten uppmättes till 15,5% och den relativa fuktigheten till 79% vid 10,2 grader. Dessa konstruktioner får ofta skador på grund av naturlig fuktvandring.
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning för att bedöma orsak och omfattning.
Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller gillestugan.

Tacksam för alla typer av svar och hjälp!
Lyssna på besiktningsmannen !
Kolla att han är behörig.
Vad jag förstår kan Besiktningsmannen sin sak !! I BBR finns Boverkets krav på allt som kommit upp vid besiktningen.
Bla står det helt tydligt vad som gäller betr olika fuktighetsgrader som ska innehålla.
Tycker gott du kan prata med besiktningsman. Fråga honom vad han föreslår dej bör göras.
...och vad som e rimligt I ditt fall.
Allt kostar ju både tid å slantar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.