Jag har samma överskott från min solcellsanläggning varje dag

. Fyra histogram som visar daglig energiproduktion från solceller med konstant överskott på 10,7 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S
Högtrycksbetonat väder? Har väl inte varit ett moln på himlen senaste 2 veckorna, samma för dig? I så fall borde väl anläggningen teoretiskt leverera samma mängd. Men håller med om att det ser lite lustigt ut.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Högtrycksbetonat väder? Har väl inte varit ett moln på himlen senaste 2 veckorna, samma för dig? I så fall borde väl anläggningen teoretiskt leverera samma mängd. Men håller med om att det ser lite lustigt ut.
Tre dagar var produktionen lika, en dag 1kWh lägre.
 
  • Gilla
Seve1979
  • Laddar…
Hade också tre dagar i rad med exakt samma försäljning av el, 74,1 kWh. Tyckte också det verkade konstigt, men som sagt knappt varit ett moln och förbrukningen är väl likvärdig. Så kanske inte är så konstigt egentligen då. Men innan och efter har det diffat mer.

För mig var det 14, 15 och 16:e maj (söder om Sthlm).
 
  • Gilla
Svempahus och 1 till
  • Laddar…
B BearTheFear skrev:
Hade också tre dagar i rad med exakt samma försäljning av el, 74,1 kWh. Tyckte också det verkade konstigt, men som sagt knappt varit ett moln och förbrukningen är väl likvärdig. Så kanske inte är så konstigt egentligen då. Men innan och efter har det diffat mer.

För mig var det 14, 15 och 16:e maj (söder om Sthlm).
Ska bli intressant att se om det blir 10,7kWh idag och imorgon också.

Stapeldiagram som visar daglig kWh-säljdata för maj 2024 med en topp på 10,7 kWh den 21:a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hur kan du producera så få kWh ?
Stor egenförbrukning? Då borde ju försäljningen variera mera. Hatar slumpen.
 
L largab skrev:
Hur kan du producera så få kWh ?
Överskottet brukar vara högre soliga dagar.
 
För femte dagen i följd har jag 10,7kWh i överskott och samma överskott alla dygnets timmar. Det är som exempel 0,138kWh kl. 05.00 fem dagar i följd.

Tabeller med timvis energiöverskott på 0,138kWh kl. 05.00 över fem dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det kan ju omöjligen stämma med verkligheten.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Nått har blitt fel , du får aldrig på 0.001 kWh exakt samma timme för timme under två dagar.
Större sannolikhet att du dör av blå-is från ett flygplan som flugit över dig än det.
( https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_ice_(aviation) )
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Intressant!
Jag har inga solceller, men här sedan länge ställt mig frågan om man kan lita på elmätningen?
I mitt fritidshus står kylskåpet på och reningsverket kan starta sprinkler när den tycker det behövs (ej klockstyrt). Annars är allt avstängt förutom larm.
Förbrukningsmönstret ser nästan exakt likadant ut timme för timme, dag efter dag.
Helt omöjligt att det blir så.
 
Jag jobbar bland annat en del med utveckling mot diverse dylika tjänster och de har alla en sak gemensamt: de är lite sisådär.. APIerna lämnar ofta en del att önska och datan de serverar är emellanåt också helt tokig. Om den som bygger inhämtning av data och visualisering av densamma inte riktigt tänkt på alla fallgropar så kan liknande fel uppstå. Har mängder av exempel från alla möjliga håll där det visas fel data. Som tur är så är det högst sällan fel på informationsflödet som hanterar de ekonomiska transaktionerna, utan i princip alltid visualiseringen som faller pladask.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
Vad för system kommer de siffrorna? Nätägaren? Växelriktarens app?
 
K knightjocke skrev:
Vad för system kommer de siffrorna? Nätägaren? Växelriktarens app?
Nätägaren Vattenfall Eldistribution.
 
MrJay
Stapeldiagram över energiproduktion i kWh mätt dagligen mellan 17/05/2024 och 23/05/2024, totalt 1,98 MWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.