Hej!

Vi har en lampa i garaget som styrs av två brytare. Tidigare har det gått att tända lampan med båda brytarna, men sen en tid tillbaka så måste båda brytarna vara i ett specifikt läge för att lampan ska vara tänd. Jag har tittat lite på hur brytarna är kopplade och jag misstänker att det är kopplat som en sparkoppling.

Den ena brytaren har bara en knapp och är kopplad så här:
Enkel brytare med brun, grå och svart ledare i en eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra brytaren är en dubbelbrytare, där ledarna närmast kameran är till en annan lampa och kan ignoreras:
Elektrisk brytare med sladdar och kopplingsschema i förgrunden, monterad på vägg med synlig eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den släta bruna ledaren verkar vara fasledare i båda brytarna av vad jag kan se. Den räfflade gråa ledaren är tråden som går mellan brytarna. Den räfflade bruna ledaren är tändtråd för dubbelbrytaren och den svarta ledaren är tändtråd för enkelbrytaren.

Sparkoppling:
https://lommarp.se/Util/sparkoppling.htm

Om det är en sparkoppling och jag tänker rätt så skulle man få exakt de symptom jag ser om någon av tändtrådarna gått av.

Mina frågor:
1. Verkar mina antaganden rimliga?
2. Finns det något enkelt sätt att mäta vilka ledare som sitter ihop med varandra? Jag har en multimeter, men hur testar man enklast att den räfflade gråa ledaren är den ledare som kopplar ihop brytarna till exempel?
3. Om det är så att tändtråden har gått av någonstans, finns det något enkelt sätt att hitta var? Vi kommer inte ihåg exakt när problemet började utan det var mest något vi reflekterade över efter ett tag. Men oavsett så har vi inte gjort några större ingrepp i garaget som borde ha kunnat orsaka något.
4. Finns det någon information om vanliga färger på ledare vid sparkoppling? Det mesta jag läst brukar nämna vit/grå/orange kabel som tändtråd, men i våra dosor verkar svart/räfflad brun användas. (Huset är från 2005.)
 
Som svar på nr. 4 så nej, det finns definitivt ingen som helst standard på färger i en trappkoppling eller sparkoppling. Det finns nog lika många varianter som elektriker.
Det första du måste göra är att ta reda på vilken ledare som är fas. Det vanligaste är brun eller svart men det kan vara vilken färg som helst.
 
Normalt är att spänningen kommer in på ena brytaren och fortsätter till den andra. Därför namn spar. L ska gå mellan brytarna , det är viktigt. Sen hur dom andra kopplas på pilar ut har ingen betydelse. Så i ditt fall kan brun vara fas och finns i båda brytarna ( det är 2 bruna kopplade i ena på samma punkt ) Den sista bilden är en dubbeltrapp och det går nog att tända en annan lampa där. Därav att det sitter in bygel över som ger fas till den andra brytaren som inte har trappkoppling.
 
J jonaserik skrev:
Normalt är att spänningen kommer in på ena brytaren och fortsätter till den andra. Därför namn spar. L ska gå mellan brytarna , det är viktigt. Sen hur dom andra kopplas på pilar ut har ingen betydelse. Så i ditt fall kan brun vara fas och finns i båda brytarna ( det är 2 bruna kopplade i ena på samma punkt ) Den sista bilden är en dubbeltrapp och det går nog att tända en annan lampa där. Därav att det sitter in bygel över som ger fas till den andra brytaren som inte har trappkoppling.
I den sista bilden är brun definitivt fas. Man kan se brun, blå och grön-gul ledare komma in nerifrån och gå ut upp i dosan, med brun kapad och inkopplad med brygga i dubbeltrappen precis som du säger. Så den är jag säker på i alla fall.
 
Inga tips på fråga 2 eller 3?
 
Jag vet inte vad du menar med enkelt. Har du ett säkert mätinstrument, någon mätvana och kan tolka mätresultaten?

Har du tittat i angränsande dosor? En ledare går sällan av, utan det är vanligare att den lossnar i någon ändpunkt. Även strömbrytare kan gå sönder.

Jag skulle rekommendera mätning av resistans i strömlöst tillstånd.
Med en lång mätledare, t.ex i form av en skarvsladd där du använder skyddsledaren, så kan du t.ex mäta kontinuiteten hos trådarna. Låt dig inte luras av olika lägen på strömbrytaren, utan koppla hellre loss ledaren du mäter på.
Du kan även mäta resistans mellan tändtråd och nolla om du skruvar i en glödlampa i armaturen. Vid mätning från båda hållen så ser du om den ena har avbrott.
Du kan även ohmmäta strömbrytarna för att se att de fungerar.

Mäta spänning går också bra mha samma skarvsladd som nu är ipluggad i ett uttag. Då har du en skyddsjord enkelt tillgänglig att mäta spänningen mot. Dina antaganden är goda, dvs att svart är fast fas.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om det är en sparkoppling är det inte så att räfflad vit är fas eftersom den
är ansluten till L på båda brytarna?
 
Du behöver läsa på om trappkoppling och sparkoppling! kjell.com brukar ha en del nyttig information med ritningar.
 
B Bengt_5211 skrev:
Om det är en sparkoppling är det inte så att räfflad vit är fas eftersom den
är ansluten till L på båda brytarna?
Feltänkt av mig, vid sparkoppling är ju fasledaren inte kopplad till L på någon av brytarna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hittade till slut en kabel som nästan helt hoppat ur en toppklämma när jag kollade i alla dosor. När jag fixade till den så funkade sparkopplingen som den skulle igen. Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Andycandy och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.