Så börjar det då dra ihop sig till att måla huset. Huset ifråga är byggt av betong med fasad som har ett "spritputsutseende" med "fuskfoder" (som egentligen bara består i att betongen är slätare runt fönster). Det finns ju guider om hur man ska måla betong/puts med silikatfärg men jag undrar ändå om någon har goda råd. Är det enklast med mycket grov roller eller pensel?
Hur fixar man lättast att måla "fuskfoder" snyggt med vit färg? Det går ju inte att använda maskeringstejp... Eller man får man bara försöka följa (den inte så väldefinierade) kanten så gott det går?
Tillägg: Om någon har rekommendation eller avrådan om faktikat av silikatfärger så är jag idel öra och öga.
Hur fixar man lättast att måla "fuskfoder" snyggt med vit färg? Det går ju inte att använda maskeringstejp... Eller man får man bara försöka följa (den inte så väldefinierade) kanten så gott det går?
Tillägg: Om någon har rekommendation eller avrådan om faktikat av silikatfärger så är jag idel öra och öga.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 947 inlägg
Om du vet hur man målar så behöver du inte tejpa den där kanten. Måla spritputsen först, kommer det lite över så tar du den när du finmålar det släta.
Jag får nog korrigera tidigare svar. Tog en trasa med aceton och drog mot väggen. Den färgas vilket då antar jag betyder att det är akrylatfärg. Det är nog inte silikat-, kalk- eller emulsionsfärg.N neo11 skrev:
Det är inte puts, det är betong och hårt. Mycket hårt. Är det lämpligt att måla akrylat med plafondpensel?N neo11 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 002 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 002 inlägg
Nej, då ska du nog använda en väldigt grov roller.M mattie_river skrev:Jag får nog korrigera tidigare svar. Tog en trasa med aceton och drog mot väggen. Den färgas vilket då antar jag betyder att det är akrylatfärg. Det är nog inte silikat-, kalk- eller emulsionsfärg.
Det är inte puts, det är betong och hårt. Mycket hårt. Är det lämpligt att måla akrylat med plafondpensel?
Produkter som diskuteras i tråden