Hejsan.

Har ett hus från tidigt 70-tal. I slutet av förra året när regnet var som värst så fick vi in vatten i garaget, endast ena hörnet och det var inga stora mängder men tillräckligt för att golvet där skulle bli blött. Jag har plockat bort delar av gipsväggen samt isoleringen invändigt för att torka och lufta så mycket det går där det var attackerat. Garaget står på en platta

Garagehörn med borttagen gipsvägg och isolering som visar blött betong och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu så valde jag att undersöka vart vattnet kan ha kommit in och anade att det kunde vara stopp i någon del av stupröret och att det på det sättet trängt in.

Uppgrävd kortsida av hus med synlig stupränna och porös grund, spade och skottkärra med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva stuprännan var fri men när jag kom ner till cementröret som ska leda bort regnvatten så såg jag att det var helt stopp där. Så min tanke var att försöka åtgärda stoppet och dränera(Platonmatta, makadam och dräneringsrör) kortsidan då det endast var sand och lera som dräneringmaterial, samt ett tegelrör som var sönder.

Stopp i cementrör vid husgrund, porös platta med hål, synligt under uppgrävning vid stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock när jag grävt så ser jag att plattan/grunden är rejält porös och det finns stora hål. Antar att regnvattnet tryckt på där när det inte kunde rinna iväg i röret.

Porös betonggrund och ett igensatt cementrör i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Porös betongplatta med stora hål och skador, synliga efter grävning för att undersöka vatteninträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska man lösa det där? Jag som är relativt novis inom området känner mig osäker, är det värt att plocka in en firma för jobbet?
 
Fungerar dräneringsröret på bilden, dvs kan du spola in och det försvinner? Fungerar det, så hade jag bara kopplat på ditt stuprör på det korrekt (med lövsil) lappat grunden med lite bruk och skottat igen.

Du har hittat felet och åtgärdat, det är ett garage.
 
I InsidersUnited skrev:
Fungerar dräneringsröret på bilden, dvs kan du spola in och det försvinner? Fungerar det, så hade jag bara kopplat på ditt stuprör på det korrekt (med lövsil) lappat grunden med lite bruk och skottat igen.

Du har hittat felet och åtgärdat, det är ett garage.
Tack för svar!

Har tagit bort en hel del av stoppet för hand samt kört in högtrycken så jag TROR att det ska rinna på betydligt bättre nu. Hur kopplar man på stupröret rätt på ett sådant där cementrör? Känns som att det lätt kommer bli glipor osv. om man försöker lösa det med ett pvc-rör ala Mcgyver.
 
C
J Jumpsson skrev:
Dock när jag grävt så ser jag att plattan/grunden är rejält porös och det finns stora hål. Antar att regnvattnet tryckt på där när det inte kunde rinna iväg i röret.
Ser ut som att det är utvändigt isolerat med träullit, det är det porösa materialet du ser.
Är inte bekant med den användningen av träullit (under mark), så jag skall inte uttala mig om det annat än att jag känner mig skeptisk till den lösningen utifrån min erfarenhet av materialet i andra sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.