Ideligen kommer alla dessa gödslingsråd i olika trådar och "folk i allmänhet" tror att gödsling löser alla problem. Trädgårdsproduktsäljarna gör reklam för nödvändigheten av specialgödsel för gräsmattan, rhododendonbusken, rosorna, häckarna, sommarblommorna, vårlökarna, bärbuskarna, fruktträden etc etc.

Man kom förr i tiden långt med ladugårdsgödseln (som numera kan köpas i säck), lite guldvatten då och då och - det som alla trädgårdar bör ha - kompost.

Med det senare får man inte bara näring utan även mylla.

Att hiva på industritillverkad gödsel på urlakad, torr jord gör ingen växt lycklig.

Har en liten bedrövlig historia: Följde med dotter till gammal slottsträdgård i anslutning till att hon höll på att skriva ett specialarbete. Slottsägaren förevisade oss de fantastiska buxbomshäckarna från 1700-talet. Under århundradena hade man årligen fyllt på med kompost och gräsklipp runt buxbomsfötterna. Iom att slottet inte längre hade egen trädgårdsmästare fick man ta in proffs. Att tillvarata kompost hade pga tids-och kostnad reducerats till ett minimum och buxbomshäckarna fick konstgödsel. Slottsherren lyckades bryta denna skötsel relativt snabbt dvs inom något år och återgå till "gammalmodig" skötsel samtidigt som man drev upp nya buxbomsplantor för de som hunnit dö.

Ja, jag köper faktiskt blomsternäring till mina byttade sommarblommor (surfinor och dahlior) men resten av trädgården får klara sig med kompost, gräsklipp - och en näve hönsgödsel då och då.

Mina häckar frodas. Gräsmattan är visserligen fotbollssönderspelad av 4 livfulla barnbarnsgrabbar så den får jag väl fixa när de vuxit upp.

Det här är ingen fråga utan ett inlägg avseende alla söndergödslade häckar här i forumet ...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Saaallss och 19 till
  • Laddar…
D
För mig som har mycket kvar att lära om trädgårdsskötsel - vad är en söndergödslad häck? Frågar pga satte avenbok i höstas. Ännu inget gödsel till den men tänka ge den en kur nästa säsong när den har rotat sig ordentligt. Borde jag ändra mig?
 
Har en trestegskompost där minsta behållaren töms varje år på kompostjord.
Blandas sedan med riktigt brunnen hästgödsel. Till tomathinkarna blir det också lite extra köpejord iblandad.
Kan bli lite ogräs av hästgödsel t.ex. nässlor men det får man rensa bort.
Istället för täckbark kvistkvarnen hjälpa till med täckmaterial. Minskar uttorkning och blir lättvattnat.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
För mig som har mycket kvar att lära om trädgårdsskötsel - vad är en söndergödslad häck? Frågar pga satte avenbok i höstas. Ännu inget gödsel till den men tänka ge den en kur nästa säsong när den har rotat sig ordentligt. Borde jag ändra mig?
Låter utmärkt med att låta plantornas rötter komma igång först då jag förmodar att det blev en giva gödning vid planteringen. Att täcka fötterna med gräsklipp är egentligen det bästa men numera, med robotgräsklippare, blir det inget överskott av den varan. Nu är avenbok en av de mest tacksamma och tåliga häckväxter vi har och klarar sig utmärkt. Att låta den få vatten då och då är annars det bästa, framför allt om sommaren blir varm och torr.

Jag har avenbokshäck längs gatuasfalten i söderläge. Den frodas efter 16 år utan varken näring eller vatten. De första två åren pysslade jag dock om den som nyplanterad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra tips yonna! Vi får testa att lägga gräsklipp på våra buxbom som är lite styvmoderligt skötta. Vi har sådan tur att både bokhäck och liguster växer som ogräs utan att man knappt behöver göra något alls. Men våra buxbom blir mer och mer ledsna för varje år som går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag är lite buxbomsnördig ... de överlever utan bevattning men de blir bra mycket lyckligare om man täcker fötterna med gräsklipp och ger dem en rotblöta då och då, speciellt varm, torr sommar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att det ofta finns ett för stort fokus på gödsling i trädgårdssammanhang. Och det är ju centralt om man t ex odlar grönsaker. Men för buskar och träd så är de anpassade att klara sig i jordar med lägre halter av kväve, fosfor och kalium. Där är vattentillgång och humus mycket viktigare faktorer för god tillväxt. Att täcka marken med något organiskt gör mindre underverk för träd och buskar även på fattigare jordar eller på styva lerjordar.

Jag har gräsklippare med mulcher så har inget gräsklipp. Men jag har många meter avenbokshäck och det klippet marktäcker jag med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag är lite buxbomsnördig ... de överlever utan bevattning men de blir bra mycket lyckligare om man täcker fötterna med gräsklipp och ger dem en rotblöta då och då, speciellt varm, torr sommar.
Sedan jag började strö ut aska från kamin runt buxbomen på våren har de blivit jättefina. Ett "husfaderstips".
Och från egen huggen ved😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen finns det ju mycket lurendrejeri i trädgårdshandeln kring gödsel också. Mitt absolut värsta företag är Algomin (numera tydligen Hasselfors Garden och Kekkilä-BV). Helt oetiskt verksamhet som säljer med mördande reklam och green washing. De säljer algbaserad kalk som alltså helt saknar kväve och är ett rent kalkningsmedel för dyra pengar och låtsas vara så miljövänliga. Men det är bara cynisk profitjakt som sliter på naturen utan att förbättra något i trädgården. Jag vet inte hur många bekanta som har hamnat i deras lögnakitiga klor och trott sig gödsla trädgårdslandet med resultatet att inget växer och hallonen dör av kalken.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ideligen kommer alla dessa gödslingsråd i olika trådar och "folk i allmänhet" tror att gödsling löser alla problem. Trädgårdsproduktsäljarna gör reklam för nödvändigheten av specialgödsel för gräsmattan, rhododendonbusken, rosorna, häckarna, sommarblommorna, vårlökarna, bärbuskarna, fruktträden etc etc.

Man kom förr i tiden långt med ladugårdsgödseln (som numera kan köpas i säck), lite guldvatten då och då och - det som alla trädgårdar bör ha - kompost.

Med det senare får man inte bara näring utan även mylla.

Att hiva på industritillverkad gödsel på urlakad, torr jord gör ingen växt lycklig.

Har en liten bedrövlig historia: Följde med dotter till gammal slottsträdgård i anslutning till att hon höll på att skriva ett specialarbete. Slottsägaren förevisade oss de fantastiska buxbomshäckarna från 1700-talet. Under århundradena hade man årligen fyllt på med kompost och gräsklipp runt buxbomsfötterna. Iom att slottet inte längre hade egen trädgårdsmästare fick man ta in proffs. Att tillvarata kompost hade pga tids-och kostnad reducerats till ett minimum och buxbomshäckarna fick konstgödsel. Slottsherren lyckades bryta denna skötsel relativt snabbt dvs inom något år och återgå till "gammalmodig" skötsel samtidigt som man drev upp nya buxbomsplantor för de som hunnit dö.

Ja, jag köper faktiskt blomsternäring till mina byttade sommarblommor (surfinor och dahlior) men resten av trädgården får klara sig med kompost, gräsklipp - och en näve hönsgödsel då och då.

Mina häckar frodas. Gräsmattan är visserligen fotbollssönderspelad av 4 livfulla barnbarnsgrabbar så den får jag väl fixa när de vuxit upp.

Det här är ingen fråga utan ett inlägg avseende alla söndergödslade häckar här i forumet ...
Jätteintressant fråga, man får odla/plantera det som fungerar efter de förutsättningar man har. Jag gillar hortensia och då är rhodo-jorden ett måste pga att vi har kalkrik jord. Vattnar med antingen utblandad hönsgödsel eller guldvatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.