Kan någon berätta för mig om detta går att laga och isf hur? Går det att pilla bort den lilla plastbiten och lösa fast en ny kabel? Trimmern slutade plötsligt funka och det verkade som att denna kabeln var helt kaputt.

Tack! Hand håller i en avbruten kabel i ett öppnat elverktyg, sannolikt från en trimmer, som behöver lagas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det någon form av tenn, där den gått av, så hår det att löda dit tampen.Foto i närbild är bra på den delen.
 
J jonaserik skrev:
Finns det någon form av tenn, där den gått av, så hår det att löda dit tampen.Foto i närbild är bra på den delen.
Tror det är någon typ av skada precis där, ser ut som att trådarna är nästan svarta. Ska se om jag kan ta en närbild
 
C carlfredrik skrev:
Tror det är någon typ av skada precis där, ser ut som att trådarna är nästan svarta. Ska se om jag kan ta en närbild
Svarta, det kan bli vid en glappis som blir före innan den lämnar platsen.
 
J jonaserik skrev:
Svarta, det kan bli vid en glappis som blir före innan den lämnar platsen.
Närbild på en elektrisk motor från ett verktyg med synligt slitage och stänk av färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite finns där nog!
 
Jepp , vet inte om det är en bortlös motor. men troligtvis så sitter ledningen till kolet, antingen lödd eller påstucken under. Prova lite försiktigt, jag tror att själva plastbiten är inskjuten från sidan och kan petas ut, kika in emellan när du petar ut den. Är det som små strån, det du ser, så är det brottytan som syns. Det gäller att få dit en tennklump och det kan vara svårt om det är av direkt vid plasten. Prova och kom tillbaka med foto.
 
J jonaserik skrev:
Jepp , vet inte om det är en bortlös motor. men troligtvis så sitter ledningen till kolet, antingen lödd eller påstucken under. Prova lite försiktigt, jag tror att själva plastbiten är inskjuten från sidan och kan petas ut, kika in emellan när du petar ut den. Är det som små strån, det du ser, så är det brottytan som syns. Det gäller att få dit en tennklump och det kan vara svårt om det är av direkt vid plasten. Prova och kom tillbaka med foto.
Testade att lägga en liten bit tenn på motorn och sedan att löda fast en liten kabelstump. Sedan lödde jag ihop den med den röda kabeln. Success! Nu funkar den igen! Tack för hjälpen!
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Jepp , vet inte om det är en bortlös motor. men troligtvis så sitter ledningen till kolet, antingen lödd eller påstucken under. Prova lite försiktigt, jag tror att själva plastbiten är inskjuten från sidan och kan petas ut, kika in emellan när du petar ut den. Är det som små strån, det du ser, så är det brottytan som syns. Det gäller att få dit en tennklump och det kan vara svårt om det är av direkt vid plasten. Prova och kom tillbaka med foto.
Såhär ser det ut. Får se hur länge det håller!

Närgräns av en grön elektrisk enhet delvis isärmonterad som visar spiralfjäder, trådar och motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut. Har du skruvat ihop? Det är vibrationerna som gör att tamparna går av, vore jag dig och du har en möjlighet att fästa upp dom med ett buntband igenom dom ovala hålen, då kan dom inte vibrera av i infartern till motorn.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser bra ut. Har du skruvat ihop? Det är vibrationerna som gör att tamparna går av, vore jag dig och du har en möjlighet att fästa upp dom med ett buntband igenom dom ovala hålen, då kan dom inte vibrera av i infartern till motorn.
Smart! Öppnar nog den igen och fäster motorn som du säger. Känns annars som att det är en tidsfråga innan den går av igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.