Har tänkt köpa en "dum" markis med elektrisk motor från Rusta eller liknande. Vet att jag tidigare har sett en form av universalstyrning för markiser som man kan använda med home assistant och bygga ut med skaksensorer och vindvakter för att automatisera markisen, men minns inte vart eller vad tillverkaren heter.

Är det någon som vet vad jag pratar om som kan hjälpa mig hitta den prylen igen? :)
 
Ifalll du är tekniskt lagd och markisen du köper har en fjärr kan du göra den smart. Jag har sunfun markiser och har en sonoff RF, moddad med esphome som gör att jag kan kopiera koderna från fjärren och sedan styra den via home assistant
 
Även jag är intresserad av en lösning på det här. Men då till en stendum markis, så dum att den inte ens har motor, utan är handjagad.

Någon som känner till ett hyfsat smidigt sätt att motorisera en vevmarkis med en ”smart” lösning?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag kör en motordriven markis från Rusta. Den kom med 433mhz fjärrkontroll. Jag styr den just nu via Homey beroende på vind och väder och de funkar klockrent!
 
  • Gilla
sponken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.