F
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det inte sĂ„ att vindskivorna Ă€r ihopspikade först och sedan upplyfta och ditsatta? DĂ„ kan du vĂ€l göra likadant och behöver dĂ„ inte ta bort nĂ„gra pannor? Eller tĂ€nker jag snett?
Ah, sĂ„ kan det kanske vara. đŸ€” Jag hade dock enbart tĂ€nkt byta den övre, inget fel pĂ„ undre.
 
Jag skulle skruvat dit den nya utifrÄn. Verkar enklast och borde hÄlla?

Jag mÄste sjÀlv byta ett par vindskivor om ett par veckor nÀr jag har stÀllning uppe men har inte alls reflekterat över montaget utan tÀnkt att det visar sig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
N nb. skrev:
Jag skulle skruvat dit den nya utifrÄn. Verkar enklast och borde hÄlla?

Jag mÄste sjÀlv byta ett par vindskivor om ett par veckor nÀr jag har stÀllning uppe men har inte alls reflekterat över montaget utan tÀnkt att det visar sig.
Ja det kÀnns ju inte som att det borde spela nÄgon större roll? Bara man mÄlar spikskallarna ordentligt sen liksom.

Jag har aldrig gjort detta sĂ„ gĂ„r varsamt fram. 😬

Iintressant att den skarvade brÀdan var 5mm mindre bred och det satt nÄgot slags klammer i skarven.

TÀnkte ju anvÀnda gamla brÀdan som mall men undrar om jag bör kapa den nya brÀdan nÄgra mm lÀngre ifall den krymper sen?

Även funderat pĂ„ det hĂ€r med grundning och mĂ„lning. Bör man köra Ă€ven baksidan av brĂ€dan som inte syns? Jag tĂ€nkte nog grunda dĂ€r iaf men slöseri med tĂ€ckfĂ€rg att mĂ„la dĂ€r.
 
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Ja det kÀnns ju inte som att det borde spela nÄgon större roll? Bara man mÄlar spikskallarna ordentligt sen liksom.

Jag har aldrig gjort detta sĂ„ gĂ„r varsamt fram. 😬

Iintressant att den skarvade brÀdan var 5mm mindre bred och det satt nÄgot slags klammer i skarven.

TÀnkte ju anvÀnda gamla brÀdan som mall men undrar om jag bör kapa den nya brÀdan nÄgra mm lÀngre ifall den krymper sen?

Även funderat pĂ„ det hĂ€r med grundning och mĂ„lning. Bör man köra Ă€ven baksidan av brĂ€dan som inte syns? Jag tĂ€nkte nog grunda dĂ€r iaf men slöseri med tĂ€ckfĂ€rg att mĂ„la dĂ€r.
Skulle inte mÄla baksidan för dÄ har brÀdan bÀttre möjlighet att torka.

Den krymper inte pÄ lÀngden, bara tvÀrs.

Annars spelar det ingen större roll. Normalt betraktningsavstÄnd Àr ju typ 10 meter.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
F
N nb. skrev:
Skulle inte mÄla baksidan för dÄ har brÀdan bÀttre möjlighet att torka.

Den krymper inte pÄ lÀngden, bara tvÀrs.

Annars spelar det ingen större roll. Normalt betraktningsavstÄnd Àr ju typ 10 meter.
Tack 🙏 LĂ€r sig grejer varje dag. â˜ș

Kanske den har krympt dĂ„ för ser ut att vara drygt 165mm pĂ„ ett stĂ€lle, 168mm pĂ„ ett annat. Kollar jag byggmax sĂ„ verkar 170mm vara standard. Nej jag tror inte heller man lĂ€r se nĂ„gon skillnad. 😄

https://www.byggmax.se/22x170-ytterpanel-p08021170
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
N nb. skrev:
Skulle inte mÄla baksidan för dÄ har brÀdan bÀttre möjlighet att torka.
Jag hÄller med, men jag hade grundoljat hela brÀdan inklusive baksidan innan mÄlning.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hÄller med, men jag hade grundoljat hela brÀdan inklusive baksidan innan mÄlning.
Ja var lite det jag tÀnkte ocksÄ men kanske onödigt?! Jag har dock gott om grundolja.
😄
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
F
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hÄller med, men jag hade grundoljat hela brÀdan inklusive baksidan innan mÄlning.
Behöver man grundfÀrg ocksÄ? Jag tÀnkte grunda med denna, https://deco.jotun.com/se-se/jotun/decorative/exterior/products/visir-oljegrunning-pigmentert

Sen har jag tÀnkt anvÀnda tÀckfÀrg https://www.colorama.se/produkter/demidekk-ultimate-tackfarg_266209

Jag tÀnker att grundoljan liksom ersÀtter grundfÀrgen? TÀnkte mest att Hornbach skriver att det ska bÄde oljas, grundas och tÀckfÀrgas...

Illustration av mÄlning av vindskivor med grundolja och en pÄminnelse om att vara tvÄ personer vid montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grundolja Àr impregnering mot fukt och grundmÄlning Àr för att tÀckfÀrgen ska fÀsta bÀttre, och givet hur utsatta vindbrÀder Àr hade jag bÄde grundoljat och grundmÄlat.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
Henningelvis Henningelvis skrev:
Grundolja Àr impregnering mot fukt och grundmÄlning Àr för att tÀckfÀrgen ska fÀsta bÀttre, och givet hur utsatta vindbrÀder Àr hade jag bÄde grundoljat och grundmÄlat.
Jag förstÄr. Skumt att Colorama och Jotun inte har nÄn grundfÀrg pÄ sina hemsidor utan verkar hÀnvisa helt till grundolja.

Tror jag kör dit och frÄgar, ligger ÀndÄ bredvid byggmax.
 
Redigerat:
J
F Fideliox skrev:
Jag förstÄr. Skumt att Colorama och Jotun inte har nÄn grundfÀrg pÄ sina hemsidor utan verkar hÀnvisa helt till grundolja.

Tror jag kör dit och frÄgar, ligger ÀndÄ bredvid byggmax.
Jag tror att de har nÄgon form av kombinerad grundolja/fÀrg.
 
F
J Jonobe skrev:
Jag tror att de har nÄgon form av kombinerad grundolja/fÀrg.
Ja den Ă€r ju pigmenterad redan, kanske det som Ă€r grundfĂ€rgen. 🙉

Snackade med Jotun nu, stĂ€mmer att ingen grundfĂ€rg behövs med deras pigmenterade olja. đŸ˜č
 
Redigerat:
F
I princip klar med brÀdan nu, vÀntar bara pÄ brorsan ska komma och hjÀlpa mig att spika upp den, blir för knöligt att hÄlla och göra det sjÀlv tyvÀrr och det gÄr inte att fÄ pÄ ett par tvingar.

I vÀntan pÄ att han kommer sÄ kollade jag över övriga vindskivor. De ser hela och hyfsat rena ut. SÄg dock att pÄ taket över ytterdörren pÄ södersidan sÄ var inte spiken mÄlade, sÄ tidigare Àgare har nog bytt översta brÀdan. SÄ jag tÀnkte va tusan, jag har fÀrg sÄ jag kan rengöra dem och mÄla dem ordentligt ÀndÄ. TvÀttade precis och upptÀckte flera saker.

1. Av nÄgon anledning har man anvÀnt svart farmarskruv istÀllet för vita bleckspik som det satt frÄn början för vindskiveplÄten. Ok att man körde pÄ skruv men varför svarta?! Men jag kan vÀl sÀtta vita bleckspik istÀllet tÀnker jag. Dessutom har man enbart spikat ovanifrÄn, ej hÄlen pÄ sidan...och ej brytt sig om att tÀta de hÄlen ocksÄ. Undrar hur man tÀnkte dÀr..byggmax ligger 2km bort, inte som att de ej har vita..
Tak med vindskiveplÄt fÀstad med svarta skruvar istÀllet för vita spikar, ovanför en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. DessvÀrre har man nog bara bytat den övre skivan. Den undre har man nog bara mÄlat över och dÄ mÄlat över en knagg som ruttnat. Den Àr hel mjuk. Nu Àr det ingen katastrof och det rinner ju inte in vatten. Det ser bra ut och kommer sÀkert funka i flera Är. Jag vet inte om jag hinner byta det just nu..har lite andra projekt pÄ g och snart kommer en bebis som kommer ta en del tid. KÀnns ocksÄ lite onödigt att byta hela brÀdan för det lilla. Finns det nÄn quickfix? Typ sÄga bort en fyrkant, passa in en ny bit och typ kemiskt trÀ? Eller bara strunta i det, mÄla över och se glad ut och byt senare vid tillfÀllet nÀr det ruttnat lite mer?
Vit vindskiva mot en röd vÀgg med en markerad mjuk flÀck som tecken pÄ röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vindskivor pÄ hus med cirkelmarkerade svarta skruvar istÀllet för vita bleckspik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Nu vart det bytt, var inte sÀrskilt svÄrt.

Renoverad vindskiva mellan hus och garage med synlig skarv och stÄende rödfÀrgat trÀpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda störiga att jag sen hittade en skarv som börjar bli dÄlig pi vindskivan mellan hus och garage. Funderar pÄ att trycka i lite utefog och mÄla över, kÀnns inte akut att byta.

Nybytt vit vindskiva pÄ hus med spricka nÀra en skarv, intill rött garage.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i trÄden
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.