Nu är jag inte elektriker men ni pratar om 2 faser till köket men jag ser bara 2 matningar till köket och bara 1 fas i lägenheten. Eller är jag bara blind på nåt vänster? Stor skillnad på fas och matning.
 
D Discobengan skrev:
Jag tänker att vi byter häll till en med 4600W istället för 6900W, vi drar ny separat matning till ugn så vi inte stöter på några problem med överbelastad nolla.
Varför byta häll? Den du har klarar sig med 2-fas 16A. Dock inte att dela matning med ugnen, men till den skulle du ju ändå dra en ny matning.
 
R roli skrev:
Varför byta häll? Den du har klarar sig med 2-fas 16A. Dock inte att dela matning med ugnen, men till den skulle du ju ändå dra en ny matning.
Eftersom jag bara har 2st 25A inkommande faser till centralen, så kan jag max belasta varje fas med 5750W.

Efter jag delat upp hällen så blir det 3450W per inkommande fas, då räcker det med att ugnen också går igång på 2900W så går väll ena huvudsäkringen?
 
Som jag ser det så kör du från ena 20A säkringen till häll och då kan du som mest plocka ut 4600W på den säkringen. Andra 20A säkringen separat matning till ugnen med egen nolla såklart och då kan du plocka ut 4600W även där. Då det ser ut som att det bara är 1fas central så kan du inte köra med samma nolla då du har inte fasförskjutning mellan faser. Skulle du köra samma nolla till båda då kan du som mest belasta nollan med 40A om du maxar båda grejerna och det är inte så bra.

Men du säger ju att ni ska renovera så då kommer en elektriker fixa detta galant. Dom vet ju vad dom pysslar med oftast.
 
Om du vet vilken halva av hällen som delar huvudsäkring med ugnen så går det ju att vara lite försiktig med de kokzonerna när man kör ugnen. Dessutom tål porslinssäkringar en viss överlast under en begränsad tid.
 
  • Gilla
Discobengan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du vet vilken halva av hällen som delar huvudsäkring med ugnen så går det ju att vara lite försiktig med de kokzonerna när man kör ugnen. Dessutom tål porslinssäkringar en viss överlast under en begränsad tid.
Ja det får väll bli så, i värsta fall får vi byta hällen ifall det inte funkar. Tack!
 
D Discobengan skrev:
Eftersom jag bara har 2st 25A inkommande faser till centralen, så kan jag max belasta varje fas med 5750W.

Efter jag delat upp hällen så blir det 3450W per inkommande fas, då räcker det med att ugnen också går igång på 2900W så går väll ena huvudsäkringen?
Är inte någon direkt skillnad mot ett hus eller lägenhet med 3-fas som oftast har huvudsäkring på 20A en del t.o.m 16A som huvudsäkring. Och där fungerar det för det mesta, för det är sällan som en häll eller ugn behöver sin "max effekt". I ett hus med 3-fas ligger förvissa inte ugn och häll på samma fas men det finns andra storförbrukare som delar fas med häll och/eller ugn i ett hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.