Hej!
Håller på att lära mig att fräsa laxstjärna för att kunna göra snygga sammanfogningar. Har en Bosch POF AE 1200 W handöverfräs, ett guideset med 8 st olika guider från Bosch, set med olika frässtål, bla då laxstjärt/dovetail samt en Dovetail jig 12" från Nova.

Här fräser man ju alltså ut båda träbitarna samtidigt.
Men det jag inte får till är när man är på "innervarv" så att säga (förstår man vad jag menar med det?). Det vill säga, delen som är längst ifrån mig när jag fräser och ska köra tillbaka ut. Dom blir flisiga och det känns/ser ut som att fräser in tar allt den ska.

Jag får heller inte till hur jag ska fästa brädorna för att få dom paralella och raka när jag sedan sätter ihop dom. Hur ska man tänka där? Jag har tänkt att har jag två likadana brädor som jag ska fräsa i så borde dom ju sammanfogas korrekt oavsett hur mycket eller lite dom ligger förskjutna under själva fräsningen, men icket.

Ge mig alla tips och råd ni har för att få till detta!
 
Lite mer info och bild gör det lite enklare.

Är frässtålet bra och vasst? Vad är det för trä - är det spillbitarna du visat tidigare?
 
Hep Hep skrev:
Lite mer info och bild gör det lite enklare.

Är frässtålet bra och vasst? Vad är det för trä - är det spillbitarna du visat tidigare?
Jag har delvis provat på de spillbitarna från tidigare, men då på de raka ändarna. Har även provat pp plywood som jag haft över.

Förstår ju att övning ger färdighet, men det känns som jag missar nått....
 
  • Övning av träbearbetning med en plywoodskiva som har ofullständigt urtag på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träbitar med dåligt utförda tappfogar på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit med fingerskarvade hörn på en arbetad verktygsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbit med dåligt utförda snickeridetaljer och utsågade ändar på ett verkstadsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var inne på att använda maskin för att sinka, men efter att ha sett andra nybörjare testa utan att få till det snyggt, valde jag att träna på att göra det för hand och nu sitter det. Så jag kom inte så långt i mitt maskinsinkande att jag kan hjälpa dig med handhavandet.

Fast det jag kan bidra med är att du inte valt de lättaste träbitarna att använda. Om inte stålet är galet vasst blir det mer eller mindre mosigt i de mjuka bitarna du har där. Är frässtålet ifrån en sån där låda med diverse stål för några hundra, eller något du fått med till jiggen?
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag var inne på att använda maskin för att sinka, men efter att ha sett andra nybörjare testa utan att få till det snyggt, valde jag att träna på att göra det för hand och nu sitter det. Så jag kom inte så långt i mitt maskinsinkande att jag kan hjälpa dig med handhavandet.

Fast det jag kan bidra med är att du inte valt de lättaste träbitarna att använda. Om inte stålet är galet vasst blir det mer eller mindre mosigt i de mjuka bitarna du har där. Är frässtålet ifrån en sån där låda med diverse stål för några hundra, eller något du fått med till jiggen?
Jag tycker stålet är vasst, så pass vasst att det fräste bort delar ut metallen i första mallen jag hade...
Det är ett sprillans nytt stål från Bosch.

Vad rekommenderar du för trä att börja i om ej furu?
 
Då är frågan om stålet fortfarande är vasst efter att ha fräst i metall.

När jag gör sinkor för hand blir det lite mosigt med gran och furu. All form av lövträ är bättre än fruru/gram av de jag testat. Kanske inte ek, då det är lite hårt och sprött. Men jag har sinkat i alm, björk, al, körsbär, valnöt, bok och alla går bra.
 
  • Gilla
HannaSj0
  • Laddar…
Vad är det för mall du använt? Har du någon bild?

På någon bild ser det ju ut som du inte riktigt följt mallen och det är material kvar men det som förvånar mig är att du på vissa ställen verkat avverka mer material än vad som borde vara möjligt. En bild på mallen samt hur du har monterat kopierringen undertill på fräsen kan underlätta.

Sen some tidigare skrivits är ditt val av material att testa med extremt utmanande. Något hyvlat lövträ kommer troligtvis vara väldigt mycket enklare alt så fint planhyvlat barrträ du hittar på lämplig bygglada i deras sortiment innomhus
 
M myrstack skrev:
Vad är det för mall du använt? Har du någon bild?

På någon bild ser det ju ut som du inte riktigt följt mallen och det är material kvar men det som förvånar mig är att du på vissa ställen verkat avverka mer material än vad som borde vara möjligt. En bild på mallen samt hur du har monterat kopierringen undertill på fräsen kan underlätta.

Sen some tidigare skrivits är ditt val av material att testa med extremt utmanande. Något hyvlat lövträ kommer troligtvis vara väldigt mycket enklare alt så fint planhyvlat barrträ du hittar på lämplig bygglada i deras sortiment innomhus
Mallen ser ut såhär.
Och följt den har jag verkligen gjort, gått fram och tillbaka flera gånger för att den verkligen skulle ta allt - därav min förvåning att resultatet inte blev bättre....

Har tyvärr ingen bild på hur kopierringen var monterad, men den går bara att sätta på ett sätt så att den följer mallen.
 
  • NOVA Dovetail jig 12" för träbearbetning, en metallmall för svansfogar, med justerbara handtag och glidstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättemärkligt då.

jag kan förstå att man lämnar kvar lite material som tex nedan med en sådan jigg

Träbit med ojämnt frästa spår och markerade områden som visar överfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hör ser det ju ut som att du lyckats med konststycket att fräsa bort mer material än vad som borde vara praktiskt möjligt förutsatt att du fräst båda styckena samtidigt i samma jigg

Överfräst trästycke med synliga snitt och ojämn kant markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M myrstack skrev:
Jättemärkligt då.

jag kan förstå att man lämnar kvar lite material som tex nedan med en sådan jigg

[bild]

Men hör ser det ju ut som att du lyckats med konststycket att fräsa bort mer material än vad som borde vara praktiskt möjligt förutsatt att du fräst båda styckena samtidigt i samma jigg

[bild]
Håller med! Total förvirring.
Ibland så fräste den så pass att "stora" bitar for, som tex på sista bilden du ringat in.
Har kollat så många olika tutorials och läst på hur andra gör, gjort lika men får ändå inte till det. Så det måste vara nått jag missar.
 
Det går långsamt framåt. Ena gången blir dom riktigt jämna och fina, andra not so much.
Det jag inte riktigt får till är hur jag ska fästa virket i mallen för att ytterkanterna ska gå jämnt när man sedan sätter ihop dem.
 
  • Två träbitar med tappar och tapphål som ska passa ihop, placerade ovanpå varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste väl montera ämnet du ska använda så pass långt in i jiggen att ditt frässtål löper fritt från ämnet när du rundar vändningen närmast dig? Det ser mer ut som att du monterat det längs med ytterkanten?
Sen är det kanske bra med en offerbit i bakkant eller framkant eller hur det nu blir, för att förhindra urslag.
Men jag har aldrig använt en sån där heller.
 
pjgb pjgb skrev:
Du måste väl montera ämnet du ska använda så pass långt in i jiggen att ditt frässtål löper fritt från ämnet när du rundar vändningen närmast dig? Det ser mer ut som att du monterat det längs med ytterkanten?
Sen är det kanske bra med en offerbit i bakkant eller framkant eller hur det nu blir, för att förhindra urslag.
Men jag har aldrig använt en sån där heller.
Inställningen på djupet känner jag att jag börjar på koll på, nu är det mer hur mycket de två bitarna ska överlappa varandra eller ej för att kanterna ska bli paralella och jämna när man sätter ihop dem.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Fråga dom på Koneita som säljer Nova. Har bara haft kontakt med dem en gång men då var dom verkligen jätte trevliga och hjälpsamma.
 
  • Gilla
HannaSj0
  • Laddar…
Jag gjorde för ett tag sedan en större mängd lådor i furu med en ganska lik jig (köpt på Duabhuset) och förutom att stålet som följde med lämnade en del övrigt att önska så tyckte jag det funkade ganska ok till slut.

Problemet med furu är att det är väldigt mjukt och det är lätt hänt att det slår ur som du också märkt. Plywood tror jag också är ganska dåligt för det här ändamålet av samma anledning.

1. Märk upp alla ämnens utsida så att du inte tappar bort dig

2. Ritsa i förväg där du vet att du skall skära bort allt material - gör så att det blir snyggt snitt istället för att slå ur. Exempel på rits ser du nedan men det funkar lika bra med en mattkniv.

3. Ha alltid en offerbit bakom/bredvid där stålet skall gå in/ur materialet. Du ser att jag har en tunn plywoodskiva som sitter fäst på "tvingen" som håller den vertikala biten i jiggen och sedan ligger det två små bitar som jag sätter på var sida om ämnet.

4. Kör två gånger längs med mallen så att du är helt säker på att allt material har tagits bort. Detta gör du i en följd utan att lyfta någon av tvingarna.

Verkstadsbänk med jig för träbearbetning, tillverkade furulådor, tvingar och snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässiga trä lådor i olika storlekar med fingerskarvar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.