Hej!

Sökt runt på nätet och inte hittat något om att parrafinolja inte skulle fungera på utemöbler.

Men jag har heller inte hittat om det ger ett bra resultat eller om det möglar. Så nu kör vi ett test och delar med mig av resultatet. 😊

Jag har oljat två stolar och en pall som är nyinköpta med Hagmans parrafinolja.

Oljan är på struken 2 gånger med en dags mellanrum
 
Claes Sörmland
Det möglar inte eftersom det är en fraktion av mineralolja. Men oljan torkar ju aldrig så den brukar inte användas på trämöbler.
 
Hej!

Den brukar ju torka på diskbänken?
 
Claes Sörmland
Ovdimus Ovdimus skrev:
Hej!

Den brukar ju torka på diskbänken?
Den sugs nog mer in.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Aah okej, spännande. Vi får se hur det går 😊
 
Jag vet, gammal tråd! :)
Men jag funderar på samma sak, så hur gick det med utemöblerna du tog parrafinolja på?
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Jag vet, gammal tråd! :)
Men jag funderar på samma sak, så hur gick det med utemöblerna du tog parrafinolja på?
Helt ok! Håller dock inte super länge om det regnar mycket. Bättrade på 3 gg under säsongen men det var enkelt. Hällde på och strök ut det med en trasa.. Lite lång torktid om det inte var sol men la en filt innan jag satte mig 😉 någon skrev att det aldrig torkar utan sugs upp av träet...
 
Ovdimus Ovdimus skrev:
Helt ok! Håller dock inte super länge om det regnar mycket. Bättrade på 3 gg under säsongen men det var enkelt. Hällde på och strök ut det med en trasa.. Lite lång torktid om det inte var sol men la en filt innan jag satte mig 😉 någon skrev att det aldrig torkar utan sugs upp av träet...
Tackar för svar, trevlig sommar!👍
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar för svar, trevlig sommar!👍
 
  • Trägungstol med metallstomme på en träterrass framför en röd vägg med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser toppen ut!👍
Kom på en fråga till!
Gjorde parafinoljan att trät mörknade, så att säga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.