Hej,

Har försökt att utröna hur jag ska isolera mest optimalt. Jag har framförallt två begränsningar. Dels ska huset stå på markskruv, så minimalt med isolering i golvet hade varit fördelaktigt då husets golv inte hamnar så långt ovanför marken (måste också matchas med befintlig trädäck). Minimalt med isolering i väggar då jag endast bygger ett hus på 15kvm och vill att boytan blir så stor som möjligt. I taket finns det egentligen ingen större begräsning. Huset ska användas året runt och vara uppvärmt av elelement. Dock så kommer vi spendera 2-3 dagar i månaden i huset vilket gör att när vi ska använda det ökar vi värmen till behaglig temperatur från någon typ av "defrost" värme.

Önskar feedback på nedanstående.
200mm cellplast i grunden som är höjt 200mm ovanför marken och står på markskruv.
95mm + 45mm (installationszon) glasull i väggar.
300mm glasull/stenull i taket. Vanligt sadeltak.
 
Kommer funka utmärkt med den mängden isolering, är snarlikt vad vi har i vårat 60tals hus.

Viktigast är att man får isoleringen tät och fin utan glipor och att både vindskyddet på utsidan sitter som det ska och att plasten på insidan är tät så isoleringen får ett enkelt jobb.
 
Tomture61
J Joawei skrev:
Hej,

Har försökt att utröna hur jag ska isolera mest optimalt. Jag har framförallt två begränsningar. Dels ska huset stå på markskruv, så minimalt med isolering i golvet hade varit fördelaktigt då husets golv inte hamnar så långt ovanför marken (måste också matchas med befintlig trädäck). Minimalt med isolering i väggar då jag endast bygger ett hus på 15kvm och vill att boytan blir så stor som möjligt. I taket finns det egentligen ingen större begräsning. Huset ska användas året runt och vara uppvärmt av elelement. Dock så kommer vi spendera 2-3 dagar i månaden i huset vilket gör att när vi ska använda det ökar vi värmen till behaglig temperatur från någon typ av "defrost" värme.

Önskar feedback på nedanstående.
200mm cellplast i grunden som är höjt 200mm ovanför marken och står på markskruv.
95mm + 45mm (installationszon) glasull i väggar.
300mm glasull/stenull i taket. Vanligt sadeltak.
Cellplast är ej så förlåtande ang avstånd mellan reglar .
Svårt att få en tät konstruktion .
Vet ej måtten du tänker ha på golvreglar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Cellplast är ej så förlåtande ang avstånd mellan reglar .
Svårt att få en tät konstruktion .
Vet ej måtten du tänker ha på golvreglar .
Jag kan ju anpassa reglarna till den färdiga skivan, lägger man någon typ av tätning eller gäller det bara att få korrekt mått?
 
Tomture61
J Joawed skrev:
Jag kan ju anpassa reglarna till den färdiga skivan, lägger man någon typ av tätning eller gäller det bara att få korrekt mått?
Vad är det som gör att du vill ha cellplast som isolering ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är det som gör att du vill ha cellplast som isolering ?
Jag har fått för mig att det ska vara mer tåligt mot fukt och verkar således bra att ha nära marken. Men jag kan ha helt fel?
 
Tomture61
J Joawei skrev:
Jag har fått för mig att det ska vara mer tåligt mot fukt och verkar således bra att ha nära marken. Men jag kan ha helt fel?
Cellplast är inte bra att sätta mellan träreglar , använd mineralull . Drar inte åt sig fukt och är billigare .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Cellplast är inte bra att sätta mellan träreglar , använd mineralull . Drar inte åt sig fukt och är billigare .
Är det pga att cellplast är hårt då, vilket gör det svårt att få tätt?
 
Ska man ha cellplast mellan reglar tycker jag det är lättast att sätta första regeln, en skiva cellplast och sen nästa regel mot cellplasten. Bara att trycka dom hårt mot cellplasten så blir det ganska tätt. Vill man köra överkurs kan man ju lägga en tunn sträng fogskum i ovankant och underkant oxå.
 
Tomture61
En 100 mm skiva på Byggmax på 0,72 kvm kostar 76 :-
Glasull 95 mm kostar 70 :- / m2
Så cellplasten är ngt dyrare + ej ämnad att använda mellan träreglar .
Har ej tagit med jobbet att täta / bygga med cellplast , sas. bygga huset efter storleken på cellplast .
Anser att man ska försöka hålla sig till cc 600 mm , då passar byggmaterial man hittar i Sverige förträffligt .

Åter igen , mineralull drar ej åt sig fukt . Cellplast är ej diffusionstät iom att det är svårt att få tätt .
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.