Hej,
Nu har jag förstört bordet totalt. Efter jag har slipat, och sedan behandlat bordet oljebets är den redo för lacken nästa dag, dock var lacken tjock och klibbig exakt som honung vilket gjorde att appliceringen var mycket svårarer och känndes som att var tvungen att använda för mycket lack för att få pensil röra på sig. Jag har inga erfaranhet när det gäller lackera bord, fått hjälp av personalen i Bauhaus att köpa följande produkter som länkar nedan och jag har applicerat den enligt YouTube polyurethane oil based guider.

Vad gjorde jag för fel nu? Har jag använt mig fel produkt? Fick höra att den kan behöva förtunnas med lacknafta, det känns som att det saknar information på Herdins hemsidan eller inte tydligt. Exempel, hur mycket lacknafta ska man använda sig.

8 timmar har gått nu och lacken inte ens försökt att torka sig.

Länk till produkten: https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/herdins-betslack/


Jag uppskattar alla hjälp
 
  • Oljebehandlat träbord med mörk bets som visar ojämn lackering och klibbig yta.
  • Ett träbord halvt behandlat med en tjock, ojämn lager av lack som ser klibbig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Scrollade du ner till stycket gör såhär och läste det?
 
S
Ser onekligen tjockt ut. Du får vänta längre tid så att det torkar.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Scrollade du ner till stycket gör såhär och läste det?
Ja, dock har jag inte förtunnat lacken med lacknafta vid första strykning :/

Jag kan ha missförstått det, då står det att ''ytor som är trärena eller behandlade med Herdins Äkta bets, bör lacken vid första strykningen förtunnas'' och jag har använt mig en annan produkt ''Herdins Oljebets'' som jag tänkte mig att den inte skulle behövas. Personalen i Bauhaus inte har nämnat något om det heller och i Youtube applicerar dem lacken direkt. Självklart är det mitt fel men nu vet jag inte vad som ska behövas göras.
 
  • Tre produkter från Herdins: Lackbets, Oljebets och Äkta Bets, förpackad i flaskor och burkar med etiketter och läs mer-knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Ser onekligen tjockt ut. Du får vänta längre tid så att det torkar.
De är ganska tjock och bubblig :(

Inte vad jag har förväntat mig
 
Doowood Doowood skrev:
Ja, dock har jag inte förtunnat lacken med lacknafta vid första strykning :/

Jag kan ha missförstått det, då står det att ''ytor som är trärena eller behandlade med Herdins Äkta bets, bör lacken vid första strykningen förtunnas'' och jag har använt mig en annan produkt ''Herdins Oljebets'' som jag tänkte mig att den inte skulle behövas. Personalen i Bauhaus inte har nämnat något om det heller och i Youtube applicerar dem lacken direkt. Självklart är det mitt fel men nu vet jag inte vad som ska behövas göras.
Doowood Doowood skrev:
De är ganska tjock och bubblig :(

Inte vad jag har förväntat mig
Japp, och detta beror på att du har gjort fel. Framförallt genom att inte följa tillverkarens instruktion men även genom att fråga personal på en "stormarknad". Det absolut sämsta man kan göra som absolut nybörjare är att tänka själv och inte följa instruktion till punkt och pricka.

Men men, ska inte vara för hård mot dig. Alla gör vi misstag, speciellt i början. Det enda du kan göra nu är att vänta tills det torkat och göra om och göra rätt. Har svårt att tro att bordet är förstört. Det fina med massivt trä är att det är förlåtande.
 
  • Älska
Doowood
  • Laddar…
Tycker det ser bra ut.
 
Låt det nu torka ordentligt (inte bara torrt på ytan) och slipa det sen lätt med fint sandpapper på stora kloss eller excenterslip på låg hastighet. Sen lägger du ett andra lager.
 
  • Gilla
SopWa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.