Tjena!

Har fått ett pris av en välkänd firma på att fixa vårt badrum. Skulle nu vilja veta om det är rimliga kostnader, visst förstår jag att jag lätt kunde få ner priset om jag gjorde allt/delvis jobbet själv.

Jag vet att om jag gjorde det själv skulle det dra ut så förbajat på tiden, jag har inte tummen mitt i handen.

nåväl...

Det är ett 4 år gammalt hus, Hjältevadshus.Badrummet är på övervåningen, c:a 8 m2, snedtak. Allt är uppdraget ( el, vatten, värme, avlopp, ventilation m.m )
Golvet består av en toktjock spånskiva, väggar finns runt om, dock inga skivor... det finns inget innertak. Taket är iallafall isolerat:)...

hursomhelst...

För 152000:- får vi:

Anpassning av vatten & avlopp
Skivor på vägg 21 m2
Golvgips 8 m2
El golvvärme
Liten nischbastu för 30000 :-
Badrumsmöbler för 20000:-
Klinker på golv i prisklass 300 kr/m2
Kakel på vägg i prisklass 250 kr/m2
Rörarbete, rör & delar
Bastudörr 2500 :-
Lampor i bastu för 500:-
Lampor i badrum för 500:-
Ventilation i dusch
Innertak + målning...

Är detta prisvärt?.. I stockholmstrakten får man ju knappt en toasits för dessa pengar, men jag bor inte där..:cool:

Ja,just det företaget är Comfort..... nån som anlitat dem för badrumsbygge?... alltså som privatperson..

tacksam för svar..

mvh

Holmstrand
 
Det låter ganska rimligt. Men de ska väl flytspackla golvet, inte bara golvgips (vilket för övrigt är onödigt som tusan)?
 
de lär väl spackla golvet antar jag?... hur får man annars fall till golvbrunnen?...
 
Ja, jag antar det också. Men du skrev inte det i listan, det var därför jag nämnde det. Förresten, se till att de använder ett tätskikt som uppfyller de nya kraven på ångmotstånd.
 
gipsen är som sagt onödig (bygger bara extra på höjden) som Jon_h sa kolla att fallspacklingen är med i offerten och att de använder nya tätskikt (är ju fortfarande godkänt med de gamla under en övergångsperiod de är betydligt billigare lösningar skivor + tätskikt) men jag skulle inte godkänna "gamla" tätskikten.
 
ja, golvgips bygger ju en del.. enligt mig så skulle det nog duga med det befintliga golv som ligger + golvspackling.. det är stenhårt och sviktar inte en mm. Men jag har ju ingen aning om sånt där. Jag förutsätter att de använder det "nya" tätskiktet.
 
Du skall nog inte förutsätta någonting, se till att de specar vilket system de använder. Även så står det "skivor på vägg". Be dem speca vad för skivor de tänker sig.
 
Tycker det låter som ett bra pris med tanke på att det till och med är kalkylerat för en bastu och badrumsmöbler. Här på forumet har man ju läst om folk som betalat 150000kr för 6kvm badrum UTAN badrumsmöbler, dusch mm. Tror du skulle spara runt 50-60000 på att göra det själv.
 
Jag håller på att bygga om ett äldre hus och har tre gamla badrum att ersätta (från 1960-talet). Tycker att det pris du fått inte låter orimligt. Men varför bygga om ett 4 år gammalt badrum? Vattenläcka, eller? Om det är bastun ni vill ha, varför inte stoppa in den någon annanstans? Klinker och kakel-priser verkar tilltagna i underkant. Dessutom bardumbelysning för 500 kr, då får du ju knappt en enda lampa. Jag skulle rekommendera spottar i taket om du nu ändå bygger om, och det kostar säkert tio eller tjugo gånger så mycket med alla kabeldragningar. Glöm inte handdukstorken heller.
 
Jag byggde huset med oinredd vind... jag ska alltså inte renovera badrummet. Bastun får inte rum någon annanstans tyvärr... det blir nog spottar oxå ska du se.....
 
Har själv snart gjort klart vårt badrum som är på 10m2 och det har kostat mig ca 60000:-
v v s 5000:-
våtrumsgips 5000:-
tätskikt, primer, fix, fog, kakel och klinker 15000:- tokrea på kakel & tätskikt
Badrums möbler 12000:-
badkar 15000:-
toalett 2300:-
el och belysning 3000:-
tvättmaskin 3000:-

Nu är detta i en helt ny utbyggnad så jag har inte räknat med golvet och golvvärmen..
Men måste säga att jag kommit billigt undan ändå..
Har gjort allt själv. endast hjälp av elektriker( farsan) och rörmokare(kompis)
 
jo... som jag sa... Jag vet ju att det går att komma undan billigare.. men jag har byggt halva huset själv redan... orkar inte göra mer på ett tag...
 
kanske ska nämna att jag är småbarnsförälder oxå.... och ett till på väg inom två månader.... :)
 
klitsie skrev:
(är ju fortfarande godkänt med de gamla under en övergångsperiod de är betydligt billigare lösningar skivor + tätskikt) men jag skulle inte godkänna "gamla" tätskikten.
Nej, de är inte godkända under en övergångsperiod. Det var de nya som gällde direkt den 1/7 2007, det är enbart kartonggipsen som får användas under en övergångsperiod till 1/7 2008.
 
har oxå hört det där med "övergångsperioden"... en polare lät två "snickare" från Polen bygga hans badrum... jag såg att de hade vanligt gips bakom kakel å så... men han sa oxå att det inte gjorde något p.g.a denna s.k "övergångsperiod"... Då frågar man sig.... för vems skull gör man detta tätskikt??... för försäkringsbolagets skull eller ens egen?...

Vem vill ha läckage eller mögel oavsett "övergångsperioder"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.