Har låtit bygga en lång stödmur, ca 25 m lång och 60 cm hög som går jämte vår uppfart till garaget. Består av lecablock och armering som vi sedan lagt på ett lager av pust som nu börjat spricka och släppa. Putsen går enda ner till asfalten.
Min misstanke kring allt detta är att vi kör ju upp och ner med bilen, vilket skapar vibration/påverkan på putsen som går ner till asfalten som då spricker/släpper.
Kan min tes stämma? Om så är fallet, lösa detta genom att ha någon cm mellan asfalten och putsen på stödmuren?
Min misstanke kring allt detta är att vi kör ju upp och ner med bilen, vilket skapar vibration/påverkan på putsen som går ner till asfalten som då spricker/släpper.
Kan min tes stämma? Om så är fallet, lösa detta genom att ha någon cm mellan asfalten och putsen på stödmuren?
Kan tyvärr inte svara vilken puts som använts.R Rejäl skrev:
För sent för glidskickt nu efter jag googlat?
Hur ska jag lösa detta problem?
Du får skära upp asfalten en bit in och putsa om nedre delen, skapa ett glidskikt/rörelsemån emellan asfalten och putsen..J Jackeee skrev:
Lägsta kvalitet på putsen mot mark är putsbruk B..
Sedan är det viktigt att se till att vattenavrinningen sker ifrån muren och inte mot muren..
Liknande trådar
-
"Restaurera" stödmur i etage/slänt/vall - köra makadam istället?
Trädgård allmänt -
Bygga stödmur på prickad mark - chans att inkomma med nya handlingar?
Juridik -
Stödmur gjord av L-element i cellplast
Grund & Markarbeten -
Lutande stödmur / l-stöd
Trädgård allmänt -
Falsad krönplåt till stödmur - dyr offert
Trädgård allmänt