Har låtit bygga en lång stödmur, ca 25 m lång och 60 cm hög som går jämte vår uppfart till garaget. Består av lecablock och armering som vi sedan lagt på ett lager av pust som nu börjat spricka och släppa. Putsen går enda ner till asfalten.

Min misstanke kring allt detta är att vi kör ju upp och ner med bilen, vilket skapar vibration/påverkan på putsen som går ner till asfalten som då spricker/släpper.

Kan min tes stämma? Om så är fallet, lösa detta genom att ha någon cm mellan asfalten och putsen på stödmuren?
 
  • Lång vit stödmur av lecablock med sprickor i putsen längs uppfarten mot garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts på en stödmur nära asfalterad uppfart, där putsen har spruckit och delar har lossnat i nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på putsen vid botten av en vit stödmur där den möter asfalten, med synliga sprickor och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spricka i putsen på en stödmur vid asfalten med synlig armering och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit stödmur av lecablock med sprickor i puts längs en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Längs din stödmur observerar jag på asfalten

Fuktigare än resten av asfalten
Alger
Mossa
Löv

Jag påstår att ditt problem är fukt.

En dräneringsränna av något slag borde hjälpa.
 
R
Vad är det putsat med?
Sedan bör man ha glidskickt mellan asfalt och puts samt en plåt ca 200mm upp på putsen ifrån murstarten i botten som skyddar putsen ifrån vägsalter mm…
 
Hm. Går det att konstruera så att fukt inte tränger sig in? Ska ändå knacka bort och göra om. Eller ska jag sikta på någon annan lösning?
 
R Rejäl skrev:
Vad är det putsat med?
Sedan bör man ha glidskickt mellan asfalt och puts samt en plåt ca 200mm upp på putsen ifrån murstarten i botten som skyddar putsen ifrån vägsalter mm…
Kan tyvärr inte svara vilken puts som använts.

För sent för glidskickt nu efter jag googlat?

Hur ska jag lösa detta problem?
 
R
J Jackeee skrev:
Kan tyvärr inte svara vilken puts som använts.

För sent för glidskickt nu efter jag googlat?

Hur ska jag lösa detta problem?
Du får skära upp asfalten en bit in och putsa om nedre delen, skapa ett glidskikt/rörelsemån emellan asfalten och putsen..
Lägsta kvalitet på putsen mot mark är putsbruk B..
Sedan är det viktigt att se till att vattenavrinningen sker ifrån muren och inte mot muren..
 
Låter omständligt. Men vad har jag för alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.