Är det någon som har erfarenhet av fönsterrenovering på gamla fönster? Utbyte av glaset typ.

Tankarna ligger på att enbart försöka byta ut glaspartiet i fönstren.
Bor i en tidig 50-tals villa med tvåglasfönster. Eftersom det är byggt då så är det ett bra kärnvirke på själva stommen.
Jag är alltså ute efter att bibehålla samma fönster fast möjligheten att öka glaset värde. Eller vad det nu heter.

Vissa fönster har någon konstig brytning vertikalt som man ser i vissa vinklar.

Alltså, renovering och utbyte av glas i befintliga fönster.

/Pontus
 
Det "randiga" glaset är valsat glas. Det ersatte det munblåsta glaset och tillverkades från ca -40 fram till och med 70-talet.
Vill du byta ut glaset själv så finns det gott om litteratur som beskriver hur det går till. Be glasmästeriet som du köper glaset av att skära till det så att det passar dina fönsterbågar.
 
Jag skulle behålla det valsade glaset. Vackrare än floatglas både när man tittar inifrån o utifrån!

Det finns något som heter Grundels isolerglas, som mina föräldrar satt in på sin 50-tals-villa. Dom sätter en isolerglasruta innanför de befintliga glasen, och fäster med en diskret ram. Ser ganska OK ut. Har minskat kallras och buller.

PS Bestämmer du dig ändå för att byta rutorna så har valsat glas ett andrahandsvärde på byggnadsvårdsmarknaden.
 
Sommartorparn skrev:
Jag skulle behålla det valsade glaset. Vackrare än floatglas både när man tittar inifrån o utifrån!

Det finns något som heter Grundels isolerglas, som mina föräldrar satt in på sin 50-tals-villa. Dom sätter en isolerglasruta innanför de befintliga glasen, och fäster med en diskret ram. Ser ganska OK ut. Har minskat kallras och buller.
Vad sägs om att bara byta ut det inre glaset till isolerglas?
Jag håller med Sommartorparn om att valsat fönsterglas är finare. Skiftningarna ger glaset liv, till skillnad från floatglas som är helt dött.
 
Jag har nyss fått innerglasen utbytta mot tvåglas isolerkassetter, det gör stor skillnad på både buller och kallras. Tyckte det kändes vettigare än att bara sätta på en extra ruta på den gamla. Inte särskilt mycket dyrare heller.
 
Det bästa är givetvis att byta fönster. Alternativt kan man som ovan montera på ett isolerglas o på så vis minska u-värde o buller. Ett annat biliggare alternativ är att montera hårdbelagt energisparglas typ Eko Plus.
Idag har du ett u-värde på glaset som ligger kring 3,0, byter du ena sidan i ditt kopllade fönster till Energisparglas kommer du ned till runt 1,8 ca. Då kan du även behålla det maskindragna glaset på utsidan o den charmen som det innebär.
Finns hos glasmästaren på din ort säkert =)
 
Reefen! Hur motiverar du att det bästa är att byta fönster?
En renovering (rätt utförd såklart) är mycket bättre då du behåller den gamla virkeskvaliten och utseende på huset..
Allt förutsatt att virket inte redan är väldigt dåligt, men bottenstycke går att byta och små rötskador går att laga..
Det finns flera alternativ till glasbyte i det gamla fönstret för att minska U-värdet..
 
I vår förra lägenhet hade värden satt in en ny fönsterruta ovanpå de gamla femtiotalsfönstren. Antar att han sparade en slant på det. Konsekvensen var tyvärr att fönstren alltid såg skitiga ut och att det inte gick att putsa upp fönstrena, de blev bara flammiga, oavsett metod. Vi har samma problem i nuvarande lägenheten, BRF var idioter på åttiotalet och bytte till moderna glas. Konsekvens: alltid skitiga fönster, eftersom de drar åt sig skit och inte går att putsa vackra. Tyvärr ser husen också helt "döda" ut utifrån, fönstren lever inte på samma sätt som valsade fönster. Jag hade hellre lagt några kronor på uppvärmning (eller dragit ner på värmen, den är konstant för hög i huset trots att vi har elementen avstängda året om) för att behålla skönheten i de gamla fönstren (på samma sätt som jag hellre betalar några extra kronor för kaklat badrum istället för plastmatta, trots att plastmatta antagligen är "bättre")
 
Det är definitivt en myt att det bästa är att byta fönstren. Är mycket sugen på att höra motiveringen. Realistiska räkneexempel visar på att det ofta kostar mer än det smakar.

http://www.byggnadsvard.se/?mcf=bk_...&-session=nestor:51E5347E02f4c3927CinOuD19627

Att göra som Karakorum säger (byta ut det inre glaset till isolerglas) är nog det vettigaste men fortfarande är frågan om det är lönsamt i förhållande till andra åtgärder...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.