Fick ett erbjudande om en Comfort Zone RXC50 när jag bad om en offert på ny FLVP samt en Luft/Luft för luftkonditionering. Tydligen ska den klara av båda och jag sparar då pengar på att slippa köpa en luft/luft, utan får både värme och kyla från RXC50n.

Hittar inget när jag googlar på det att folk använder FLVP för kyla utan att det handlar om "nattläge" som bäst. Är det ett effektivt sätt att kyla huset på? Har ni någon erfarenhet av det?
 
"Nattsvalka" på frånluftsvärmepumpar innebär bara att fläkten går upp på max när det blivit svalare ute senare på kvällen. Går inte alls att jämföra med aktiv kyla som verkligen ger kyla att tala om. Comfortzone RXC är klart intressanta men jag trodde de enbart var för nybyggda hus eftersom ventilationskanalerna blir fler och måste dras på ett viss sätt(?)
 
J Josth skrev:
"Nattsvalka" på frånluftsvärmepumpar innebär bara att fläkten går upp på max när det blivit svalare ute senare på kvällen. Går inte alls att jämföra med aktiv kyla som verkligen ger kyla att tala om. Comfortzone RXC är klart intressanta men jag trodde de enbart var för nybyggda hus eftersom ventilationskanalerna blir fler och måste dras på ett viss sätt(?)
De nämnde inget att det endast var för nya hus, men jag bor i ett enplanshus och ventilationen går uppe på vinden och ligger endast under lösull, så borde väl gå att göra om hyfsat enkelt tänker jag? Men tror du att det orkar kyla huset under värmeböljan?
 
Ok, har du ett 1-planshus brukar det vara lätt att komma åt ventilationskanalerna. Ska man kyla så behöver vissa kanaler även kondensisoleras. Har du tilluftsaggregat och tilluftskanaler idag till din FLVP? Känns som man behöver göra en noggrann kostnadsjämförelse.

I Sverige blir det ju alltid svalare på kvällen och natten så det krävs inte så hög kyleffekt om man också har persienner eller markiser. Är inte insatt i exakt hur RXC fungerar men kompressorns effekt ska absolut räcka även för kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.