Hej,
byggamatör här som tänkt byta vår gamla ytterdörr med en måttbeställd från klarglas.se
Man ska mäta sten till sten eller regel till regel och sedan subtrahera med 2,5cm. När jag mäter inifrån på höjden får jag 207,5cm golv till regel och på utsidan får jag 210,3 från golv till regel. Man kan beställa till en packer som fyller upp på något sätt för att montera tröskelplåten på. Det står att om man har en 30 år gammal dörr och ersätter med en ny kan själva dörrbladet lätt slå emot golvet på insidan. Vi ska ha en dörr som öppnat utåt så tänker att det borde inte bara ett problem. Skulle verkligen verkligen behöva hjälp. Se bild på insidan och utsidan. Tack på förhand! Malin
 
  • En vit ytterdörr på en husfasad i grönt, med en sidoljuspanel av klarglas, redo för byte eller mätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit gammal ytterdörrs underkant och terrazzogolv inifrån ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på gamla ytterdörrtröskeln inifrån, visar mätning från golv till dörrregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån mot en stängd vit ytterdörr med glaspanel, luftkonditionering ovanför, på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar behöva ta bort foder och smygar för att kunna mäta dagsljusöppningen ordentligt, har du gjort det?
 
Nej jag förstod det som att jag inte behövde det. Utan att jag enbart behövde mäta som det stod ”tegelsten till tegelsten” eller regel till regel alltså själva öppningen. Sedan drar man av 2,5cm på mätningen och det är platsen för isolering etc. Jag har också svårt att avgöra om jag ska möta inifrån eller utifrån då höjden skiljer sig.
 
Ska du dra av på måttet du får så kan du ju inte mäta synliga delar (då behöver du lägga på)

Normalt för dörrar och fönster är att modulmåttet är ett par cm mindre än det faktiska hålet i huset (för att få plats med isolering)

Reglarna sitter bakom fodret, jag tror du menar att du mäter karmen, och då måste du definitivt lägga på på måttet annars blir din nya karm (och dörr) alldeles för liten.. detta är dock inte att rekommendera, om du inte vet exakt tjocklek på karmen på dörren som sitter där idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.